Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Autona OG Saab 900 i 16v -93.
Ihmetyksen kohde käsijarrun ja jarru/kytkinestemäärän merkkivalojen outo toiminta.

Autoa yön seisonnan jälkeen aamulla käynnistettäessä merkkivalot syttyvät samalla kun latauksen ja öljynpaineen merkkivalotkin, niinkuin on tarkoituskin. Silloinhan näkee että merkkivaloissa on polttimot eheät.
Auton käynnistyttyä lataus-ja öljynpainemerkivalot sammuvat kuten kuuluukin mutta nuo kaksi merkkivaloa, käsijarru ja nestemäärä jäävät palamaan. Mielestäni palavat hyvin kirkkaasti, lähes ns. täydellä voimakkuudella. Tässä kohtaa pitää kertoa ettei käsijarru ole päällä eikä jarru/kytkinneste vähissä.
Auton käydessä edelleen alkaa noiden kahden merkkivalon loiste vähitellen hiipua. Hiipuminen kestää nykyään 1-3 minuuttia auton käydessä/ajossa kunnes sammuvat tyystin. Tämä jälkiloiste on pidentynyt aikojen kuluessa (arviolta pari vuotta) muutamasta hetkestä nykyiseen kestoonsa.
Ja ettei asia olisi liian helppo ymmärtää tai selittää niin lämpimällä koneella ei moista jälkiloistetta ilmene.

Onko ilmiö saabisteille tuttu vai olenko tekemisissä jonkun ainutkertaisen ja harvinaisuuden kanssa ?

Pelkään että tämä on oire jostain joka olisi syytä korjata ennenkuin tapahtuu jotain harmillista ja se on yleensä silloin myös kallista.

Jospa joku osaisi kertoa mistä moinen jälkihehkunta aiheutuu ja miten se olisi korjattavissa niin voisin jatkaa korjauksen jälkeen taas turvallisesti Saabini kanssa yhteistä matkaa eteenpäin.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7426
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja mestari »

Mitäs jos irrottaa j nesu korkista ne johdot ja testaa. Mikäli ei vaikutusta pistää kii ja ottaa sen käppäristä taas irti ja testaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Hetikohta piti mennä tuonne ulos pimeään ohjeita kokeilemaan.

Ei loppunut loiste. Harmillista. Olisikin saanut Saabin kuntoon liian helpolla.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7426
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja mestari »

kokeilitko irroittaa käsijarrun johdon sieltä ja
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Kyllä, irroitin ensin nestesäiliöstä ja käynnistin moottorin ja molemmat merkkivalot jäivät loistamaan.
Sammutin moottorin ja irroitin lisää käsijarrun kahvan nivelen läheltä yhden abikoliitinjohdon, käynnistin ja valot jäivät loistamaan hitaasti hiipuen. Molemmat johdot olivat siis yhtäaikaa irroitettuna toisessa vaiheessa.

Moottorin lämmitessä myös jälkiloisteaika lyhenee.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7426
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli vikaa pitää haarukoida esim siitä onko se tullut hitsauksen jälkeen tms koska poissuljettu jo ääripäät niin johtosrj stekkailemaan , en muista mittaristoa ulkoa enää voiko olla siellä hiipumista sinisessä kupari kalvossa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Ihmettelen tuota arvelemastani moottorin lämpötilasta riippuvaa toimintaa. Kuin joku termostaattinen ilmenemä ? Kuitenkin liian nopeaa, olisiko noin ?
Tuli mieleen että joku kondensaattorin latautuminen/purkaantuminen saattaisi myötävaikuttaa tuolla lailla merkkivalojen hiipumiseen mutta missä moinen konkka Saabissa olisi ?

Koneen, akun miinusnavan ja korin yhdistin ylimääräisillä kaapeleilla, ei vaikutusta. Minun omistusaikana ei autoon ole tehty sellaisia korjaustöitä, hitsauksia joilla voisi olla kuvatun kaltaisia vaikutuksia.

Akku on täynnä ja latauksen merkkivalo toimii tarkoitetulla tavalla. Huomenna, valoisaan aikaan koetan mitata noita jännitteitä eri toimintavaiheissa ja laturin toimintaa.

