OG900-87 K-Jet oikuttelee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Ei sitä silmällä näe toimiiko se. Se pitää mitata. Sen voi kalibroida uudelleen poraamalla takakannesta sinetti pois. Alta löytyy ruuvi. Sitten painemiitari kiinni ja paineen tarkadtus kylmänä ja säätö siitä ruuvista. Sitten lämmitys jonnekkin 40 asteeseen ja uudestaan paineenmittaus ja vertailu säätääkö paineen oikeaan arvoon. Jos ei niin taas vähän pyöräyttää sitä ruuuvia. Sitten paikoilleen. Jos alentaa liikaa painetta meneen rikkaalle. Jos liian vähän menee laihalle...kummassakaan tapauksessa ei pelaa niin ku pitäs
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Muutamien päivien askartelun jälkeen tein välitarkastusta. Laittelin op-venttiilin paikalleen ja yritin muistella miten letkut ja johdot olivat alunperin. Purin lisäilmaventtiiliä joka oli sisältä hyvin likainen, pesin ja hieman rasvasinkin että liikkuisi herkemmin. Ja kaiken aikaan selasin uudelleen korjausohjekirjoja ymmärtääkseni miten systeemi toimii. Mutta ei ole löytynyt selkeitä ohjeita K-jettiä varten, kovin monenlaisia malleja on tehty noiden viime vuosien aikana.

Kun sain kaikki osat takaisin paikoilleen yritin käynnistystä. Bensapumppu kävi normaalisti käynnistyssuuttimesta arvioiden. Mutta käynnistysyritys ei antanut mitään tulosta, vaikka olin ruiskuttanut pulloihin ohjeiden mukaisesti bensaa, ja sylintereiden määrät olivat samanlaisia. Varsinaiseen määränsäätöventtiiliin en ole tutustunut. Sen sijaan irroitin yhden sytytystulpan, ja sehän oli aivan puhdas ja kuiva kuten ei olisi ollenkaan saanut bensaa. Sitten aloin tutkia käynnistysventtiiliä. Bensan painetta oli vahvasti mutta venttiili ei avautunut. Viimeksi tein ohjeitten mukaiset hyppylangat venttiilin aktivoimiseksi kaukovalon johdosta. Saa nähdä onko apua.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Eilen tein koeruiskutuksen suuttimille, joka pulloon tuli suunnilleen yhtä hyvin bensaa. Käynnistyssuutin sen sijaan ei antanut tippaakaan. Tänään tarkastin tilannetta ja ohjeen mukaan kytkin käynnistyssuuttimen kaukovalon johtoon ja niinpä alkoi ruiskuttaa kun pumppu sai virtaa hyppylangan avulla, ohjeen mukaan sekin.
Sitten kokeilin käynnistystä, mutta ei merkkiäkään sytytyksistä, irroitin yhden tulpan, se oli puhdas ja märkä. Näytti siltä että sytytys ei toimi, tarkastelin johtimia ja huomasin että jakajan kyljessä oleva johtimen liitos oli väljä eikä siinä ole mitään kiinnityspantaa tms. Painoin liitoksen lujasti kiinni ja kokeilin taas. Alkoi sytytellä ja käydäkin mitä ei ole tapahtunut kahteen kuukauteen. Näyttää siltä että jakajalle tuleva virran katkos on katkonut tulppien kipinöintiä ja aiheuttanut vaihtelevia käyntihäiriöitä.

Yritän nyt keksiä parempaa liitosta tuohon sytytyksen herätevirtaan, ei siinä ole ollut varmistin lankasankaa eikä nippusiteellekään ole sopivia kulmia. Näköjään aika hapertaa rakenteita vaikka ajokilometrejä on vasta noin 160 tkm ja olen vasta toinen omistaja.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

On tämä työläs juttu. Kun ei käynnistynyt, aloitin taas alusta, kaikki tulpat ylös kipinöimään. Vaan eivät kipinöineet kuin silloin tällöin. Tutkin tulppia, tulpanjohtoja, jakajan kantta ym, mutta esim. vastusmittariin näyttämät olivat mitä sattui. Askartelu ja korjauskirjojen selailu jatkuu.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Kun luen tätä ketjua tulee väistämättä mieleen, että auto toimii nyt huonommin kuin ennen korjaamista.

Asioita ei pidä tehdä summassa. Ensin pitää opiskella ja sisäistää, sitten mitata ja tehdä oikeassa järjestyksessä.

Osta uudet tulpanjohdot, tulpat ja kansi sekä pyörijä jos ei tule kipinää. Turha niiden kanssa on leikkiä. Sitten kun kipinä tulee siirryt ruiskun kimppuun.

