TURVALLISUUSRISKI: Taka- akselin 15v vanhat jarruputket

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

TURVALLISUUSRISKI: Taka- akselin 15v vanhat jarruputket

Viesti Kirjoittaja stara »

Purin tossa jo toisen -89 900 taka-akselin. Jarruputket olivat taivutetusta mutkasta ihan paperia, en olisi antanut ajoaikaa enää pätkääkään.
Suorana maalattujen putkien maalaus kärsinyt taivutuksessa jo uutena tai sitten jarruneste pilannut maalin jo nuoruusvuosina.
Putket oli helppo vaihtaa 11 mm jarruputkiavain ja 2 kpl 14 mm kita- avainta on melkein parempi kuin tarvike - 14 mm jarruputkiavain. Juuri muuta ei tarvitse.
Noi putket lähtee helposti. Koriin menevät letkut eivät sitävastoin ilman laikkaa lähde.
Kantsii syynätä putket tarkkaan varsinkin mutkista, ja vaihtaa jos vikaa. Aika halpa vakuutus, alle tunnin helppo homma ja samallahan tulee vähän nesteitäkin vaihdeltua.
Kantsii varata nippusiteitä , sillä ne kiinnikkeet akselilla olivat ihan finaalissa.
Noi putket menee sitten nimenomaan usein paniikkijarrutuksessa, kokemusta on, ei ollu kivaa. Sen 2- piirin pito ei ole aivan samanlaista, veikkaan että pumppaamaan joutuu, ja kaikilta se ei kiireessä onnistu.
haratsuistahan saa halvalla merkkikohtaisia putkia ilman malliakin ja niiden taivuttelu onnistuu ihan nyrkissä.
Noiden pituus suorana on noin 113 cm ja 36 cm, toisessa päässä naaras- ja toisessa urosliitin, kierre on M10*1 mm , jos eivät haratrussa tiedä.
Ihme kun ne katsarit vaan mittareita ja kässärin pitoa, jarrulevyjen paksuutta ja suojakilpien eheyttä kyttäävät, on menneet koulut hukkaan kun eivät nää metsää puilta!!
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Yleensäkin kannattaa vaihtaa kuparinikkelisiin kaikki ulkopuoliset jarruputket, itse olen huomioinut ihan saman eli ei se putki iäisyyttä kestä, onneksi ei ajossa ole koskaan hajonnu, vaan remppaa tehdessä kun on pitäny taivuttaa.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itelleni taitaa olla vaihdettu tuon valkoisen takapäähän kaikenlaista, kun ei ruostetta löytynyt ollenkaan ja jarruputketkin olivat uuden veroiset..

Kerran tuli säädeltyä eräs hontra tsivikki leimakuntoon ja hellävaraisin saabistin sormin kun takajarruja auoin, sain tuhottua yhteensä 30cm letkua, aina kun hajosi, otin seuraavasta liittimestä kiinni ja sekin jäi käteen :)

Tuo hontra taisi olla vieläpä 91 vuosimallia
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Noiden pituus suorana on noin 113 cm ja 36 cm, toisessa päässä naaras- ja toisessa urosliitin, kierre on M10*1 mm , jos eivät haratrussa tiedä.
tarkennus:
naarasliittimessä putken pää on kartiokkaasti kovera ja urosliittimessä silleen kuperasti turvoksissa, kuten lie normaali tapa :lol:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

itse teen voimakkaampia jarrutuksia ihan viikottain omilla autoillani, ihan pitääkseni vain "tuntuman" jarrutusominaisuuksiin (tai niiden puuttumiseen).

tossa talvella tapasin tehdä liikennevaloissa pohjelihakselle kunto-ohjelmaa keskimmäistä poljinta apunakäyttäen. joku päivä huomasin että jarrujen valo alkoi vilkkumaan, katsoin nestesäiliöön ja kas, pinta oli kovin alhaalla. ehkä mullakin joku pieni vuoto jossain. lisäsin nestettä, ja sen jälkeen ajettukin paljon mutta ei enää ole hävinnyt. höh.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Itellä kahdesta pelistä petti takimmaisista jarruputkista juuri se pitempi. Onneksi oltiin kummallakin kertaa tallilla eikä pikatiellä.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä katsarilla on saatu hylsyjä jarruputkista. Kaverin vm -74 celicassa oli takaputket hapantuneet. Vaikka nesteet pysyivät sisällä ja jarrut pelasivat dynossa hienosti, ei leimaa saatu. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Mulla meni juuri katsastuksessa satku ajokieltoon vuotavan putken takia.

Pari viikkoa aiemmin jouduin lukkojarrutuksella väistämään eteen tullutta kuorma-autoa, ehkäpä se putki hajosi silloin :?:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Pari viikkoa aiemmin jouduin lukkojarrutuksella väistämään eteen tullutta kuorma-autoa, ehkäpä se putki hajosi silloin icon_question.gif


kyllä mun kokemukset PUTKEN pettämisestä on sellaisia, että litkut lentää ilman mitään vastetta ja jarrutusvaikutusta pihalle ihan pienestäkin reiästä.Piti pumpata poljinta, jotta sai sen toisen piirin ottamaan.
Nesteessä on suuruusluokkaa yli 100 bar painetta paniikkijarrutuksessa, joten liukkaasti litkut lentää. ( vertaa vesijohtoverkossa on noin 6--8 bar)
LETKUISSA on eri rakenne, niissä saattaa jostain haavasta alkaakin tihkumaan.
Yleensä kuitenkin katsarit ovat tarkkoina LETKUJEN suhteen ja vaihdattavat ne ennenkuin pykiminen saavuttaa vaarallisen asteen.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kerran olen myös paniikki jarrutuksessa jarruputken katkaissut, en tosin saabista vaan kadetista, siinä muuten oli 1-piiri jarrut, oli vielä vähän kurjempi tunne kuin saabin 2-piiristen kanssa :x

kyllä inssit ne putket mulla ainakin on aika tarkaan katsellut, mutta eivät ne niitä pahemmin koputtelemaan ala eikä mitään muutakaan etteivät hajoa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minun entinen auto Fiat 127 vm -80 oli katsastuksessa. Isäukko oli sitä katsastuttamassa. Jostain syystä katsari oli pyytänyt polkaisemaan jarrua, kun auto oli nosturilla tms. en muista tarkkaan. Isä kerto, että poljin vähän tipahti syvempään ja kuulu "tits" ääni jostain. :) Eipä isä maininnut mitään havainnosta. Leima tuli paperiin ja oli lähtenyt ajamaan kotia kohti. Ensimmäisessä risteyksessä ei ollutkaan jarruissa puhtia. Syy: etupiiristä meni jarruputki rikki siellä katsastuskonttorilla! Kävi muuten Ladan jarruputki sinne. Oli samanlainen, ko fiiatissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin