OG900-87 K-Jet oikuttelee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja mestari »

Missä sijaitsee tuo op venttiilli
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Termostaattikotelon kyljessä sylinterinkannen etuosassa se murikka, johon menee kaksi letkua määränsäätimeltä ja yksi kaksinapainen johto.
mestari kirjoitti:
Ma Heinä 03, 2023 09:20
Missä sijaitsee tuo op venttiilli
skipper
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja skipper »

Op venttiili säätää, nimensä mukaan, ohjauspainetta määränsäätimelle moottorin lämpötilan mukaan.

On kaksi syytä joka tekee syt.tulpista erivärisiä, jopa polttaa tulpan,; on suuttimien erilaiset tuotot ja määränsäätimen metallikalvo joka on "lommolla" ja tuottaa erimääriä suuttimille.



Tämä K-jet on ihan kelpolaite, kunhan oivaltaa kuinka se toimii.

M.B
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

On se aikaisemmin toiminut hyvin, mutta nyt on seisonut pihalla jo kuukausia kun matkanteko ei tunnu maittavan. Kun saan sen sisään suunnittelen uusia kokeiluja suihkutuksen ja sytytyksen suhteen.
Olen käyttänyt säädettävänä kokeneen expertin luona, ja alkanut käynnistyä ja käydä nätisti. Mutta ei pitkään vaan röpeltäminen on taas alkanut. Ehkä joku osa systeemistä toimii sekavasti.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Taas yritän tuota K-Jettiä huoltaa ja saada käymään, on seisonut pari kuukautta pihassa ja kun ei käynnistynyt ajoin sisälle starttimoottorilla.
Vanhan kaavan mukaan olen jo todennut että bensapumppu toimii ja samoin käynnistyssuutin. Sitten tein suihkutuskokeen avaamalla läppäkotelon ja irroittamalla suuttimet jotka laitoin pulloihin. Nostin ohjeiden mukaan pumpun käydessä ilmaläppää magneetilla ja hyvännäköisesti suihkusi bensaa lasipurkkeihin.
Jo aiemmin irroitin sytystulpat taas kerran ja kokeilin kipinöintiä, ja kyllä tulpat kipinöitä iskivät. Uusi ilmansuodatin ja bensansuodatin tuli vaihdettua jo aikaisemmin. Nyt sitten olen suunnitellut tutkia noita systeemiin kuuluvia lisäventtiilejä ja letkutuksia.
Viime kevään ajokokemuksiin kuului käynnin oikutteluja mm. ulkoilman lämpötilan vaihdellessa.
On tullut mieleen että helpompi homma olisi vaihtaa kaasutinmoottori tämän K-jetin tilalle. Omakohtaisena ongelmana on koulutuksen puute. Kun esim. Kauhavalla lentosotakonekoulussa yli 60 vuotta sitten opetettiin Saabien huoltoakin, mutta vain Safir lennukkia. Lennostossa kurssien jälkeen puuhailin kyllä jettien kanssa, mutta vain Vampiren ja Gnatin.

Hyvät neuvot ovat siis edelleen tarpeen.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
skipper
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja skipper »

Tuolla aiemmin jo kerrottiin op.venttiilin tarkistus, tee se. Tämä seuraa moottorin lämpöä ja niin ollen ohjaa seoksen muodostusta.
Tuliko suuttimista samamäärä kaikista?
Entä tulppien väri? Jos eroa, niin seos on erilainen sylitereissä joka johtuu suuttimien tai määränjakajan tuotoista.
Rasittaa kantta.

Nämä riesat ei suoranaisesti vaikuta käynnistymiseen.
OP. venttiilin paineen mittaus on tarpeen.

Näissä moottoreissa kansi on usein halki venttiilien välissä. Oire, polttaa tulppia eli ei käy kaikilla pytyillä. Yksi tai useampi tulppa vitivalkoinen ja puhdas. ( koskee yleisesti B moottoria).
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 778
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Onko kaikki mahdolliset alipainevuodot varmistettu, ilmamäärämittarin lautanen ei nouse jos iso vuoto löytyy.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja anv »

