OG900-87 K-Jet oikuttelee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

No oletin että olisi juu

Finjektor myös testaa suuttimia ihan rahalla ..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja V-M »

Lisäilma luisti ei oireile noin. k jetti on perin yksinkertainen laite eli mitattavia asioita on pa paine ja tuotto ne on tuossa aiemmin selitetty. Ehkä hankalin on tuo ohjauspaine säätimen toiminta ja se on mahdollinen vika myös tässä kuvauksen mukaisessa tapauksessa. Harmi heittelin kaikki k jet tavarat viime kesänä roskiin kun ei nille ollut ottajia edes ilmaseks. Nuita ohj paine säätäjiäkin tais olla 3 tai 4kpl siinä läjässä.

Testereiden osalta sanoisin kyllä että k jetti menee samoilla testereillä kuin kaasari vehekkin, suuttimien testaukseen ei testerillä ole väliä kun eivät ole varsinaisesti "rajapaine" suuttimet. Toki esim. diesel testerillä saa painetta pukattua läpi ja puhdistusta tehtyä mutta muuten ei merkitystä.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja pela »

Onko ohjauspainesäätimen toimintakunnon tutkimikseksi mitään tehtävissä kotitallissa?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja V-M »

pela kirjoitti:
Ti Touko 02, 2023 14:55
Onko ohjauspainesäätimen toimintakunnon tutkimikseksi mitään tehtävissä kotitallissa?
Juu ja ei, vähän tarvii liittimiä, letkuja ja painemittarin. Suuntaa näkee esim tuosta. -> https://tasteslikepetrol.net/2020/02/bo ... 2-testing/

Rajapaine niissä suuttimissa tietty on mutta vanhoissa se on aika hailahteleva. Omissa ne oli välillä 2,6-3,8 kun niitä jokusen 10kpl testaili. En tosin huomannut mitään eroa käytön aikana vaikka 4 koneessa nuita oli koko tuolla scaalalla. Toki koitin sitten sovitella kaikki tuonne korkeaan päähän mutta 3,0-3,8 välille ne asettuivat. Ihan hyvin toimivat ympäri vuoden. Mulla oli siis EMS saapukan sarja tuossa Opel manta 2l CIH koneessa sen 10v.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja samppa »

Onkos Saabissa ollu suuttimien o-renkaiden hapertumista ja ilmavuotoja? Ainakin Volvossa sotki sujuvasti tyhjäkäynnin. Voi testata suhuuttamalla vaikka brake cleaneria suuttimen juureen ja tutkailee, että vaikuttaako käyntiin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja mestari »

nalleolut kirjoitti:
Ti Touko 02, 2023 14:31
No oletin että olisi juu
enpä tiedä käyttiko noita muut kuin saab kun ennenvanhaan suoritin varmuuden maksimoinnin ja jätin i mallit ostamati- kaasari saabeissa ei ollut kuin 10mk rikkoontuva osa eli kalvo :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eiks samoja oo possuis ja mersuis jne jne ollu käytössä k-jet kultakaudella..

ainakin tuo kylän korjaamoukkeli kehu ku sil 911 pressun alla et samat siel on ku täs sun saabis ku silloin joskus muinoin kävin päästöjä mittauttamas. se tunsi k-jet tekniikan ku omat taskunsa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja anv »

pela kirjoitti:
Ti Touko 02, 2023 14:55
Onko ohjauspainesäätimen toimintakunnon tutkimikseksi mitään tehtävissä kotitallissa?
Tarkista sen johtoliitin. Minulla aiheutti samantyylisiä ongelmia tuon hapettuminen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Taas olen hieman ajellut ja puuhaillut. Auto käyttäytyy epävarmasti ajossa, välillä käy kuin kolmella ja käynnistyminen on aika hankalaa. Irroitin taas tulpat, olivat eri näköiset, etenkin yksi oli puhtaampi kuin muut. Sitten taas selasin kirjallisuutta ja sähkökaavioita. Kahta laitetta epäilen koska niiden toiminta ei vaikuta hyvältä. Irroitin bensapumpun releen ja laitoin hyppylangan ohjeen mukaan. Mutta jännitettä ei ilmaantunut, vaikka avain oli käyntiasennossa, lisäilmaventtiilille eikä ohjauspaine venttiilille. Sen sijaan kumpaisenkin kumpikin johto osoitti hyvää maadoitusta. Jäin ihmettelemään miksi virta ei yhdisty näille venttiileille. Sen seurauksena syntyvä seos sylintereissä ei ole hienosäädettyä ja käynti epätasaista tai vastahakoista. Ajattelin purkaa noita venttiilejä toiminnan ymmärtämiseksi ja jonkin vian löytämiseksi.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja V-M »

