Onko -88 900c ollut kierroslukumittaria

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saab96ja99
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Helmi 04, 2010 09:53

Onko -88 900c ollut kierroslukumittaria

Viesti Kirjoittaja saab96ja99 »

Tietääkö joku? Onko siellä johto, kulkeeko tieto, jakajalta mittariston liittimeen. Nopeusmittari on rikki ja vaihdan ehjää tilalle, jos alkuperäisen kaltaisen mittarin rundarilla saa helposti toimimaan, voisin laittaa.
Kiitos asiallisista vastauksista.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Onko -88 900c ollut kierroslukumittaria

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Kyllä onnistuu. Vaihdoin joskus parikymmentä vuotta sitten -88 karvalakkikaasariin kellon tilalle kierroslukumittarin. Vaihdettava osa on käytännössä mittariston "puolikas", jossa on mm. varoitus- ja merkkivaloja. Näissä on jonkin verran vuosimallikohtaisia eroja, joten pitää tietää, mistä vuosimallista vaihdettava osa on lähtöisin. Ulkomuistista ainakin -88 ja -89 mittaristot olivat samanlaiset.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
saab96ja99
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Helmi 04, 2010 09:53

Re: Onko -88 900c ollut kierroslukumittaria

Viesti Kirjoittaja saab96ja99 »

Jortsu kirjoitti:
La Huhti 08, 2023 15:26
Kyllä onnistuu. Vaihdoin joskus parikymmentä vuotta sitten -88 karvalakkikaasariin kellon tilalle kierroslukumittarin. Vaihdettava osa on käytännössä mittariston "puolikas", jossa on mm. varoitus- ja merkkivaloja. Näissä on jonkin verran vuosimallikohtaisia eroja, joten pitää tietää, mistä vuosimallista vaihdettava osa on lähtöisin. Ulkomuistista ainakin -88 ja -89 mittaristot olivat samanlaiset.
Onko siellä vasemmassa pitkässä liittimessä siis suoraa kiekkamittarin tarvitsema johto ja yhteys jakajaan/puolaan mistä se nyt ne kierrokset "lukee"
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Onko -88 900c ollut kierroslukumittaria

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Kyllä. Ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin vaihtaa mittaristonpuolikas.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Onko -88 900c ollut kierroslukumittaria

Viesti Kirjoittaja eegas »

Vanhemmissa, olikohan vm -83, piti vetää pulssijohto testipistokkeelta, tuolta tuon otin, eikä tarvinnut muuta.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 778
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Onko -88 900c ollut kierroslukumittaria

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Kuva

Vasemmalla -86 ja oikealla -89 vuoden satkun, nuihin missä ei ole sytytyspulssin vahvistinta olen laittanut suoraan vaan 80loppuvuoden mittareita ja hyvin on toiminut kun katsoo että mittaristo takaa ehjä
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Onko -88 900c ollut kierroslukumittaria

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Jortsu kirjoitti:
Ti Huhti 11, 2023 13:41
Kyllä. Ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin vaihtaa mittaristonpuolikas.
Väittäisin taas ettei ollut.. ja liittimen piuhat eri järjestyksessä (mutta voi olla vuosiluku ero kiekkamittari oli ehkä 87 i mallista) .
Tein sen 89c hen joskus 90luvulla
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Onko -88 900c ollut kierroslukumittaria

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

fforslund kirjoitti:
To Huhti 13, 2023 19:11
Jortsu kirjoitti:
Ti Huhti 11, 2023 13:41
Kyllä. Ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin vaihtaa mittaristonpuolikas.
Väittäisin taas ettei ollut.. ja liittimen piuhat eri järjestyksessä (mutta voi olla vuosiluku ero kiekkamittari oli ehkä 87 i mallista) .
Tein sen 89c hen joskus 90luvulla
Eli ilmeisesti -87 ei ole toimiva vaihtoehto elintenluovuttajaksi tässä tapauksessa :D

Tapaus, jota muistelin aiemmin, meni seuraavasti:
Vaihdoin -88:n vuosimallista -89 peräisin olevan kierroslukumittarin. Ei tarvinnut tehdä mitään muuta kuin ruuvata mittaristo irti, vaihtaa kierroslukumittari kellon tilalle ja kasata käänteisessä järjestyksessä.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Vastaa Viestiin