skipper kirjoitti:
Pe Elo 11, 2023 20:45
...
Näissä moottoreissa kansi on usein halki venttiilien välissä. Oire, polttaa tulppia eli ei käy kaikilla pytyillä. Yksi tai useampi tulppa vitivalkoinen ja puhdas. ( koskee yleisesti B moottoria).
Jeps, koin tämän myös aikoinaan. Helppo diagnosoida. Yön seisoneena tulpat pois, kaveri starttaamaan ja itse seuraa sylkäiseekö vettä jostain pytystä.
Lisäksi, minulla ei ollut mitään muita oireita kuin että lähti kylmänä kolmella käyntiin ja neljäs pytty lähti mukaan vasta hetken päästä. Ei hukannut jäähdytysnestettä sen vertaa että olisi näkynyt paisuntasäiliössä, vedot tallella, ei syönyt tulppia jnejne.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Voisko jarrutehostimen kalvo olla puhki ja takimmainen pytty saa ilmaa sitä kautta. Vuoto laihentaa seoksen. Paina tehostimen letku littuun lukkopihdeillä ja tutki kaikkien niiden imusarjan läpivientikumien kunto. Aika yleinen vika h-moottorissa oli myös virranjakajan alipainekalvon rikkoutuminen. Tulppaa letku tukkoon.

Toinen asia, mikä kannattaa tarkastaa on että onko joku mahdollisesti tehnyt pielaveteläiset. Taistelin tuossa reilu viikko sitten toimimattoman k-jetin kanssa. Ei lähtenyt käyntiin kuin bensahuikalla ja huusi tyhjäkäyntiä 2000 kierr/min. Syynä oli edellisen omistajan mokailu: lisäilmaluistin ja kylmäkäynnistysventtiilin kaapelit olivat vaihtaneet paikkaa keskenään.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Hauska lukea uusista kokemuksista. Itse löysin pari vanhaa korjauskirjaa ja niistä lisätietoja.
Aloitin ohjauspaineen säätimestä. Aiemmin mainitun ohjeen mukaan ensiksi mittasin sähköjohtojen liittimien välisen vastuksen. Ohmimittari näytti tylysti tyhjää ikään kuin se säätimen sisällä oleva johdinkierukka olisi poikki. Irroitin sitten koko ohjauspainesäätimen ja pesin ja puhdistin. Ja mittasin johtimien liittimien välisen vastuksen uudelleen, nyt näytti että yhteys toimii mutta mitään mainittavaa ja lämmittävää vastusta ei kai voi olla koska mittarin näyttö oli sama kuin mittarin omien johtojen vastus eli 1. Siinä on ihmettelemistä kuinka sisällä oleva johdinkierukka pystyy nestettä lämmittämään kun vastus on olemattoman pieni. Mutta voihan olla että liitoksissa on ollut katkos ja siksi ohjauspaineensäädin ei ole toiminut kunnollisesti. Vastusmittarin näytön mukaan virta kulkee säätimen bi-metalliosan ympärillä olevan johdinkierukan kautta, vai mitä?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tulkitset mittaria väärin. Jos mittari näyttää ykköstä, on vastus ääretön eli kontaktia ei ole! Jos vastus on oikosulussa aivan kuin mittarin omat johdot yhteen kytkettäessä, näyttää mittari kutakuinkin nollaa. Jotain 0.04 tms. Vastuksen pitää ehjänä olla muutama ohmi, oliskohan 10. Varmista, että mittaat pienimmällä 200:n ohmin alueella.

Kirjoitin jo monta viestiä sitten että jos auton saa käymään hyvin JOKO kuumana TAI kylmänä, mutta ei molempina, on vika OP-säätimessä. Tieto perustuu kokemukseen, kannattaa uskoa. Jos sun mittari näyttää ykköstä, on op-säädin viallinen. Sen vastuksen itsessäänkin voi vaihtaa ja tosimies jopa käämii sen uudelleen mutta kokonaisen murikan vaihtaminen on helpoin tie. Minullakin on niitä, tosin katittoman mallin. En tiedä onko kat- ja ei-kat-mallien välillä eroa noissa.

Tuo pitäisi saada säädettyä nyt niin että auto lähtee kylmänä käyntiin ja käy kylmänä kaikilla nätisti silloin, kun alipainevuotoja ei ole. Siitä sitten op-venttiili (ja kat-mallissa tahtiventtiili) hoitaa loput.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Jatkoin eilen taas harrastusta ja irroitin koko ohjauspaineventtiilin. Puhdistin ja mittailin ohjauspainetoiminnon vastusta uudelleen. Liitinkappaleen napojen väliseksi tuli nyt 32 ohmia, mikä viittasi siihen että sisällä oleva käämi olisin ehjä. Tuli purettua termostaattikin siitä viereisestä lokerosta, se 35 vuotta vanha termostaatti oli hyvin likainen ja kankea liikkeistään joten tilasin kylän kaupasta uuden, se tulikin tänään ja odottaa pääsyä mukaan.

Ohjauspaineventtiilin toiminta kiinnosti ja niin purin sen nähdäkseni mitä siellä sisällä on. Litteän bimetallivivun ympäri oli hyvin vahvan näköinen käämi jonka liitosjohdotkin olivat kuin uudet. Bimetallivivun päässä oli kierrejousi joka liikuttaa irtonaista ja ohutta terästappia seinämän reiässä ja toimiessaan aiheuttaa bensan vuotoa takaisin tankkiin ja samalla alentaa painetta.

Kokoonpano on alkanut saa nähdä mitä siitä tulee. Säätimen toimintaa ohjaa jostakin tulevat jännitevaihtelut, joiden mukaan bensiinin paine ruiskutuspuolella vaihtelee ja sylintereihin menevän seoksen väkevyys vaihtelee.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 778
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Lämmetessään bi metallijousi "väistyy" jolloin jousivoima vaikuttaa voimakkaammin neulaan ohjauspaine venttiilissä joka nostaa ohjauspainetta määräjakajan männässä polttoaineen paluuvirtauksen pienentyessä, jolloin seos laihenee koska ilmamäärä mittarin lautanen ei moottorin imusta nosta mäntää yhtä herkästi korkeammalla ohjauspaineella kuumana.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ei toimi allakuvatulla tavalla vaan jännite op-venttiilille on aina vakio. Tahtiventtiili ei vaikutakaan op-venttiiliin (allekirjoittaneen erhe) vaan jotenkin suoraan määränsäätimeen. Op-venttiili toimii siten kuin PM kuvasi eli lämmetessään jousi taipuu ja sitä kautta op kasvaa.

Oliko tämä nyt katillinen vai ei? Päässyt jo unohtumaan. Vuosimallin mukaan ei pitäs olla.


kostape kirjoitti:
Ti Elo 15, 2023 20:01
Jatkoin eilen taas harrastusta ja irroitin koko ohjauspaineventtiilin. Puhdistin ja mittailin ohjauspainetoiminnon vastusta uudelleen. Liitinkappaleen napojen väliseksi tuli nyt 32 ohmia, mikä viittasi siihen että sisällä oleva käämi olisin ehjä. Tuli purettua termostaattikin siitä viereisestä lokerosta, se 35 vuotta vanha termostaatti oli hyvin likainen ja kankea liikkeistään joten tilasin kylän kaupasta uuden, se tulikin tänään ja odottaa pääsyä mukaan.

Ohjauspaineventtiilin toiminta kiinnosti ja niin purin sen nähdäkseni mitä siellä sisällä on. Litteän bimetallivivun ympäri oli hyvin vahvan näköinen käämi jonka liitosjohdotkin olivat kuin uudet. Bimetallivivun päässä oli kierrejousi joka liikuttaa irtonaista ja ohutta terästappia seinämän reiässä ja toimiessaan aiheuttaa bensan vuotoa takaisin tankkiin ja samalla alentaa painetta.

Kokoonpano on alkanut saa nähdä mitä siitä tulee. Säätimen toimintaa ohjaa jostakin tulevat jännitevaihtelut, joiden mukaan bensiinin paine ruiskutuspuolella vaihtelee ja sylintereihin menevän seoksen väkevyys vaihtelee.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Olen nyt ihmetellyt tuota op-venttiiliä. Ymmärrän että bi-metallivipu muuttaa muotoaan jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan, mutta miksi sitten on tuo vivun ympärillä oleva pieni käämi? Kaikki vaikutti ehjiltä ja yllättävän puhtailta, laittelin takaisin kokoon, piti vaan tehdä uusia paperitiivisteitä. edellä jo mainittujen sähköliittimen koskettimien välinen vastus on nyt 32 ohmia, aiemmin mittari näytti 1000 ohmia ei yhteys poikki.

Seuraavaksi ajattelin tutkia olisiko varastoissani romujen seassa suunnilleen samannäköistä ohjauspainesäädintä tai kokonaista kaasutinmoottoria, jotta saisin tämän noin 150 tkm ajetun auton liikkumaan.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin