Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Ei ollut kuin yksi aika suppea lanka aiheesta koko foorumilla!

Eli ruiskukäyttöisen 8-venttiilisen 900i:n muuttaminen kaasutinkäyttöiseksi 900c:ksi: mitä kaikkia osia pitää vaihtaa/asentaa ja mitä muuten tulisi pitää mielessä? B201i ja B201c -moottoriversioiden erot?

Onko polttoaineenkulutuksessa merkittäviä eroja näiden kahden välillä?
Onko laissa esteitä tai hankaloittavia seikkoja? Onko katalysaattorin olemassaololla vaikutusta käytännössä tai lain silmissä?

Mietinnässä ottaa K-jetin romppeet pois ja laittaa tilalle jostain 900c-purkuautosta kaasarin romppeet, säästäisin totta kai K-jetin osat, jotta voin tarvittaessa palauttaa alkuperäiseksi. Kaasari kiinnostaa yksinkertaisuutensa ja luotettavuutensa takia. Päätöstä vielä en ole tehnyt, mutta kartoitan vaihtoehtoja. 8)
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Taitaa olla mahdoton muutos mikäli kyseessä tuo allekirjoituksen 1990 vuosimallinen. Se lienee jo katalysaattorilla ja tiukoilla päästörajoilla. Muutenkin on vähän sellainen rutosta koleraan muutos, varsinkin jos Saabin alkuperäistä SU-johdannaista miettii, jollain uudella vaakaimuweberillä saattaisi ropaamisen tarvetta saada oikeastikkin vähemmäksi.

Periaatteessahan tuossa riittää imusarjan, ilmanputsarin ja bensapumpun vaihto sekä tankissa olevan pumpun irroitus ja imuletkun veto ämpärin pohjalle. Myös kaasuvaijeri on erilainen ja ryypylle pitää vaijeri järjestää myös kaasarista riippuen.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Uteip kirjoitti:
Su Heinä 02, 2023 23:19
Taitaa olla mahdoton muutos mikäli kyseessä tuo allekirjoituksen 1990 vuosimallinen. Se lienee jo katalysaattorilla ja tiukoilla päästörajoilla. Muutenkin on vähän sellainen rutosta koleraan muutos, varsinkin jos Saabin alkuperäistä SU-johdannaista miettii, jollain uudella vaakaimuweberillä saattaisi ropaamisen tarvetta saada oikeastikkin vähemmäksi.

Periaatteessahan tuossa riittää imusarjan, ilmanputsarin ja bensapumpun vaihto sekä tankissa olevan pumpun irroitus ja imuletkun veto ämpärin pohjalle. Myös kaasuvaijeri on erilainen ja ryypylle pitää vaijeri järjestää myös kaasarista riippuen.
Arvelinkin, että jäisi kiinni tuosta katista. Olen vielä vähän epävarma onko tuossa omassani katti, käsittääkseni on, mutta enpä ole koskaan tarpeeksi tarkkaan alle katsonut ja nyt auto on yli 100 km päässä, ettei voi tarkistaa. :D

Mutta kiitos, noin käsitinkin sen menevän. Satutko tietämään onko ryyppyvaijerille jotain valmista selkeää reittiä kaikissa vai pitääkö se itse järkätä jos ei ole vaijeria tehtaalla jo laitettu?

Yksi syy kaasarimuunnokseen olisi rehellisesti sanottuna myös se, että ryyppykahva tuo omaa erikoisuuttaan ja kaheli/saabisti kun olen, niin kaikki tuollainen erikoinen ja yleisestä poikkeava kiinnostaa. 8) Ja ainahan sen ruiskun voisi iskeä takaisin paikalleen, vaikka riskihän on, että jokin menee pieleen (todennäköisesti menee, kuten aina tämän tyyppisissä kikkailuissa :D)

Edit: löysin auton alta ottamiani kuvia, taitaa olla katti kuvassa keskellä alhaalla?
Kuva

Edit 2: rekisteriotteelta (trafista auton tiedoista) löytyi maininta kolmitoimikatalysaattorista.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Katilta tuo näyttää et kaasariksi tuota tuskin laillisesti saa.
Tuo katillinen 8-venanen on vähän kötöstys ja osat harvassa. Ite luultavasti vaihtaisin normaalin ruiskun ilmanmääräsäätimen (sen mistä suuttimien putket lähtee) et pääsis lambdaohjauksesta eroon. Toki säätäessä pitää mitata ennen kattii ettei tuhoa sitä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja Uteip »

tetammi kirjoitti:
Ma Heinä 03, 2023 10:49
Katilta tuo näyttää et kaasariksi tuota tuskin laillisesti saa.
Tuo katillinen 8-venanen on vähän kötöstys ja osat harvassa. Ite luultavasti vaihtaisin normaalin ruiskun ilmanmääräsäätimen (sen mistä suuttimien putket lähtee) et pääsis lambdaohjauksesta eroon. Toki säätäessä pitää mitata ennen kattii ettei tuhoa sitä.
Onko lambdattoman kolmitoimikatillisen katsastuksesta kokemusta? Itse en usko näkemättä, että pelkällä manuaalisella säädöllä päästäisiin k-jetin kanssa tilanteeseen, missä Lambda pysyy +-0,03 sisällä sekä tyhjäkäynnillä, että katsastajan jalan määräämillä kierroksilla. Vanhoissa, ennen kattipakkoa olevissa katalysaattoriautoissa, joissa päästömääräykset on väljemmät säätö onnistuu kyllä sellaiseen haarukkaan, ettei katti rikkoonnu. Tämä satku on kuitenkin "uusien" päästörajojen piirissä.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Uteip kirjoitti:
Ma Heinä 03, 2023 13:12
tetammi kirjoitti:
Ma Heinä 03, 2023 10:49
Katilta tuo näyttää et kaasariksi tuota tuskin laillisesti saa.
Tuo katillinen 8-venanen on vähän kötöstys ja osat harvassa. Ite luultavasti vaihtaisin normaalin ruiskun ilmanmääräsäätimen (sen mistä suuttimien putket lähtee) et pääsis lambdaohjauksesta eroon. Toki säätäessä pitää mitata ennen kattii ettei tuhoa sitä.
Onko lambdattoman kolmitoimikatillisen katsastuksesta kokemusta? Itse en usko näkemättä, että pelkällä manuaalisella säädöllä päästäisiin k-jetin kanssa tilanteeseen, missä Lambda pysyy +-0,03 sisällä sekä tyhjäkäynnillä, että katsastajan jalan määräämillä kierroksilla. Vanhoissa, ennen kattipakkoa olevissa katalysaattoriautoissa, joissa päästömääräykset on väljemmät säätö onnistuu kyllä sellaiseen haarukkaan, ettei katti rikkoonnu. Tämä satku on kuitenkin "uusien" päästörajojen piirissä.
Ei mene leimalla läpi ilman lambdaohjausta muuten kuin täydenkuun aikaan jalkaa sopivasti vinossa pitäen.

Lambdaohjauksesta ei pääse eroon vaihtamalla määränsäädintä vaan lambdan vaikutus seokseen tulee ohjauspaineventtiilin kautta. Ns. tahtiventtiili (vasemmassa sisälokasuojassa kiinni) vaikuttaa ohjauspaineeseen tietokoneboksin ohjaussignaaliin perustuen ja se taas lasketaan lambdan signaalin perusteella.

Mitä katsoin tuota tahtiventtiiliä niin se muistuttaa erehdyttävästä L-jetronicin sähkösuutinta. Mikäli ko-osa alkaa olla loppu niin osaava kaveri saattaisi saada siihen viriteltyä jonkin tämän päivän järjestelmän sähkösuuttimen.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

En oo ite muuttanut ja muistin et -90 ois menny vielä väljemmillä arvoilla.
Heh. Mun yks kaasarisatku ois menny kattipäästöihin ilman kattia, reipastui aika taval ku säädätin rikkaammalle. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Jos otteessa lukee vähäpääästöinen niin sovelletaan US83 vastaavia päästörajoja. Mikäli ei lue, voit vaihtaa auton kaasariksi taikka katittomaksi k-jetiksi, kukaan ei kysele mitään. Mutta vähäpäästöisen päästörajat eivät täyty ilman aktiivista seossuhteen säätöä.
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 778
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Juu esim ennen -86 HC 1000 -86 jälkeen HC600 ja katillisessa HC100 yms
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Kävin varmistamassa katsastuskonttorilta ja ei ole mahdollista, koska päästöt todennäköisesti nousevat. Eli ei ollut ikäluokittain päästörajoja vaan yksilökohtaisesti. Jotkin muiden foorumien "tietäjät" puhuivat vähän siihen malliin, että olisi voinut mennä ikäluokittain ja siksi pidin pienen mahdollisuuden elossa, että tähän minun satkuuni olisi voinut vaihtaa kaasarin, kun on valmistettu ennen sitä kattipakkoa, joka tuli 92 tai 93(?).

Mutta ei auta muu kuin korjata nykyinen. :mrgreen:
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7471
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja mestari »

Eikös se vaihdata kanne ja nenän ja meinaan jos pensapumpulle paikkaa haeskelee. Virtalukon viereen pitäs kötöstellä se ryyppyv. teline. Mites jos kesäloma rahoilla ostaa kaasari datkun niin ei tarvi ku ajella ja keskittyäkorjailuijin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Kannessa on pensapumpun paikka valmiina kyllä. Iivarissa siihen on ruuvattu kiinni peitelevy, johon lisäilmaluisti on kiinnitetty. Mutta nokka-akseli menee uusiksi ja ryypyn vaijeri täytyy tapella. Purattaa sisustaa paljon jos haluaa alkuperäisen näköisen. Mutta samalla tulisi tarkastettua ja korjattua se vaihdekepin läpivientikumi, mikä on noista aina rikki.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

kimmoa kirjoitti:
Su Heinä 09, 2023 10:35
Kannessa on pensapumpun paikka valmiina kyllä. Iivarissa siihen on ruuvattu kiinni peitelevy, johon lisäilmaluisti on kiinnitetty. Mutta nokka-akseli menee uusiksi ja ryypyn vaijeri täytyy tapella. Purattaa sisustaa paljon jos haluaa alkuperäisen näköisen. Mutta samalla tulisi tarkastettua ja korjattua se vaihdekepin läpivientikumi, mikä on noista aina rikki.
Enpä nyt ole enää toki lähössä vaihtamaan kaasariksi, mutta miksi tuo nokka-akseli siis pitäisi vaihtaa?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 778
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Taitaa puuttua bensapumpun käyttöön tarkoitettu epäkeskoura ruiskun nokasta, ja taisi olla hieman muutakin eroa.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Kuka tällaiseen projektiin on lähdössä on jo alkuperäisyydestä luopunut niin siinä vaiheessa sähköisen pumpun käyttö ei liene kovin suuri virhe enää.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Vastaa Viestiin