K jetin korjaaminen ja tutkiminen ilman painemittaria on mahdotonta. Jos et sitä hanki ja mittaa seuraavia asioita on korjaus tuomittu eponnistumaan.

1. Bensanpaine, jonka pitää olla vähintään 4.5...5.1 baria

2. Tarkista pumpun tuottoa määräjakajan jälkeen lähtevästä tankkilinjasta. Tuottoa pitää olla 0.9 l/30 s. Samaanaikasn tuon painemittarin pitää näyttää tuo 4.5 bar vähintään.

Suuttimet avautuvat jossakin 3.6...3.8 barin paineella, jos on väsynyt pumppu, niin ei jaksa pitää painetta yllä koneen käydessä kun tuotto ei riitä. Seuraus suutin ei anna kunnolla bensaa.

3. Mittaa ohjaupainetta kylmällä 10 astetta paine 0.4-0.8 bar 40 astetta 1.7-2.3 bar ja lämpimällä koneella 3.4-3.8 bar sitten säätö tarvittaessa.

4. Suutinten tarkastus että ruikuttavat pulloihin yhtä paljon ja että eivät vuoda. 2.4 bar ja tippaa ei saa ilmestyä 15 sekunnissa suuttime kärkeen.
5. Kun nämä asiat on tehty, lopuksi vielä kaikki alipaineletku vaihtoon ja uudet kumiholkit imusarjaan. Herkkä peli alipainevuodoille. Itse en olle koskaan jaksanut etsiä sitä vuotoa, vaan vaihtanut sina kaikki, kun niitä on niin vähän.

Kaikki vanhat holkit, letkut ja sytytysosat roskiin.

6. Lopuksi seoksen säätö. Seos säätyy kaasuläppäkotelossa olevasta kuusiokoloruuvista. Ruuvi vaikuttaa määränjakajan lautasen varteen, joka liikuttaa määränjakajan mäntää. Säädä seos lämpimällä koneella niin että pöläyttää putken päästä mustaa..on tällöin rikkaalla. Sitten ajat pajalle jossa on seos mittari ja säädätte siellä kohilleen. Vanhaan autoon joku 2.5 prossaa co on hyvä arvo.

Ps. Jos olet purkanut ja puhdistellut komponentteja, Pitää nuo yllämainitut mittaukset ja säädöt tehdä. Säätö arvot on metsässä kasauksen jäljiltä.

Jospa tästä olisi apua.

T. Tapsa
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kiitoksia perusteellisista neuvoista.
Jatkoin tänäänkin puolipäivää, nyt sytytyksen osien puhdistusta ja mittailemista. En vaan ole kovin tyytyväinen vastusmittariin, vaikka ei se mikään vanha ole. Tuloksena oli että kipinöitä tuli orressa keikkuviin tulppiin sattuman varaisesti. Epäilys taas suuntautuu sytytysjärjestelmän elektroniikka ohjaimeen, jonka aikaisemmin laitoin uuden. Pitää katsoa kytkentöjä ym. Tulpatkin ovat melko uudet, vaan voivathan nekin olla huonolaatuisia.

Jatkan harjoitusta. Olen alkanut epäillä jopa jonkun sylinterin viallisuutta, mutta ei sen pitäisi tulppien kipinöinnissä näkyä. Puristuspainemittarinkin löysin varastosta, mutta se on liian lyhyt ja käyrä eli ei ylety tulpan reikiin asti.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
0009
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja 0009 »

kostape kirjoitti:
Su Elo 27, 2023 17:00
On tämä työläs juttu. Kun ei käynnistynyt, aloitin taas alusta, kaikki tulpat ylös kipinöimään. Vaan eivät kipinöineet kuin silloin tällöin.
...
kostape kirjoitti:
Ma Elo 28, 2023 17:42
...
Tuloksena oli että kipinöitä tuli orressa keikkuviin tulppiin sattuman varaisesti. Epäilys taas suuntautuu sytytysjärjestelmän elektroniikka ohjaimeen, jonka aikaisemmin laitoin uuden. Pitää katsoa kytkentöjä ym. Tulpatkin ovat melko uudet, vaan voivathan nekin olla huonolaatuisia.
...
Huomiona ja varmaan tiedätkin, mutta varmistus:

Kipinöintiä ei pitäisi olla koko aikaa, vaan moottorin pyöriessä sytytysjärjestyksen mukaan "harvakseltaan".