molemille voi syöttää suoraan 12v ja kokeilla, tai sitten mitata vastusarvot. Molemissa on bi metalli jousi. Tuo ohjauspaine vena toimii kyllä ilman tuota lämmitystäkin jos on moottorin kyljessä (niin että lämpenee moottorin lämmetessä). Tyhjäkäynti vena ei vaikuta muuhun ellei siten ole sisuskalut jotenkin irti että heiluskelee miten sattuu (erittäi epätodennäköistä). Jos pa paineet on kunnossa niin vika löytyy, ohjauspaine ventiilistä, suuttimista tai jako kappaleesta. Jos suuttimista tulee ainetta kuten pitääkin lautasen nostolla eikä kuseskele kovin niin epäilisin ohjauspaine venttiiliä. Pumpusta pitää mitata myös tuotto eikä vain painetta, ja tuotto paineen alaisena. Tota järjestelmää ei "ohjata" mitenkään sähköisesti, sinne menee suoraan jänniteet pois lukien bensa pumppu jossa on tuo käynnistys piiri "muistaakseni" releellä.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Jeps, ja pensapumpulle voi myöskin tuupata sähköt suoraan vaikka akulta mittauksia/testausta varten
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
skipper
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja skipper »

Ensin bensiinin paineen, mittaus sitten suuttimien tuoton mittaus ja suihkutuksen "ruikkimisen" arvionti.
K-jetronik, jos on joskus autosta loppunut ajonaikana polttoaine, niin käy silleen, että määränsäätimen metallikalvo lommoutuu suuttitimen lähdön kohdalta.
Tämä aiheuttaa erililaista polttoianeen jakakautumista ruiskutussuuttimissa ja, näin ollen joku sylinteri käy laihalla toinen rikkaalla.

ELI, jos suuttimet suihkuttaa narisemalla tasaisesti ja kuvio on viuhka, niin vika on määränsäätimen tersäskalvossa.
skipper
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja skipper »

Siis lisään; testilaitteessa mitattu ja arvioitu venttiilin narina suikutuskuvio.
Sen jälkeen tuo muu.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ennenkuin kovin virität letkuja ja venttiileitä niin ota johto irti op-venttiilin liittimestä ja mittaa venttiilin terminaaleista resistanssi. Jos mittari näyttää ääretöntä niin ainakin yksi vikapaikka löytyy. Minulle kävi kerran niin että sisällä olevan bimetallijousen vastus mytevyi ja auton sai käymään seosruuvista säätämällä joko kylmänä taikka kuumana hyvin, mutta ei molempina. Ja ei, moottorin lämpö ei riittänyt siihen että venttiili olisi kasvattanut ohjauspainetta ja siten laihentanut seosta riittävästi, vaan tarvitsi myös tämän sähkön. Vastuksen vaihtaminen korjasi vian.

Löytyy nurkista aika hyvin K-jet -tavaraa jos tarvit osia. Laita yv:tä taikka 0405110486


V-M kirjoitti:
Ti Touko 02, 2023 15:18
pela kirjoitti:
Ti Touko 02, 2023 14:55
Onko ohjauspainesäätimen toimintakunnon tutkimikseksi mitään tehtävissä kotitallissa?
Juu ja ei, vähän tarvii liittimiä, letkuja ja painemittarin. Suuntaa näkee esim tuosta. -> https://tasteslikepetrol.net/2020/02/bo ... 2-testing/

Rajapaine niissä suuttimissa tietty on mutta vanhoissa se on aika hailahteleva. Omissa ne oli välillä 2,6-3,8 kun niitä jokusen 10kpl testaili. En tosin huomannut mitään eroa käytön aikana vaikka 4 koneessa nuita oli koko tuolla scaalalla. Toki koitin sitten sovitella kaikki tuonne korkeaan päähän mutta 3,0-3,8 välille ne asettuivat. Ihan hyvin toimivat ympäri vuoden. Mulla oli siis EMS saapukan sarja tuossa Opel manta 2l CIH koneessa sen 10v.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

On viikkoja kulunut yrittämättä uusia temppuja, eniten olen ajatellut suuttimien tarkastusta. Auton historia on tiedossa ja sillä on ajettu enimmäkseen kesäisin ja nyt mittarissa alle 200 tkm.
Mielenkiintoisia ohjeita, alan tutkia sitä ohjauspaineventtiiliä. Kiitoksia neuvoista.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin