og 900 sähkökattoluukun korjaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

og 900 sähkökattoluukun korjaus

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Projektina on Saab 900 Aero -88 sähkökattoluukun fiksaaminen.

Ongelma ilmenee siten, että kattoluukun kiinni mennessä vaijerit kolahtavat kattoluukun sisällä ilkeästi, siis juuri kun kattoluukku tulee päätepysäkille.

Otin pois kattoluukun peltiosan, joka on auton värinen ja siinä on tiiviste reunoilla. Kun ajoin kattoluukkua edestakaisin, se liikkuu todella hienosti. Kun peltiosan laittaa paikoilleen, niin juuri kun luukku saapuu kotipesään (eli siis kiinni) niin kattoluukun sisällä olevat vaijerit rämähtävät ilkeästi, aivan kun vaijeria olisi liikaa luukun sisällä tai jotain on irti?

Olen tarkistanut pyöritysmoottorin hammaspyörän kunnon se on ok. Olen yrittänyt säätää vaijereita moottorin kohdalla, että saa vaijereiden löysät pois, sekään ei tahdo auttaa.

Kattoluukku kyllä aukeaa hiljaisesti koko matkan.

Kattoverhoilu on irti ja kattoluukun kotelon ruuvit reunoilla katon sisäpuolella (kierre n. 10mm) ovet olleet pois ja olen kurkkinut kattoluukun "sisään", toki sinne on hankala nähdä, kun vedenpoistoletkut ja vaijerit kanittavat.

Miten ihmeessä tuon ilkeän rämähdyksen saisi pois? Onko tässä jokin säätöjippo vai olisiko kattoluukun sisällä jokin vaijerin kiinnitysosa irti?
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: og 900 sähkökattoluukun korjaus

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Itse itselleni vastaten. Purin kattoluukun kokonaan, reunoilla molemmin puolin olevat vaijerit liikuttavat kattoluukkua. Vaijeri kulkee putken sisällä, joka on halkaistu koko matkalta. Vaijerit olivat hypänneet pois putkista. Laitoin vaijerit takaisin putkiin vaseliinin kera ja kiristin putket. Nyt kattoluukku toimii täydellisesti!
Vastaa Viestiin