Miten tarkistit tuon kipinöinnin ja sattuman varaisuuden?
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kun akussa on virtaa ja startti pyörittää tulpatonta moottoria aika hyvää vauhtia niin kipinöintiä uskoisin tulevan runsaasti. Ja jos tulppien kärkivälit ovat oikeat niin vahvan näköisiä kipinöitä. Näin onkin tapahtunut ennen mutta nyt huonommin. Vaihdoin tosin toisen puolan, mutta mittauksen mukaan siinä on ehjät ensiö- ja toisiokäämit, eivät ainakaan poikki, vastuksista en tiedä.

Seuraavaksi ajattelen tarkastavani sitä ns. pääteastetta, onko johtimien liitokset hyvät jne.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja jus »

kostape kirjoitti:
Ma Elo 21, 2023 17:25
tarkastelin johtimia ja huomasin että jakajan kyljessä oleva johtimen liitos oli väljä eikä siinä ole mitään kiinnityspantaa tms. Painoin liitoksen lujasti kiinni ja kokeilin taas. Alkoi sytytellä ja käydäkin
Mikä siinä virranjakajan kylkeen tulevassa Hall-anturin johtoliitoksessa on löysää? A) johtosarjan puoleisen liitinkappaleen lukittuminen virranjakajan kyljessä olevaan liitinrunkoon vai B) virranjakajan kyljessä olevan liitinrungon lukitus virrankakajan kylkeen? Jos B), niin virranjakajan sisällä johdotus pystyy liikkumaan, irtoamaan virranjakajan pohjan kiinnikkeistä ja ottamaan osumaa virranjakajan akselilla olevaan sakarahelmaan. Tarpeeksi osumia syö johdon eristeen puhki ja kipinät muuttuvat huonoiksi tai loppuvat. Johtojen kuuluu olla virranjakajan pohjan kiinnikkeissä niin, että eivät alipainesäätimen kääntäessä pohjaa ylety osumaan sakarahelmaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tänään tuo oletus virranjakajan johtojen huonosta liitoksesta tuntuu sopivalta. Ostin uudet tulpat vaikka ei vanhatkaan kovin vanhoja olleet. Kokeilin uusilla mutta ei tullut kipinöitä ollenkaan. Mittailin sähkön tuloa pääteasteelle ja menoa edelleen jakajalle Haynesin ohjekirjan mukaan vm 79-87, mikä on oikein. Konstailu jatkuin niin vaihdoin kokeeksi entisen pääteasteen ja toisen puolan mutta ei kipinöitä ilmestynyt.
Ohjekirjojen tiedot pääteasteen kytkennöistä hieman vaihtelevat, mahtaako olla vuosimallieroja, Boschin numerot ovat samoja. Pitää kai hankkia parempi yleismittari kun tuo vanha ei tunnu kovin luotettavalta.

Alkaa pikkuhiljaa hyvä kaasarimalli ja katkojamallin jakaja kiinnostaa. Vanhojen ruiskujen ja elektroniikkasytytysten laatu ja varaosien laatu on saattanut lamavuosina sukeltaa?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja jus »

Pystyisitkö kertomaan mikä siinä virranjakajan kylkeen tulevassa liittimessä on löysää. Luitko kysymykseni?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Mielestäni siinä on kaksi velttoa muovikappaletta vastakkain, hyvin helposti menee se sisempi sisään eikä ole mitään kiristintä/pidikettä, liekö pudonnut matkalla jonnekin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vaihdoin upouudet tulpat ja tulppien johdot. Ei kipinöintiä vaikka sähköä tulee jakajan liittimelle pääteasteelta. Vikaa siis joko jakajan sisällä tai puolassa. Kahdessa eri ohjekirjassa on puolan kytkennälle vastakkaiset ohjeet: mihin vihreä-valkoinen johdin ja mihin sininen? Liittimien merkinnät 1 ja 15. Molempia olen jo kokeillut. Samoin pääteasteen kytkennät vaihtelevat eri kirjoissa. Minulla on kaksi Boschin pääteastetta, vanha ja uudehko, kummatkin ovat ennen toimineet, nyt kumpikaan ei saa aikaiseksi kipinöitä. Tekee kohta mieli sanoa afrikkalaisten metsäharjoittelijoiden tapaan lumessa rämpiessään että ei tämä ole valkoisen miehen työtä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7471
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja mestari »

Jäi epäselväksi toimiiko Puolan johto.monesti ongelma on siinä.tarkistitko suurjännitepuolen kipinöinnin eli puolelta tuleva johto lähelle maata ja tulikokipinä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

En sitä puolan toimintaa suoraan testannut vaan jakajan ja tulppien kautta. Kokeilen seuraavaksi miten kipinöi suoraan.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin