Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Hei, suunnittelen satkuun kytkinremonttia. Autossa on 2.0 8v moottori ja 5v vaihteisto. Vuosimalli 1990 ja valmistusvuosi 1989.

Syynä remontille on painelaakerin pitämä ääni, suositeltiin vaihtamaan suosiolla koko kytkin kun se tullaan joka tapauksessa irrottamaan, jotta painelaakeriin pääsee käsiksi. Autossa nyt kilsoja noin 173 000, joten ei kytkinkään enää ihan uusi ole, kun alkuperäinen kytkin siellä minun tietojeni mukaan on.

Netistä tekemäni tiedonhaun pohjalta olen saanut ihan tyydyttävän ymmärryksen kytkinremontin vaiheista, mutta vähän epäselväksi on jäänyt:
-silmälaakeri
-irroitinlaakeri

Löytyvätkö nuo kaikista malleista ja mistä kohtaa? --- Mitä kaikkea pitää ostaa kytkinremppaa varten? Mitä kaikkea kytkinpaketin tulee sisältää ja mitä ei tarvita?

Alfamerin korjausoppaasta minulla on materiaalina seuraavat sivut, kytkimen perusrakenteessa ei ole silmälaakeria tai irroitinlaakeria... 8O
(kuvien jälkeen on vielä tekstiä)
Kuva
Kuva
Kuva

Onko Alfamerin ohjeissa mitään, mihin jollakulla olisi oleellista lisättävää tai muuta korjattavaa tai vinkkiä kytkinrempan sujuvuuteen?

Pari kysymystä vielä:
  • Kannattaako työsylinteri vaihtaa samaan syssyyn vai onko sille mitään syytä jos se ei oireile itsessään? (Pääsylinteri vaihdettu hiljattain, joten se ok)
  • Ja onko kellään mitään vinkkiä kytkimen suojakopan irrotukseen? :lol: Yläosassa kulkevat johdot ja letkut hankaloittavat irrotusta. :(
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

.....
Viimeksi muokannut nalleolut, Ma Huhti 10, 2023 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja mestari »

varmaankin mutta hyvät ohjeet tuossakin on.
kandee fokusoida onko sylkky sit kiinni kuusiokoloruuveilla vaiko 6 kantasilla, jos ed malli niin kuusiokolo avainta sietäs lyhentää hetimiten.
hyllyssä jemmassa muutes quinton&hazel uusi paineasetelma jos on tarvista mutta luulen että ei ole.
mikäli painelageri vaan oireilee uusi se. ehkä oisi uudet gummit heittää sylkkyyn jos oikein hifisteleen lähtee-
ne kamat mitkä on kopan irroituksen tiellä tulee luonnollisesti poistaa ennen kopan irrotusta. ei tarvi ku ruuvata
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Sama satku on. Ei ole ollut pahemmin aikaa tai rahaa tämän laittoon valitettavasti niin edelleen kytkinremppa tekemättä, mutta itse aiheeseen:

Kytkimen suojamuovi lähti pois, aika tiukka liikerata sille jätetty. Yhden sähköliittimen irrottamalla ja tyhjäkäyntiventtiilille(?) menevän letkun irrottamalla sen sai sieltä väänneltyä pois.

Kuva alla - ilmeisesti kytkinlevyssä on oikeastaan hyvin pintaa? Ei ole kulunut.

Painelaakeria käsin pyörittäessä kyllä kuului kauheaa kitinää.

Kuva
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja mestari »

no niin sit eikun kuusiokolo avainta lyhentämään heti taikka sitten kun huomaa että se tarviikin lyhentää :D
toki se kajakin katosta irroitettu sopiva rautalanka ensin väliin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

mestari kirjoitti:
Ti Huhti 04, 2023 16:43
no niin sit eikun kuusiokolo avainta lyhentämään heti taikka sitten kun huomaa että se tarviikin lyhentää :D
toki se kajakin katosta irroitettu sopiva rautalanka ensin väliin
Ymmärsinkö oikein, että ne kuusiokoloruuvit on nuo jotka tossa kuvassa on ilmausnipan takana? Vai jotkut muut ruuvit?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 776
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Itselle on tullut nuita aukoessa tietty toiminta malli jolla nuita on oppinut hyvinkin nopeaa vaihtamaan, netti on pursollaan ties mitä kepulikonsti videoita joissa tehdään yksinkertainen asia vaikeaksi, tässä ihan ok ohje josta voi olla apua kyseessä on tässä kuitenkin 99 joten konepeltiä ei sinun tapauksessa tarvi irroittaa tai syyläriä. https://www.skandix.de/en/documents/ins ... bb2047&p=2
Kaveri painaa kytkintä ja toinen laittaa paksun rautalangan,kierretangon,kupariputken yms asetelman väliin, sitä syvemmälle sen saat asennettua yleensä sitä helpommin saat työsylinterin mahtumaan pois asetelman mukana.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Kytkimen kuvassasi tuo työsylinterin männän päällä oleva mustamuovi holkki on väärässä kohtaa sen kuuluisi olla tuota sylinterin runko vasten eikö painelaakeri vasten. kokeilisin siirttääsen oikealle paikalleen ja koittaisin pitääkö kytkin vielä ääntä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

PM99 kirjoitti:
Ti Huhti 04, 2023 19:46
Itselle on tullut nuita aukoessa tietty toiminta malli jolla nuita on oppinut hyvinkin nopeaa vaihtamaan, netti on pursollaan ties mitä kepulikonsti videoita joissa tehdään yksinkertainen asia vaikeaksi, tässä ihan ok ohje josta voi olla apua kyseessä on tässä kuitenkin 99 joten konepeltiä ei sinun tapauksessa tarvi irroittaa tai syyläriä. https://www.skandix.de/en/documents/ins ... bb2047&p=2
Kaveri painaa kytkintä ja toinen laittaa paksun rautalangan,kierretangon,kupariputken yms asetelman väliin, sitä syvemmälle sen saat asennettua yleensä sitä helpommin saat työsylinterin mahtumaan pois asetelman mukana.
Meinasinkin just kysyä, että pystyiskö työsylinterin irrottaa ilman paineasetelman poistamista, mutta näköjään ei?

