Venttiilinvarren / venttiilin ohjurin kumit - 16V

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Venttiilinvarren / venttiilin ohjurin kumit - 16V

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Tässäpä kyselisin kun aikoinaan oli niin, että venttiilinvarren kumit siis venttiilinohjurin kumit eivät pysyneet kiinnipaikoillaan noissa 16-valve Saabeissa. Tämä ilmeni öljynkulutuksena ja käynnistettäessä savutuksena. Pahimmassa tapauksessa koneita ajettiin kuivaksi.

Jo pitkään on ollut ohje että uuden venttilinvarren kumit liimataan kiinni asennuksen yhteydessä sopivalla liimalla. Liima oli jotain Loctiten liimaa.

Ainakin 2,1-litraisia koneita piinasi tälläinen ongelma uutena.

Kahdeksanventtiilisissähän tätä ongelmaa ei ole kun ei ole kumeja ollenkaan. Tässä suhteessa 8-venttiilinen on parempi moottori ja kovasti ihmettelen miksei tätä venttiilinohjurirakennetta ole käytetty myös uudemmissa koneissa.
SAAB
Vastaa Viestiin