900s ahtopaineet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Leha
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Elo 17, 2022 22:15

900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Leha »

Olisko kellään antaa vinkkejä satkun ahtojen nostoon? Lisäjousi vetämässä nyt ahdot sinne 0.6 tienoolle. Rajoittimet pois käytöstä ja systeeminä Lucas 14.1 Keula cooleri myös asennettu.

Eli olisko vaan jäykempää jousta, bleediä tai rajapaineventtiiliä? Mikä mahtais olla järkevintä?
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Rajapaineventtiili omassa satkussa käytössä, hyvin toimii, joten ääni sille

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Leha
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Elo 17, 2022 22:15

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Leha »

Kiitos vinkistä! Sellanen kyssäri vielä että onko kokemuksia ~kilon ahdoista? Miten mahtaa ahdin tämän kestää kun puhutaan kumminkin aika iäkkäistä laitteista.. Turbo vaikutti hyvältä kun mututuntumalla koitti välyksiä rakentelu vaiheessa.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mä joskus rakentelin apc systeemin tuollaiseen. Ja voi olla että tuohon projektiin myös teen
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Leha kirjoitti:
To Huhti 06, 2023 20:16
Kiitos vinkistä! Sellanen kyssäri vielä että onko kokemuksia ~kilon ahdoista? Miten mahtaa ahdin tämän kestää kun puhutaan kumminkin aika iäkkäistä laitteista.. Turbo vaikutti hyvältä kun mututuntumalla koitti välyksiä rakentelu vaiheessa.
Omassa satkussa ahdot 1.1 - 1.0, hyvin on tähän asti hyrrä kestäny…

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se kestää, kunnes menee rikki. Kuluva osa se turbo...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
nurssi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Loka 17, 2014 13:44

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja nurssi »

Turbosmartin kopio itsellä käytössä + välijäähdytin + moottoriohjauksen lastu varmuuden vuoksi. Pitää vaan paineet maltillisena ja käytön järkevänä niin kestänyt ainakin kesäkäytössä oikein hyvin.

https://www.kkdmotorsport.com/epages/kk ... troller%22
Leha
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Elo 17, 2022 22:15

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Leha »

Kiitokset vastauksista!
:saab:
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Rajapaineventtiili itsellä ässässä. Antaa voimaa ihan eritavalla kuin lisäjousi. Nostaa ahdot tuplasti nopeammin ylös. Yllätti kuinka noin halpa osa vaikutti niin paljon turbon toimintaan. 0.8 ahdoilla olen itse ajellut sellaset 8 vuotta. Kaitpa se enemmänkin kestäisi, mutta kaikkeen tottuu. Tuo riittää käyttöautoon hyvin. Onhan sinulla bensalastu ? Välttämätön jos nostaa ahtoja. Bensalastukin vaikutti huomattavasti kulkuihin. Ehkä paras viritys hintaan nähden. Jcarlssonilta tilasin aikanaan lastun. Taisi maksaa 60e luokkaa vajaa 10 vuotta sitten.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1821
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Turbosmartin bleedi on ihan toimiva. Tuossa orkkis mitsussahan on tosi löysä se kello vakiona, että jos ahdot laittaa kiloon, niin ei kyllä jaksa sielä niitä pitää läpi kierrosalueen.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Leha
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Elo 17, 2022 22:15

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Leha »

Lastua ei vielä ole, mahtaakohan Ruotsi tilaus olla ainut nykyään mistä saa? Oon ajatellu että 0.7-0.8 vois ottaa ennen lastua. Rajapaineventtiili nyt ainakin täytyy laittaa tilaukseen.
nurssi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Loka 17, 2014 13:44

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja nurssi »

Itse en löytänyt viime vuonna muita vaihtoehtoja kuin Ruotsin. Tosin siinäkin on eri sarjanumeroita, uuden lastun täytyy olla vastaava ja joitain saattaa löytyä viel jcarlssoniltakin.
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Kokeiles s.postia tmi.jcarlson@gmail.com
Facesta löytyy myös JC performance sivusto.
En tiedä vieläkö mies on kehissä. Kysymällä selviää.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Tuossa tietoa jcarlsonin lastuista. viewtopic.php?t=165983
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Muhve
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2019 15:33

Re: 900s ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Muhve »

APC:n viritykseen löydät kattavat ohjeet täältä: http://web.inter.nl.net/users/turbo-team-europe/apc.htm

Pari vuotta sitten tuli askarreltua APC-järjestelmän kanssa ja ns. "redbox APC" asetukset (R42 - 500ohm, R138 - 31 Kohm, P - 23 Kohm, F - 360 ohm) ei ainakaan laajakaistalambdan perusteella vaadi mitään muita muutoksia. Seokset pysyi sopivan rikkaana korkeilla kierroksilla ja on helppo toteuttaa.

Itellä on tuo Madetojan ehdottama asetus käytössä (R42 - bypassed, R138 - 31Kohm, P-23Kohm , F-360ohm. Fast, quite stabile boost up to 5800 rpm. peaks @1,15bar, slightly comes down to 1,0bar)

R42 ohitus tekee sen, ettei APC laske ahtopainetta korkeammilla kierroksilla, eli kulkee kuin raketti mutta menee laihalle yli 5000 kierroksilla ilman uutta bensamappia. Tätä varten pitää hankkia adapteri (esim. Moates Ostrich), joka tulee prommin paikalle, ja laajakaistalamba + mittari, niin että saat tietokoneelta säädettyä seokset kuntoon. Ja samaan konkurssiin kannattaa sitten vaihtaa tilalle modernit EV14 suuttimet vanhojen puutarhaletkujen tilalle, 250cc suuttimet maksavat ehkä parikymppiä kappale. Suuttimien vaihdon jälkeen alavääntö oli ihan omissa sfääreissä ja maantiekulutus laski litralla.

Miten tuo Lucas järjestelmä eroaa Boschin järjestelmästä on minulle mysteeri, en tiedä Lucasista mithään. Mutta asian voi kiteyttää niin, että "red box" asetus on korkeintaan aamupäivän homma ja siitä aggressiivisemmat asetukset vaativat sitten jo vähän enemmän säätöä.
Vastaa Viestiin