Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

PM99 kirjoitti:
Ma Heinä 10, 2023 01:46
Taitaa puuttua bensapumpun käyttöön tarkoitettu epäkeskoura ruiskun nokasta, ja taisi olla hieman muutakin eroa.
Joo, tämä siihen on syynä. Tästä pääsee toki yli sähköpumpullakin.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

vilhosyvis kirjoitti:
Su Heinä 09, 2023 23:53
kimmoa kirjoitti:
Su Heinä 09, 2023 10:35
Kannessa on pensapumpun paikka valmiina kyllä. Iivarissa siihen on ruuvattu kiinni peitelevy, johon lisäilmaluisti on kiinnitetty. Mutta nokka-akseli menee uusiksi ja ryypyn vaijeri täytyy tapella. Purattaa sisustaa paljon jos haluaa alkuperäisen näköisen. Mutta samalla tulisi tarkastettua ja korjattua se vaihdekepin läpivientikumi, mikä on noista aina rikki.
Enpä nyt ole enää toki lähössä vaihtamaan kaasariksi, mutta miksi tuo nokka-akseli siis pitäisi vaihtaa?
No ei sitä kannata muutenkaan lähteä vaihtamaan. 900i on aikalailla miellyttävämpi käytössä mitä kaasarimalli ja yllättävän paljon tehokkaampikin, vaikka muihin merkkeihin verrattuna tuntuu lähinnä kuolleelta. Tai, no, samanikäiseen Volvoon verrattuna voi tuntua äksyltäkin. Mutta se K-jetin toiminta on loppujen lopuksi erittäin yksinkertaista verrattuna tämän päivän sähköihmeisiin, kyllä sen kuntoon saa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Kyl kaasarimallin vääntö voittaa kiukutteleva ruiskun..heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

kimmoa kirjoitti:
Ma Heinä 10, 2023 16:13
vilhosyvis kirjoitti:
Su Heinä 09, 2023 23:53
kimmoa kirjoitti:
Su Heinä 09, 2023 10:35
Kannessa on pensapumpun paikka valmiina kyllä. Iivarissa siihen on ruuvattu kiinni peitelevy, johon lisäilmaluisti on kiinnitetty. Mutta nokka-akseli menee uusiksi ja ryypyn vaijeri täytyy tapella. Purattaa sisustaa paljon jos haluaa alkuperäisen näköisen. Mutta samalla tulisi tarkastettua ja korjattua se vaihdekepin läpivientikumi, mikä on noista aina rikki.
Enpä nyt ole enää toki lähössä vaihtamaan kaasariksi, mutta miksi tuo nokka-akseli siis pitäisi vaihtaa?
No ei sitä kannata muutenkaan lähteä vaihtamaan. 900i on aikalailla miellyttävämpi käytössä mitä kaasarimalli ja yllättävän paljon tehokkaampikin, vaikka muihin merkkeihin verrattuna tuntuu lähinnä kuolleelta. Tai, no, samanikäiseen Volvoon verrattuna voi tuntua äksyltäkin. Mutta se K-jetin toiminta on loppujen lopuksi erittäin yksinkertaista verrattuna tämän päivän sähköihmeisiin, kyllä sen kuntoon saa.

No siis joo, mutta eipä tää ole ainoana käyttöautona, joten pienet epämukavuudet ei haittaa. Ja en epäile etteikö saa kuntoon mut sit vähän mietityttää et mihin hintaan sen sit loppujen lopuksi saa kuntoon. Nyt kun suuttimia tutkin, pesu 30€ per suutin ja uudet olis 50€ per suutin. Tulee jo vähintään 120€ koko hommalle, eikä siinä tietenkään ole takuita, että alkaisi skulaamaan taas ton jälkeen. :?

Jotkut tuntuu olevan täällä sitä mieltä, ettei kannata harrastaa autoja jos ei lompakko taivu, mutta olen itse tällä hetkellä opiskelija ja taloustilanne sen mukainen. En halua Saabeja jättää useiksi vuosiksi sen takia, vaan harrastan sen verran kuin kykenen. :)
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuommonen Saappihan on erinomainen auto harrastaa pienellä budjetilla, kun melkeen mitä vaan pystyy tekemään itte ja palikat on kuitenkin pääosin sieltä varmemmasta päästä.

Minusta joku just hiljattain tällä voorumilla jutteli K-jetin suuttimien puhdistuksesta ihan kotivoimin, siittä lie hyvä alottaa. Kun se K-jetin saa takasin iskuunsa niin sehän toimii pitkään ja hartaasti, kunhan sillä vähän myös ajelee, että pääsee liikkuvat osat liikkumaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja mestari »

Tai käy tutulla perämoottori huoltajalla jolla on se vehje missä siittimiä pestään
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 778
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Nämä on itellä
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -012-bosch

Molempia kaasutin Ja Kjettejä löytyy, Osien saatavuus on hyvä molempiin, kaasutin on huoleton ja varma, kjetin kanssa ei ole ongelmaa jos jaksaa perehtyä asiaan eikä korjaa huhu puheiden mukaan vaan varmoista lähteistä tai korjausoppaasta. Toimiessaan vähä kulutuksinen kaasutinta hirman pirtsakkaampi harraste peli. :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja mestari »

Joskus kurillani mittasi kaasari datkun kulutusta ja mitään merkitystä ei ollut vaikka oli perus perässä missä oli sen päivän puretun kuupan osat eli täysi auto vei aina sen kympin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja Darco »

vilhosyvis kirjoitti:
Su Heinä 02, 2023 23:42
Uteip kirjoitti:
Su Heinä 02, 2023 23:19
Taitaa olla mahdoton muutos mikäli kyseessä tuo allekirjoituksen 1990 vuosimallinen. Se lienee jo katalysaattorilla ja tiukoilla päästörajoilla. Muutenkin on vähän sellainen rutosta koleraan muutos, varsinkin jos Saabin alkuperäistä SU-johdannaista miettii, jollain uudella vaakaimuweberillä saattaisi ropaamisen tarvetta saada oikeastikkin vähemmäksi.

Periaatteessahan tuossa riittää imusarjan, ilmanputsarin ja bensapumpun vaihto sekä tankissa olevan pumpun irroitus ja imuletkun veto ämpärin pohjalle. Myös kaasuvaijeri on erilainen ja ryypylle pitää vaijeri järjestää myös kaasarista riippuen.
Arvelinkin, että jäisi kiinni tuosta katista. Olen vielä vähän epävarma onko tuossa omassani katti, käsittääkseni on, mutta enpä ole koskaan tarpeeksi tarkkaan alle katsonut ja nyt auto on yli 100 km päässä, ettei voi tarkistaa. :D

Mutta kiitos, noin käsitinkin sen menevän. Satutko tietämään onko ryyppyvaijerille jotain valmista selkeää reittiä kaikissa vai pitääkö se itse järkätä jos ei ole vaijeria tehtaalla jo laitettu?

Yksi syy kaasarimuunnokseen olisi rehellisesti sanottuna myös se, että ryyppykahva tuo omaa erikoisuuttaan ja kaheli/saabisti kun olen, niin kaikki tuollainen erikoinen ja yleisestä poikkeava kiinnostaa. 8) Ja ainahan sen ruiskun voisi iskeä takaisin paikalleen, vaikka riskihän on, että jokin menee pieleen (todennäköisesti menee, kuten aina tämän tyyppisissä kikkailuissa :D)

Edit: löysin auton alta ottamiani kuvia, taitaa olla katti kuvassa keskellä alhaalla?
Kuva

Edit 2: rekisteriotteelta (trafista auton tiedoista) löytyi maininta kolmitoimikatalysaattorista.
on noita iankaiken ties minkämallisia vähäpäästösiä kaasaroitu ja 70 ja 80- luvun katalysaattoriautojakin on kaasarilla alunperinkin ilman mitään lambdasäätöjä. siitä ei jää kiinni.
Avatar
rossnach
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja rossnach »

.
Viimeksi muokannut rossnach, Ma Marras 06, 2023 07:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Og 900 -90 3d m104 projekti
-Og 900 -93 3d 16v holset hx35
-Og 900 -86 2d turbo
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Darco kirjoitti:
To Heinä 13, 2023 03:17
vilhosyvis kirjoitti:
Su Heinä 02, 2023 23:42
Uteip kirjoitti:
Su Heinä 02, 2023 23:19
Taitaa olla mahdoton muutos mikäli kyseessä tuo allekirjoituksen 1990 vuosimallinen. Se lienee jo katalysaattorilla ja tiukoilla päästörajoilla. Muutenkin on vähän sellainen rutosta koleraan muutos, varsinkin jos Saabin alkuperäistä SU-johdannaista miettii, jollain uudella vaakaimuweberillä saattaisi ropaamisen tarvetta saada oikeastikkin vähemmäksi.

Periaatteessahan tuossa riittää imusarjan, ilmanputsarin ja bensapumpun vaihto sekä tankissa olevan pumpun irroitus ja imuletkun veto ämpärin pohjalle. Myös kaasuvaijeri on erilainen ja ryypylle pitää vaijeri järjestää myös kaasarista riippuen.
Arvelinkin, että jäisi kiinni tuosta katista. Olen vielä vähän epävarma onko tuossa omassani katti, käsittääkseni on, mutta enpä ole koskaan tarpeeksi tarkkaan alle katsonut ja nyt auto on yli 100 km päässä, ettei voi tarkistaa. :D

Mutta kiitos, noin käsitinkin sen menevän. Satutko tietämään onko ryyppyvaijerille jotain valmista selkeää reittiä kaikissa vai pitääkö se itse järkätä jos ei ole vaijeria tehtaalla jo laitettu?

Yksi syy kaasarimuunnokseen olisi rehellisesti sanottuna myös se, että ryyppykahva tuo omaa erikoisuuttaan ja kaheli/saabisti kun olen, niin kaikki tuollainen erikoinen ja yleisestä poikkeava kiinnostaa. 8) Ja ainahan sen ruiskun voisi iskeä takaisin paikalleen, vaikka riskihän on, että jokin menee pieleen (todennäköisesti menee, kuten aina tämän tyyppisissä kikkailuissa :D)

Edit: löysin auton alta ottamiani kuvia, taitaa olla katti kuvassa keskellä alhaalla?
Kuva

Edit 2: rekisteriotteelta (trafista auton tiedoista) löytyi maininta kolmitoimikatalysaattorista.
on noita iankaiken ties minkämallisia vähäpäästösiä kaasaroitu ja 70 ja 80- luvun katalysaattoriautojakin on kaasarilla alunperinkin ilman mitään lambdasäätöjä. siitä ei jää kiinni.

Kyllä taitaa jäädä. Esim otteessa taitaa lukea monipistesuihkutus joten siinä tuli heti mihin narahtaa
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Ruiskun muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja kostape »

Minulle on tullut samoja aatoksia, tosin autoni on 1987 mallia ja ilman lambdaa. Mutta K-jetin kuntoon saaminen vaikuttaa niin työläältä että kaasari kiinnostaa ellei pian ala korjaus onnistua. Yksi kokenut monttööri on saanut auton joskus toimimaankin, mutta oikkuihin on kuulunut mm. ulkoilman lämpötilan vaihtelut. Tai sitten vaan ikä painaa kun ajettukin on vain 260 000 km.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin