Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

.,.....
Viimeksi muokannut nalleolut, Ma Huhti 10, 2023 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7478
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja mestari »

No jos niitä on myytäviksi asti liikkeellä niin kandee laittaa linkki ilmoitukseen. Viittäsin lauseellani kytkinlevyyn omassa tapauksessasi et tarvitse pitkiä pihtejä. Lyhennetyn avaimen käyttö ei ole pakollista.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä silloin, kun välikettä tarjotaan asetelman väiin saa ja pitää painaa poljin pohjaan. Jos kytkin irrottaa huonosti tai on kulunut, saattaa jopa joutua tekemään parin kertaan, ensin polin pohjaan, ohuempi lanka väliin, poljin ylös ja tarvittaessa sen mustan muovisuojan uudelleenasettelua painelaakeria vasten. Sitten poljin taas pohjaan, ohut lanka pois välistä ja se toivottavasti tällä kertaa riittävä paksumpi välike väliin.

Kuusiokoloruuvien ollessa löysättynä tai irrotettuna ei saa polkimeen enää koskea, tai sylinteri purkautuu --> vaikeuksia.

Polkimen puoliväliin painetuksi kiilaaminen muun ropaapisen ajaksi estää jarrunestesäiliön valuminen tyhjäksi (pääsylinterin männän tiiviste säiliöltä tulevan täyttöreiän ohi kuljettuaan estää virtauksen säiliöstä pääsylinterin läpi kytkimelle päin).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

jus kirjoitti:
Ke Huhti 05, 2023 14:19
Kyllä silloin, kun välikettä tarjotaan asetelman väiin saa ja pitää painaa poljin pohjaan. Jos kytkin irrottaa huonosti tai on kulunut, saattaa jopa joutua tekemään parin kertaan, ensin polin pohjaan, ohuempi lanka väliin, poljin ylös ja tarvittaessa sen mustan muovisuojan uudelleenasettelua painelaakeria vasten. Sitten poljin taas pohjaan, ohut lanka pois välistä ja se toivottavasti tällä kertaa riittävä paksumpi välike väliin.

Kuusiokoloruuvien ollessa löysättynä tai irrotettuna ei saa polkimeen enää koskea, tai sylinteri purkautuu --> vaikeuksia.

Polkimen puoliväliin painetuksi kiilaaminen muun ropaapisen ajaksi estää jarrunestesäiliön valuminen tyhjäksi (pääsylinterin männän tiiviste säiliöltä tulevan täyttöreiän ohi kuljettuaan estää virtauksen säiliöstä pääsylinterin läpi kytkimelle päin).
Aa, selvä. Eli alkuun pohjaan ja sitten kun välike on paikallaan, voi ja kannattaa jättää poljin puoliväliin.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

.........
Viimeksi muokannut nalleolut, Ma Huhti 10, 2023 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7478
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja mestari »

ehkä tässä tapauksessa mennään maltillisella budjetilla eli pelkkä painelaakeri vaan ja kamat kasaan.kohtuu 20 e investointi toki torista voi tehdä hyvät kaupat jopa kympilläkin :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

....
Viimeksi muokannut nalleolut, Ma Huhti 10, 2023 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja petromies »

Kaveri painaa kytkimen pohjaan. Parills isolla meisselillä estät painelaakeria palautumasta ja kaveri nopeasti päästää kytkimen ylös ja polkasee uudestaan pohjaan. Ja vielä kerran. Nyt mahtuu lanka, joksi käy mm sytytystulpan johto tsi 4-5 mm kupariputki, hyvin väliin. Käpälien pitää jäädä kunnolla alas.

Sitten työsylinteri ja painelaakeri yhdessä ylös asetelman ja levyn kans.

Jotain tummaa kosteutta tuossa näkyy, jos moottoriöljyä niin perästefan vaihto samalla. Jos kytkinnestettä niin sylinteri vaihtoon /korjuuseen
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja anv »

Noh, ei se painelaakeri rikkoutuessaan juurikaan riko muita kuin kuluvia osia... paitsi ehkä juuri se työsylinteri.

Kitisevään painelaakeriin laittaisin kyllä sopivaa vaseliinia.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7478
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei sitäkään kerran kotiutuessa liikkenvaloissa satku muuttui puoliautomaatiksi samalla kun luulin että polvipumpio meni rikki :D . liiraten päästiin loppu 500m kerrostalon pihaan ja eikun su iltana purkamaan autoa ja syylliseksi paljastui hirttänyt painelaakeri joka sukelsi paineasetelman väliin.
sattumalta sängyn alla oli painelaakeri :arrow: joka ikäänkuin kätevällä ranneliikkeellä hakeutui kohteeseen, taisin käydä kuupan katosta ottamassa langan minkä kikotin väliin ja pakkihan olikin jo valmiina paksissa joten siltä osin asia oli kunnossa. ja aamulla taas sillä lähdettiin :mrgreen:
koska siihen aikaan oli pakko
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

petromies kirjoitti:
Ke Huhti 05, 2023 17:02
Kaveri painaa kytkimen pohjaan. Parills isolla meisselillä estät painelaakeria palautumasta ja kaveri nopeasti päästää kytkimen ylös ja polkasee uudestaan pohjaan. Ja vielä kerran. Nyt mahtuu lanka, joksi käy mm sytytystulpan johto tsi 4-5 mm kupariputki, hyvin väliin. Käpälien pitää jäädä kunnolla alas.

Sitten työsylinteri ja painelaakeri yhdessä ylös asetelman ja levyn kans.

Jotain tummaa kosteutta tuossa näkyy, jos moottoriöljyä niin perästefan vaihto samalla. Jos kytkinnestettä niin sylinteri vaihtoon /korjuuseen
Totta kai tuli heitettyä roskiin vanhat sytytystulpan johdot syksyllä. 8O

Tuota möhnää keltaisen viivakoodin päältä pyyhkiessä tuntui öljyltä, mutta onko jotain tapaa varmistua...? Ettei toisaalta vaan olisi 30 vuoden ajan kerääntynyttä likaa?

Perästefa kuitenkin lienee sama kuin kampiakselin takatiiviste? Onko helposti vaihdettavissa samalla kun paineasetelman ja työsylinterin on ottanut pois tieltä?

Edit: korjausmanuaalin mukaan vaan "remove the clutch assembly, remove the old seal using a screwdriver, fit the new seal" eli aika helppo ja varmaan järkevää tehdä joka tapauksessa? Kuvittelin jo, että pitää laskea öljyt ulos kokonaan.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7478
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu saahan senkin vaihtaa ja samalla kun irroittaa vp :n niin sivuun nostossa samalla sormella kokeilee onko lageri ok ja vaihtaa tarvittaessa senkin taikka lipaston :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

mestari kirjoitti:
Ke Huhti 05, 2023 20:20
juu saahan senkin vaihtaa ja samalla kun irroittaa vp :n niin sivuun nostossa samalla sormella kokeilee onko lageri ok ja vaihtaa tarvittaessa senkin taikka lipaston :mrgreen:
Mistä laakerista tarkalleen puhut ja mistä ihmeen lipastosta? Ei ihan aukea nää kaikki termit.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7478
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja mestari »

Se silmälakeri mitä sä kysyit Kin. Pääpaino sanalla senkin se lipasto oli kevennys . :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

mestari kirjoitti:
To Huhti 06, 2023 06:49
Se silmälakeri mitä sä kysyit Kin. Pääpaino sanalla senkin se lipasto oli kevennys . :D
Ok. Jos oikein oon käsittänyt niin painelaakeri ja irroitinlaakeri ovat sama asia. Onko se silmälaakeri myös synonyymi näille väi joku kolmas...
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Vastaa Viestiin