Mitä joku potentiaaliero voisi olla ja vaikuttaa moiseen vain parin merkkivalon jälkihehkuntaan ?

Pitäisi olla varmaan erityisesti autosähköasioihin perehtynyt joka osaisi tuon -93 mallin sähkökaaviosta noita asioita jäljittää. Ja pitäisi olla tuo kaavio ja vielä ymmärtää näkemänsä. Ei helppo juttu sittenkään.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7426
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja mestari »

pitäisi etsiä kaavio sähköistä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja samppa »

Kaavio näyttää, että mittaristossa on joku viivepiiri, joka sytyttää em. valot joksikin aikaa. Olisikohan siellä joku komponentti muuttunut iän myötä ja tullut lämpöherkäksi. Veikkaan, että siellä se konkka luuraa...
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Olisiko sellaisesta kaaviosta jossa tuo mahdollinen ongelmakohta (konkka) on, mahdollista saada kopio näkyviin tänne sivustolle ? Tai joku osoite mistä voisi asiaa käydä lisää tutkailemassa.

Tuskinpa kellään on vanhanajan valokuvia avatusta mittaristosta jossa sattuisi tuo kohta näkymään ? Auttaisi paljon kun tietäisi minkä näköistä ja mistä kohtaa jotain koettaa löytää.
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja samppa »

Kaavio on tuolla, sivulla 95. Polttimot 47F ja 47M...
https://drive.google.com/file/d/1fDumCY ... Z-s93/view
Jusaan
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Touko 19, 2016 19:18

Re: Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Jusaan »

Rupesin selvittämään asiaa, kun mulla sattui olemaan yksi mittari tuossa lähettyvillä. No se olikin liian vanha (-90), eli siinä valotesti tehty täysin eri tavalla.
Jatkoin kuitenkin mielenkiinnosta selvittelyä. Sähkökaavioissa tuo ajastinpiiri on kuvattu tuollaisena yhtenä möykkynä. Tässä ABS-järjestelmän kuvauksessa on testitoiminto selitettynä sivulla 2, mutta siinäkin mainitaan ainoastaan "timer circuit". Jos se on tuollainen yhteen pakattu komponentti, niin voi olla hankalaa löytää vastaavaa. Silloin voisi toki ottaa vain tuon ajastinpiirin pois. Lampputesti menetettäisiin, mutta muuten kaikki toimisi kuten pitää.

Niin ja tuossa -90 mittarissa on ainakin nuo diodit hyvinkin näkyvillä siinä mittarin takana. Jos ne ovat samalla tavalla tuossa uudemmassa, niin niistä seuraamalla pitäisi tuo ajastinpiirikin löytyä.
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

On tämä foorumi mukava paikka kun täällä asiaa tuntevat henkilöt viitsivät nähdä vaivaa ja vastata jos minkälaisten ongelmien aiheuttamiin kysymyksiin. Siitä kiitos.

Oman ongelmani osalta on päättelin niin, ettei mitään ole vielä mennyt rikki. Eikä mikään estä Saabin kaytön jatkamista mutta nyt on hyvä hetki aloittaa korvaavan osan etsintä.
Kerran näinkin että pääsee pelkällä säikähdyksellä ja voi rauhassa suunnitella korjausta sopivana hetkenä eikä vasta kun vika on päällä ja auto toimintakelvoton.

Tällä kertaa ei tullutkaan kallista, kuten yleensä tuppaa asia olemaan.
Tällä kertaa tieto ei tuonut tuskaa !!
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7532
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Merkkivalojen, käsijarru ja jarrunestemäärä, outo toiminta

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vähän asiaa sivuten, aikoinaan tonnarissa oli kanssa ongelmia tuon jarruvalon kanssa.
Yleensä pesun ja sateen jälkeen ja kylmänä tuppasi varoituksen joskus päälle.
Pitkällisien tutkimuksien jälkeen vika löytyi jarrujen ohjaus boxin sähköpistokkeesta, lähinnä pistokkeen vesi eristyksestä.
Oli päässyt jo muutama nasta hapettumaan, nämä puhdistamalla ja pistoke tiivistämällä vika katosi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin