OG900-87 K-Jet oikuttelee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Auto on ahtamaton 900 vuodelta 1987, ajettu noin 160 000 km, olen ollut toinen omistaja yli 10 vuotta. Ehkä olen ajanut liian vähän mutta toistuvia käyntiongelmia on edelleen. Tulppia on vaihdettu ja sytytyspuolta tutkittu ja viimeksi äänenvaimentimia uusittu kun epäiltiin olevan tukossa ja vastustavan kaasujenvaihtoa. Välillä jo kävi paremmin, mutta nyt taas ikäänkuin vain kolmella sylinterillä. Polttoainetta pitäisi moottorin saada, säätöjä on tehnyt paineitakin mittaileva expertti. Kemikaalejakin on bensaan sekoitettu. Bensan ruiskutuksen osia ei ole tutkittu ja uusittu.
Millaisia kokemuksia teillä on K-Jetistä?
Onko tämä surkea maanantaikpl?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 778
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Suuttimet pulloihin ja katsomaan sumut ja vuodot,yms. K jet vikaantuessa on paskamainen kun tulpat kastuu ym, toimiessaan kaikki kohdallan perus varma peli ja yllättävän tehokas verrattaessa kaasutin malliin. K jetin mainetta on pahennettu ehkä hieman epätietoisesti säätämällä niitä pilalle kun se on loppujen lopuksi aika tarkka että toimii "priimasti".
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin ehkä kaikki epämääräinen säätely pitäisi jättää ja ensisijaisesti vaikka kokeilla bosch testerillä joka saa joka pytystä tietoa uristus ja palamistapahtumasta sekä antaa jotakin arvoa per sylinteri. sen jälkeen voi funtsia onko pytyssä sanomista tahi ei ja tehdä tarvittavat johtopäätättelyt.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Mistäs sellaisen testaajan löytää? Olen vieraillut valtuutetussa Saab-korjaamossa mutta palvelu ei toiminut koska wanhat osaajat ovat eläköityneet ja uusia ei ole koulutettu, kun ei ole asiakkaitakaan.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
louhelai
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Kannattaa lukea tämä linkki:
http://www.overdrive.fi/forum/threads/b ... ae.306410/

Vanha Saab-asentaja neuvoi laittamaan välillä tankkauksen yhteydessä 2-tahtiöljyä.
Voitelee järjestelmää. Omassa toimi kuin junan vessa.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuohan olikin täsmätietoa sille joka painii tollasen ongelmien kanssa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kaikenlaista on kokeiltu. Uutta tuoretta bensaa. Muutamia kemikaaleja joiden mainostetaan poistavan karstaa ja muutenkin puhdistavan ja herkistävän. Ongelma paheni viime kesänä, vähän tuntuu riippuvan ulkolämpötiloistakin. Jatkan kokeilua noiden vihjeiden mukaan.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
Anterouski
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Heinä 26, 2022 20:19

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja Anterouski »

Sulla varmaan on siinä ne läpinäkyvät bensaletkut jotka menee jetiltä suuttimille, niin näkyykö niissä ilmakuplia kun auto on käynnissä. Itellä oli samanlaista ongelmaa ja letkuissa näkyi ilmaa, joka korjaantu sillä että vaihtoi suuttimet kokonaan.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja mestari »

jossain mainittiin se lämpotilananturi. jossakin oli sen testaukseen informaatiota
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja petromies »

Toimiiko lisäilmaluisti. Tosin jos asentaja kattonu ni ois sen testannut. Muistaakseni jos ei toimi niin kuumana käy liian rikkaalla johon sopisi tuo röpeltäminen ja sammuminen.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kevään aikana autoon on vaihdettu bensasuodatin ja pakoputken kaksi taempaa osaa pönttöineen ja etuputkea on vedellä huuhdeltu. Tuli esiin epäily että tukkeutunut putki huonontaisi paineita sylintereissä. Sytytystulppia on uusittu ja puhdisteltu. Tulpanjohtoja on mittailtu. Eilen yritin autotallissa käyntiin, oli vaikeaa rykimistä kuten 3 sylinterillä, kaasupolkimella narraamalla kierrokset nousivat jolloin kävi paremmin. Kaasuttamisen jälkeen joutokäynti putosi noin 500 kierrokseen. Kiitoksia kommenteista, lueskelin korjauskirjaa ja yritän jotain eteenpäin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuten heti alussa jo ehdotettiin, minäkin suosittelen tätä:
PM99 kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 14:03
Suuttimet pulloihin ja katsomaan sumut ja vuodot,yms
Eli jos aluksi haluaa korjaamokirjaa lukea, niin sitten kirjaksi kannattaa valita täältä
https://www.saabnet.com/tsn/faq/manuals/C900.html
tämä 2:3 - Fuel System Injection Engine (1981-93)
(yli sadan megatavun PDF, josta erityisesti kiinnostaa nyt sivu 157, sivun yläkulmassa merkintä 240-35.
Kuva

Eli
1. Irrota ilmamäärämittarin ja kaasuläppäkotelon väliltä paksu kumitorvi
2. Irrota suuttimet imusarjasta ja aseta kukin suutin omaan läpinäkyvään astiaan, älä irrota suuttimia suutinputkista, älä taivuta putkia yhtään enempää kuin on tarpeen (murtumisvaara)
3. irrota rele/sulakeskuksesta bensapumpun rele ja yhdistä hyppylangalla relekannassa navat 30 ja 87 --> bensapumppu alkaa pyöriä jatkuvasti niin kauan kuin hyppylanka on paikallaan. Järjestelmä paineistuu, pumppu pumppaa bensaa määräjakajalle ja kaikki palaa saman tien paluuputkea pitkin takaisin tankkiin.
4. Kohota ilmamäärämittarin lautasta (esim. magneetilla tai pihdeillä lautasen keskellä olevasta ruuvista). Kun lautanen nousee, bensaa alkaa virrata suuttimista astioihin. Tarkastele suuttimien sumun muotoa, sumun tulee olla tasainen kartion muotoinen ja kullakin suuttimella keskenään samanlainen. Kun käyntiongelma oli havaittu pienillä kierroksilla, kiinnostavaa on sumujen tasaisuus erityisesti silloin, kun lautasta kohotetaan vain hyvin vähän --> sumutettu polttoaineen määräkin on vähäinen. Kuvion pitää silti säilyä kaikissa suuttimissa samanlaisena.

Tätä tehdessä huomaa leimahdusvaara, tee testi mieluiten ulkona.

Jos testissä huomaat suuttimien sumukuvioissa poikkeavuuksia/puutteita, taidat tarvita parempia suuttimia. Jos suuttimen vaihdon jälkeenkään tilanne ei muutu, eikä suuttimien keskenään vaihtaminenkaan tuo muutosta, voi epäillä seuraavaksi suutinputkea (vain alkuperäisen kaltainen joustamaton kova putki kelpaa) tai määräjakajaa, josta bensaputket lähtevät kohti imusarjaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja mestari »

Kävin perämoottori huoltoliikkeessä tänään ja silmiini osui suuttimen testaus penkki 6 Max kysyin voiko testata myös Saabin suuttimia niin ei kieltänytkään. :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

missä perämoottorissa on k-jet tyyppiset suuttimet .. ihan vaan uteliaisuuttani kyselen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900-87 K-Jet oikuttelee

Viesti Kirjoittaja mestari »

kuka niin sanoo että olisi?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin