Vanhojen ruiskujen ongelmat
Vanhojen ruiskujen ongelmat
Hankalaksi on muuttunut wanhojen ruiskumoottori-Saabien harrastaminen. Minulle on kertynyt kolme sellaista, joiden käyntikunnossa pitäminen on työlästä. Toisaalta on ymmärrettävää, että lopetetun automallin kohtalona on hiljainen häipyminen historiaan ja museoihin. Huoltoverkostosta on rippeet jäljellä, varaosien saanti on sattumanvaraista, osaavat mekaanikot eläköityvät ja uusia ei kannata kouluttaa kun asiakkaitakaan ei enää paljoa ole. Saabit joutavat museoihin seisoskelemaan, on sitä minullekin pari kertaa esitetty.
Ongelmalliset ruisku-Saabini ovat:
- 99 LE vm 1971, vähän ajettu opiskelijan muuttoauto USA:sta, sähköruiskulla, joka ei enää toimi. sähkövikaa en epäile kun ohjausyksikkö on vanhan transistoriradion kokoinen, vaan bensan säätimien ja suuttimien takertelua
- 99 Turbo vm 1980, ajettu n. 261 tkm, hyvin säilynyt, kulki alunperin hyvin, sitten alkoi oikutella ilmeisesti suihkutussysteemin ongelmien vuoksi, onkohan ruostetta tai roskaa systeemissä, vai eikö hyväksy nykyajan lyijyttömiä bensasekoituksia
- 900 vm 1987, ajettu n. 163 tkm enimmäkseen kesämökkimatkoja, aluksi toimi hyvin mutta myöhemmin polttoaineen syöttö tuntuu takertelevan tms. , on kokeiltu kemikaaleilla puhdistustakin mutta ei selvää parannusta
Hauska näillä olisi ajella jos eivät tielle sammuisi. Yksi mainittu syy taitaa olla joskus mainittu bensiinien lisäaineiden muutos: ennen oli lyijyä mutta nykyään muita aineita bensan seassa.
Ongelmalliset ruisku-Saabini ovat:
- 99 LE vm 1971, vähän ajettu opiskelijan muuttoauto USA:sta, sähköruiskulla, joka ei enää toimi. sähkövikaa en epäile kun ohjausyksikkö on vanhan transistoriradion kokoinen, vaan bensan säätimien ja suuttimien takertelua
- 99 Turbo vm 1980, ajettu n. 261 tkm, hyvin säilynyt, kulki alunperin hyvin, sitten alkoi oikutella ilmeisesti suihkutussysteemin ongelmien vuoksi, onkohan ruostetta tai roskaa systeemissä, vai eikö hyväksy nykyajan lyijyttömiä bensasekoituksia
- 900 vm 1987, ajettu n. 163 tkm enimmäkseen kesämökkimatkoja, aluksi toimi hyvin mutta myöhemmin polttoaineen syöttö tuntuu takertelevan tms. , on kokeiltu kemikaaleilla puhdistustakin mutta ei selvää parannusta
Hauska näillä olisi ajella jos eivät tielle sammuisi. Yksi mainittu syy taitaa olla joskus mainittu bensiinien lisäaineiden muutos: ennen oli lyijyä mutta nykyään muita aineita bensan seassa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat
^ Noista kaks ensimmäistä tarvii vielä lyijyllistä. Jos ajettu ilman, pikkuventtiiliremonttia todennäköisesti vailla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat
Itsellä 91 vuoden 900S. Ollut ympärivuotisessa ajossa vuodesta 2009 eli 14 vuotta. Ruiskun kanssa ei mitään ongelmia koko aikana. Puhutaan että Lucas ruisku on paska, mutta ei ainakaan itsellä. Tyhjäkäynti ainoastan seilaa mutta se vain kosmeettinen juttu.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat
Itse arvelen että kohtuullinen ajomäärä ja huollot helpottavat ajokunnossa pysymistä. Pitkään liikennekäytöstä poistaminen aiheuttaa kenties osien ja sähkölaitteiden toimintahäiriöitä.
Joskus ajattelen että kyllä helpompi olisi pitää ajokunnossa kaasutinmallia kuin häiriöaltista ruiskua esim. K-Jettiä.
Samaan pysähtyneeseen porukkaan kuuluu viimeisin ysitonnarikin, oli pitkään mitä parhain mutta viimeisimmällä korjaamokäynnillä sähkövikojen etsintä ja korjaus ei onnistunut.
Joskus ajattelen että kyllä helpompi olisi pitää ajokunnossa kaasutinmallia kuin häiriöaltista ruiskua esim. K-Jettiä.
Samaan pysähtyneeseen porukkaan kuuluu viimeisin ysitonnarikin, oli pitkään mitä parhain mutta viimeisimmällä korjaamokäynnillä sähkövikojen etsintä ja korjaus ei onnistunut.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat
Kyllä ruiskut pelaa kun niin hiukan tutustuu.
Tuo K-jetti tarvii lyijyä jota ei ole. Apuja tuo pieni 2-tahtiöljyn lisäys bensan sekaan. Määrää en osaa sanoa muuten kuin "tankilliseen reilu loraus".
Ei näy eikä haise pakokaasuissa.
Tämä öljyn tarve johtuu määränsäätimen männän erittäin pienestä välyksestä.
Jos männässä on sormenjälki niin mäntä ei mene paikoilleen.
Noin yleisesti ruiskujen suuttimet ovat likaantuvia ja kuluvia osia. Ne ekana tarkistuslistalle.
Tuo K-jetti tarvii lyijyä jota ei ole. Apuja tuo pieni 2-tahtiöljyn lisäys bensan sekaan. Määrää en osaa sanoa muuten kuin "tankilliseen reilu loraus".
Ei näy eikä haise pakokaasuissa.
Tämä öljyn tarve johtuu määränsäätimen männän erittäin pienestä välyksestä.
Jos männässä on sormenjälki niin mäntä ei mene paikoilleen.
Noin yleisesti ruiskujen suuttimet ovat likaantuvia ja kuluvia osia. Ne ekana tarkistuslistalle.
Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat
auttasko nyt loraus 2 tahti joly'ä sekä' ruiskunputsaus tuubi tankkiin ja kovaa ajoa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat
ehkä toises järjestykses.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat
tyylihän on vapaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat
mut onnistuneeseen lopputulokseen ehkä tärkein..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat
Voit soitella mulle 0405966654. Tunnen tuon k jetin metkut kohtuu hyvin.....
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat
Noi ruiskut & sytkät täytyis vaihe vaiheelta käydä läpi, niin saattais osua vikakohteisiin. Tiedä sitten minkälaisia ovat nuo tankkiin laitettavat lisäaineet. Kyllä mäkin laitoin satkuun viime kesänä jotain motoxia, kun tuo rohjake oli vuosikaudet lähinnä maannut levossa. Olisiko lyijynkorviketta syytä käyttää kuuri luontoisesti?
Avgas 100 LL lentobensa voisi olla veikeää ainetta, kun siinä kuulemma olisi vielä lyijyä. Hinta vissiin n. kaksinkertainen normibensaan.
Avgas 100 LL lentobensa voisi olla veikeää ainetta, kun siinä kuulemma olisi vielä lyijyä. Hinta vissiin n. kaksinkertainen normibensaan.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat
Tuon 2 tahti öljyn kuittaan. Muut on vähän semmosia motorup hommia. Määränjakajan mäntä saa mukavasti voitelun, eikä takeltele.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat
Jaa tuo satku taitaa olla kaasarilla.
Onko strömbergiin laitettu öljyä, tai tarkastettu että siellä on öljyä.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... d/1016757/
Onko strömbergiin laitettu öljyä, tai tarkastettu että siellä on öljyä.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... d/1016757/
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat
Joo hyvä tietää, että k-jetti tarvii öljyä lisäksi.. sain sen 10vuoden tauon jälkeen käyntiin ja pysymään käynnissä. Sain hommattuu ehjät suihkuputket siis. Siitä se oli kiinni. Seuraavaksi pitäs herkistellä kytkin irti, kun ei uskalla painaa kovaa kytkintä väkisin. Jäähytinnesteet vaihettu ja jarrunesteetkin, kytkimeen en oo vielä. Se vissii ruostunu akselille se painelaakeri yms..
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07