Toinen kysymys: jos en vaihda paineasetelmaa, vaan laitan takaisin saman vanhan, ei tarvitse mitäään hydrauliprässiä käyttää? Sellaista minulta kun ei löydy... :D Parkkipaikkaremontti perustyökaluilla vaan. (On sentään oma vuokrattu ruutu ihan ulko-oven vieressä ;) Pääsee hakemaan työkaluja helposti )

Ja jos vaihtaisin suoraan vaan uuden työsylinterin, niin siinähän taitaa olla painelaakeri mukana, eli menisi aika vähällä purkamisella?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

antti.hakamaa kirjoitti:
Ti Huhti 04, 2023 20:06
Kytkimen kuvassasi tuo työsylinterin männän päällä oleva mustamuovi holkki on väärässä kohtaa sen kuuluisi olla tuota sylinterin runko vasten eikö painelaakeri vasten. kokeilisin siirttääsen oikealle paikalleen ja koittaisin pitääkö kytkin vielä ääntä.
Ahaa, voisi olla vaan tuosta kiinni...

Meinaat siis sinisellä merkittyä osaa, sen pitäisi olla keltaisen nuolen osoittamassa kohdassa? Nyt kun en ole auton luona, niin kysyn samalla, että miten tuota holkkia saa liikutettua? (Ei tarvitse sitten ihmetellä kun pääsen taas auton kimppuun...)
Kuva
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja mestari »

jep juurikin ne 3 kpl kuusiokoloruuvia ja muistanko oikein jotta niissä oli lukkoliimaa alkup.
miksi ostaa uusi sylinteri jos procar serviceltä saa korjsjr jolla vanhasta raadosta saa vähällävaivalla uudenveroisen street rodin :mrgreen:
kytkinlevynhän pystyy sinne heittämään ilman suurempia manuaalisia ponnistuksia pitkillä pihdeillä ja parilla sorkkiksella. ja illalla auto on taas perheen käytossä
bt jos korjm käsikirjan kuvaa vertaa omaasi niin siellä pitäisi olla uudenveroinen nätking cole :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

mestari kirjoitti:
Ti Huhti 04, 2023 20:23
jep juurikin ne 3 kpl kuusiokoloruuvia ja muistanko oikein jotta niissä oli lukkoliimaa alkup.
miksi ostaa uusi sylinteri jos procar serviceltä saa korjsjr jolla vanhasta raadosta saa vähällävaivalla uudenveroisen street rodin :mrgreen:
kytkinlevynhän pystyy sinne heittämään ilman suurempia manuaalisia ponnistuksia pitkillä pihdeillä ja parilla sorkkiksella. ja illalla auto on taas perheen käytossä
bt jos korjm käsikirjan kuvaa vertaa omaasi niin siellä pitäisi olla uudenveroinen nätking cole :D
Juu, epäilen vaan että näin ensikertalaisena sitä saa vähän pähkäillä kun ei ennestään löydy sorkkarautaa tai mitään pitkiä pihtejä, noistakin tulee useita kymppejä jos käy hakemassa vain tätä varten. Mutta minkäs teet. :lol:

Ja mikä ihme on "nätking cole"...? Ilmeisesti viittaat johonkin laulajaan.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja jus »

Työsylinterin männän suojana oleva musta muovinen kuori, jonka tyvessä on iso lukkorengas, kuuluu kyllä olla juuri niin kuin kuvissa näkyy.

Kytkinlevyn kuluessa asetelman levyjousen käpälät asettuvat lepoasennossa ulommas ja muoviholkki siirtyy levyn kulumisen myötä pikku hiljaa kohti auton keulaa.

Uudemmissa työsylintereissä on tuo muovisuoja korvattu haitarikumilla, jonka sisällä on kierrejousi. Siinä versiossa työsylinterin kiinnitysruuveihin on paljon ikävämpi päästä käsiksi sillä lyhennetyllä kuusiokoloavaimella kuin tässä ilman haitarikumia olevassa versiossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 776
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Jus kuvasi asian, tehtaan käsikirjassa on tämä havainnollistettu, itsellä kun on uusi kytkin, muovi holkki oli vain muutaman millin jalasta, nyt kun on uusi työsylinteri jossa on haitari kumiversio holkkia ei ole ja hieman vaikeampi asentaa mutta haitari kumi suojaa lialta sylinteriä jolloin kestävyys mielestäni parempi.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

PM99 kirjoitti:
Ti Huhti 04, 2023 19:46
Kaveri painaa kytkintä ja toinen laittaa paksun rautalangan,kierretangon,kupariputken yms asetelman väliin, sitä syvemmälle sen saat asennettua yleensä sitä helpommin saat työsylinterin mahtumaan pois asetelman mukana.
Tästä vielä kysyttävää, onko ok painaa kytkin tuossa vaiheessa kokonaan pohjaan, oon nähnyt netissä että jätetty tahallaan vähän ylös lattiasta, mutta syy ei ihan auennut.. Eikö sen putkenpätkän saisi helpommin ja syvemmälle jos kytkin kokonaan pohjassa?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Vastaa Viestiin