OG900-87 K-Jet oikuttelee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja mestari »

sehän yleensä ekana stekataan että onko edellytyksiä pienjännite puolelle pitäs sentin päästä kipinää tulla jos akussa on virtaa kunnolla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ostin eilen uudet tulpat ja tulpanjohdot Boschin laatikossa. Tänään mittasin johtojen vastuksia ja vertasin vuoden 1987 korjausohjeiden arvoihin. Suuresti poikkesivat ohjearvoista, pitkien johtojen vastukset olivat 3,5 ja 12,5 kiloOhmia, ohjekirja antaa suosituksen 2 -4 kiloOhmia. Lyhemmät olivat 8,5 ja 7,8 kiloOhmia. Pakettiin kuuluneen puolanjohdon vastus oli 4,4 ja ohjekirjan taulukossa suositus on 0,5 - 1,5 kiloOhmia. Eki kaukana on varaosakaupan johtimien vastukset ohjekirjan arvoista. Mittailin sitten aikaisemmista projekteista jääneiden johtimien vastuksia, yhtä kaukana nekin ovat korjauskirjan ohjearvoista.

Iloinen yllätys oli kun kytkin uuden tulpan suoraan puolaan ja silloin se tulppa iski normaalin näköisesti kipinöitä. Laittelin jakajaan parhaat tulpanjohdot ja uudet tulpat, mutta yhtään kipinää ei ilmestynyt. Tuli se vaikutelma että virranjakajassa on vikaa. Pääteasteelta tulee sähköä jakajan kyljen liittimeen, siitä kai menee herätevirtaa puolan ensiöpiiriin. Pitää kai kurkata sinne jakajan sisäkaluihinkin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja mestari »

lue ed viesti ja mikä oli lopputulos+
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja petromies »

Tsrkistappa, että pyörtäjä lukittuu akselille oikeaan asentoon. Ettei pääse pyörimään villinä akselin ympäri.
Ja mittaa se pyörtäjän vastus myös.
Sekä keslihiilen kunto ja ettei kannessa ole halkeamia.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Jopas löytyi jotakin. Mittasin pyörijän vastuksen keskeltä reunalle niin yhteyttä ei ollut, ihan kuin tolpan väli olisi katkennut. Löysin toisen käytetyn mutta erilaisen pyörijän ja siinä yhteys oli eli vastus pieni, varmuuden vuoksi mittasin kahdella yleismittarilla.
Varaosamies lupasi uuden pyörijän ja kannen huomenna olevan saatavana. Saa sitten nähdä edistyykö hommeli.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja mestari »

mestari kirjoitti:
Ti Syys 05, 2023 17:06
sehän yleensä ekana stekataan että onko edellytyksiä pienjännite puolelle pitäs sentin päästä kipinää tulla jos akussa on virtaa kunnolla
entäpä tarkistus mikä ei vaadi pyorijää?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Nyt on tilanne parempi, päräytin käyntiin ja ajoin ulos pihalle aurinkoa ottamaan, ja sisään seuraavan asiakkaan 10 vuotta nuoremman sekarotuisen, katsastusremonttia pitäisi tehdä.

Tuon aidon Saabin vikatilanne ei ole oikein kirkastunut. Asennettu on uusi jakajan pyörrin, jakajan kansi sekä tulpat. Tulpanjohdoiksi on valittu parhaat, joiden vastukset ovat lähimpänä korjauskirjan arvoja. Itse jakaja, puola ja ns. pääteaste ovat vanhoja.
Laittelin näillä osilla kokoon ja pärähti ensi yrittämällä käyntiin. Ainoa ihmetys oli pakokaasujen vahva haju niin kuin olisi seos liian rikkaalla.
Matkamittarin lukema tässä huoltotilanteessa on 152 000 km.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli voisi olettaa viimeisen osan laiton mukaan vika oli viimeissä osassa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Seokset on pielessä kun olet tainnut roplata niitä ruiskun osia. Nyt hommailet painemittarin ja toteutat nuo minun aiemmin mainitsemat kohdat 1-6. Sitten sen jälkeen pajalle jossa seokset kohdilleen. Seosruuvia ei tarvii pyöräyttää ku ina, niin vaikuttaa jo paljon.

Inan määritelmää en jaksa tähän nyt kirjoittaa😁
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Seoksen saa karkesti säädettyä niin, että koneen käydessä varovaisesti säädetään seosta laihalle ja rikkaalle. Kun käynti heikkenee huonoksi, ne asennot laitetaan muistiin. Sitten käännetään seosruuvi näiden asentojen puoliväliin. Jos haluaa varman päälle tehdä, ihan hitusen keskikohdasta rikkaalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

kostape kirjoitti:
La Syys 09, 2023 11:36
.
Laittelin näillä osilla kokoon ja pärähti ensi yrittämällä käyntiin. Ainoa ihmetys oli pakokaasujen vahva haju niin kuin olisi seos liian rikkaalla.
Matkamittarin lukema tässä huoltotilanteessa on 152 000 km.
Pakoputkessa voi olla bensaa aikalailla. Käyntiinlähtöä on voinut haitata liiallinen bensan määrä, jos sytytys ei ole pelannut ja olet starttaillut paljon. K-jetin kirous on se ryyooysuutin, koska sitä ohjaa se lämpöaikakytkin. Etenkin lämmin kone saattaa saada liikaa bensaa vaikkapa kauppareissulta kotiin lähtiessä. Avuksi neuvona kaasun painaminen jos kone ei lähde heti tulille ja pitkä hellittämätön starttaaminen, jotta lämpöaikakytkin ylittää aikarajan ja herkeää syöttämästä ryyppysuuttimella lisää bensaa jo kastelluille sytytystulpille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Mertmi kirjoitti:
Pe Syys 22, 2023 19:59
kostape kirjoitti:
La Syys 09, 2023 11:36
.
Laittelin näillä osilla kokoon ja pärähti ensi yrittämällä käyntiin. Ainoa ihmetys oli pakokaasujen vahva haju niin kuin olisi seos liian rikkaalla.
Matkamittarin lukema tässä huoltotilanteessa on 152 000 km.
Pakoputkessa voi olla bensaa aikalailla. Käyntiinlähtöä on voinut haitata liiallinen bensan määrä, jos sytytys ei ole pelannut ja olet starttaillut paljon. K-jetin kirous on se ryyooysuutin, koska sitä ohjaa se lämpöaikakytkin. Etenkin lämmin kone saattaa saada liikaa bensaa vaikkapa kauppareissulta kotiin lähtiessä. Avuksi neuvona kaasun painaminen jos kone ei lähde heti tulille ja pitkä hellittämätön starttaaminen, jotta lämpöaikakytkin ylittää aikarajan ja herkeää syöttämästä ryyppysuuttimella lisää bensaa jo kastelluille sytytystulpille.
Juuri näin. Monesti rynnätään katsomasn että tuleeko siitä ryyppysuuttimesta bensaa. Ja juuri se, että sitä tulee on se syy ettei lähde puolilämpimänä pyörimään.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Vastaa Viestiin