Vanhojen ruiskujen ongelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

2-tahtiöljyn käytöstähän K-jetissä puhuttiin jo 80-luvulla (liekö aikaisemminkin: olisiko ollut jo 99 EMS:in huoltotiedotteissa maininta?) hyvän aikaa ennen lyijyn käytön loppumista. Saatoin omaaniki joskus öljyä lisätä, mutten kuitenkaan säännöllisesti.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat

Viesti Kirjoittaja tetammi »

K-jetissä yleisin vaiva taitaa olla että suuttimet ryytyy.

Osa elpyy sillä että suuttimet purkkiin, pumpun rele pakkosyötölle ja nostaa lautasen ylös. Hissukseen ajellessa lautanen ei raotu kuin vähän..

Samalla voi kattoo lopuks ettei ne vuoda, päästää lautasen alas ja antaa pumpun jauhaa, olikohan minuuttiin kun ei saanu tippaa tulla.

Useammasta on tainnut myös etanolin vaikutuksesta hajota tankista se pumpun imukaula.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

K-jettiläisistä on sulanut niitä tankissa olevia suppiloita. Voi aiheuttaa esim sitä kurvissa sammumista vajaalla tankilla. Se originaali ei kai kestä viinaa? Tai jotain?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Vanhojen ruiskujen ongelmat

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ei tuo osaavien asentajien eläköityminen pelkästään vanhoja autoja koske, vaan kaikkia. Tämän päivän kersat eivät osaa mitään muuta kuin puhelinta pyyhkiä ja kaikenlainen analyyttinen ongelmanratkaisun kyky loistaa poissaolollaan. Vielä kun kouluistakin valmistuu kirjekurssilla niin soppa on valmis.

K-jet ei tarvi mitään lyijyä. Ajoin aikanaan 900 turbolla vuosikaudet ja varmaan 100 tuhatta kilsaa lyijyttömällä bensalla eikä siinä järjestelmässä ollut mitään vikaa. Enkä lähtisi sinuna lisäämään öljyä bensan sekaan, sillä öljy bensassa lisää huomattavasti moottorin nakutusherkkyyttä. Hyvä keino saada diesel pelaamaan kunnolla mutta bensakone toimii eri tavalla ja polttoaineen on oltava puristusta kestävää. Essonbaarijuttuihin kannattaa suhtautua varauksella.

Tuo suutintesti ja -putsaus, mitä tuolla ehdotettiin, kannattaa tehdä. Mitä aikanaan tekohengittelin camaron suuttimia, vaikka ovatkin erilaiset niin nyrkkisääntö näytti olevan että paska niistä lähti kunhan käytti jotain muuta liuotinta kuin sitä, mitä niistä normaalisti menee. Rakensin systeemin, jossa paineistetusta säiliöstä pistettiin kerralla aina 5 litraa liuotinpesuainetta suuttimien läpi ja muutaman ajokerran jälkeen suuttimien vuoto lakkasi ja auto pelasi seuraavaan vikaan asti.
kostape kirjoitti:
Ti Touko 30, 2023 16:23
Hankalaksi on muuttunut wanhojen ruiskumoottori-Saabien harrastaminen. Minulle on kertynyt kolme sellaista, joiden käyntikunnossa pitäminen on työlästä. Toisaalta on ymmärrettävää, että lopetetun automallin kohtalona on hiljainen häipyminen historiaan ja museoihin. Huoltoverkostosta on rippeet jäljellä, varaosien saanti on sattumanvaraista, osaavat mekaanikot eläköityvät ja uusia ei kannata kouluttaa kun asiakkaitakaan ei enää paljoa ole. Saabit joutavat museoihin seisoskelemaan, on sitä minullekin pari kertaa esitetty.
Ongelmalliset ruisku-Saabini ovat:
- 99 LE vm 1971, vähän ajettu opiskelijan muuttoauto USA:sta, sähköruiskulla, joka ei enää toimi. sähkövikaa en epäile kun ohjausyksikkö on vanhan transistoriradion kokoinen, vaan bensan säätimien ja suuttimien takertelua
- 99 Turbo vm 1980, ajettu n. 261 tkm, hyvin säilynyt, kulki alunperin hyvin, sitten alkoi oikutella ilmeisesti suihkutussysteemin ongelmien vuoksi, onkohan ruostetta tai roskaa systeemissä, vai eikö hyväksy nykyajan lyijyttömiä bensasekoituksia
- 900 vm 1987, ajettu n. 163 tkm enimmäkseen kesämökkimatkoja, aluksi toimi hyvin mutta myöhemmin polttoaineen syöttö tuntuu takertelevan tms. , on kokeiltu kemikaaleilla puhdistustakin mutta ei selvää parannusta

Hauska näillä olisi ajella jos eivät tielle sammuisi. Yksi mainittu syy taitaa olla joskus mainittu bensiinien lisäaineiden muutos: ennen oli lyijyä mutta nykyään muita aineita bensan seassa.
Vastaa Viestiin