TURVALLISUUSRISKI: Taka- akselin 15v vanhat jarruputket
TURVALLISUUSRISKI: Taka- akselin 15v vanhat jarruputket
Purin tossa jo toisen -89 900 taka-akselin. Jarruputket olivat taivutetusta mutkasta ihan paperia, en olisi antanut ajoaikaa enää pätkääkään.
Suorana maalattujen putkien maalaus kärsinyt taivutuksessa jo uutena tai sitten jarruneste pilannut maalin jo nuoruusvuosina.
Putket oli helppo vaihtaa 11 mm jarruputkiavain ja 2 kpl 14 mm kita- avainta on melkein parempi kuin tarvike - 14 mm jarruputkiavain. Juuri muuta ei tarvitse.
Noi putket lähtee helposti. Koriin menevät letkut eivät sitävastoin ilman laikkaa lähde.
Kantsii syynätä putket tarkkaan varsinkin mutkista, ja vaihtaa jos vikaa. Aika halpa vakuutus, alle tunnin helppo homma ja samallahan tulee vähän nesteitäkin vaihdeltua.
Kantsii varata nippusiteitä , sillä ne kiinnikkeet akselilla olivat ihan finaalissa.
Noi putket menee sitten nimenomaan usein paniikkijarrutuksessa, kokemusta on, ei ollu kivaa. Sen 2- piirin pito ei ole aivan samanlaista, veikkaan että pumppaamaan joutuu, ja kaikilta se ei kiireessä onnistu.
haratsuistahan saa halvalla merkkikohtaisia putkia ilman malliakin ja niiden taivuttelu onnistuu ihan nyrkissä.
Noiden pituus suorana on noin 113 cm ja 36 cm, toisessa päässä naaras- ja toisessa urosliitin, kierre on M10*1 mm , jos eivät haratrussa tiedä.
Ihme kun ne katsarit vaan mittareita ja kässärin pitoa, jarrulevyjen paksuutta ja suojakilpien eheyttä kyttäävät, on menneet koulut hukkaan kun eivät nää metsää puilta!!
Suorana maalattujen putkien maalaus kärsinyt taivutuksessa jo uutena tai sitten jarruneste pilannut maalin jo nuoruusvuosina.
Putket oli helppo vaihtaa 11 mm jarruputkiavain ja 2 kpl 14 mm kita- avainta on melkein parempi kuin tarvike - 14 mm jarruputkiavain. Juuri muuta ei tarvitse.
Noi putket lähtee helposti. Koriin menevät letkut eivät sitävastoin ilman laikkaa lähde.
Kantsii syynätä putket tarkkaan varsinkin mutkista, ja vaihtaa jos vikaa. Aika halpa vakuutus, alle tunnin helppo homma ja samallahan tulee vähän nesteitäkin vaihdeltua.
Kantsii varata nippusiteitä , sillä ne kiinnikkeet akselilla olivat ihan finaalissa.
Noi putket menee sitten nimenomaan usein paniikkijarrutuksessa, kokemusta on, ei ollu kivaa. Sen 2- piirin pito ei ole aivan samanlaista, veikkaan että pumppaamaan joutuu, ja kaikilta se ei kiireessä onnistu.
haratsuistahan saa halvalla merkkikohtaisia putkia ilman malliakin ja niiden taivuttelu onnistuu ihan nyrkissä.
Noiden pituus suorana on noin 113 cm ja 36 cm, toisessa päässä naaras- ja toisessa urosliitin, kierre on M10*1 mm , jos eivät haratrussa tiedä.
Ihme kun ne katsarit vaan mittareita ja kässärin pitoa, jarrulevyjen paksuutta ja suojakilpien eheyttä kyttäävät, on menneet koulut hukkaan kun eivät nää metsää puilta!!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Itelleni taitaa olla vaihdettu tuon valkoisen takapäähän kaikenlaista, kun ei ruostetta löytynyt ollenkaan ja jarruputketkin olivat uuden veroiset..
Kerran tuli säädeltyä eräs hontra tsivikki leimakuntoon ja hellävaraisin saabistin sormin kun takajarruja auoin, sain tuhottua yhteensä 30cm letkua, aina kun hajosi, otin seuraavasta liittimestä kiinni ja sekin jäi käteen
Tuo hontra taisi olla vieläpä 91 vuosimallia
Kerran tuli säädeltyä eräs hontra tsivikki leimakuntoon ja hellävaraisin saabistin sormin kun takajarruja auoin, sain tuhottua yhteensä 30cm letkua, aina kun hajosi, otin seuraavasta liittimestä kiinni ja sekin jäi käteen
Tuo hontra taisi olla vieläpä 91 vuosimallia
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
itse teen voimakkaampia jarrutuksia ihan viikottain omilla autoillani, ihan pitääkseni vain "tuntuman" jarrutusominaisuuksiin (tai niiden puuttumiseen).
tossa talvella tapasin tehdä liikennevaloissa pohjelihakselle kunto-ohjelmaa keskimmäistä poljinta apunakäyttäen. joku päivä huomasin että jarrujen valo alkoi vilkkumaan, katsoin nestesäiliöön ja kas, pinta oli kovin alhaalla. ehkä mullakin joku pieni vuoto jossain. lisäsin nestettä, ja sen jälkeen ajettukin paljon mutta ei enää ole hävinnyt. höh.
tossa talvella tapasin tehdä liikennevaloissa pohjelihakselle kunto-ohjelmaa keskimmäistä poljinta apunakäyttäen. joku päivä huomasin että jarrujen valo alkoi vilkkumaan, katsoin nestesäiliöön ja kas, pinta oli kovin alhaalla. ehkä mullakin joku pieni vuoto jossain. lisäsin nestettä, ja sen jälkeen ajettukin paljon mutta ei enää ole hävinnyt. höh.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kyllä katsarilla on saatu hylsyjä jarruputkista. Kaverin vm -74 celicassa oli takaputket hapantuneet. Vaikka nesteet pysyivät sisällä ja jarrut pelasivat dynossa hienosti, ei leimaa saatu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mulla meni juuri katsastuksessa satku ajokieltoon vuotavan putken takia.
Pari viikkoa aiemmin jouduin lukkojarrutuksella väistämään eteen tullutta kuorma-autoa, ehkäpä se putki hajosi silloin
Pari viikkoa aiemmin jouduin lukkojarrutuksella väistämään eteen tullutta kuorma-autoa, ehkäpä se putki hajosi silloin
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Pari viikkoa aiemmin jouduin lukkojarrutuksella väistämään eteen tullutta kuorma-autoa, ehkäpä se putki hajosi silloin icon_question.gif
kyllä mun kokemukset PUTKEN pettämisestä on sellaisia, että litkut lentää ilman mitään vastetta ja jarrutusvaikutusta pihalle ihan pienestäkin reiästä.Piti pumpata poljinta, jotta sai sen toisen piirin ottamaan.
Nesteessä on suuruusluokkaa yli 100 bar painetta paniikkijarrutuksessa, joten liukkaasti litkut lentää. ( vertaa vesijohtoverkossa on noin 6--8 bar)
LETKUISSA on eri rakenne, niissä saattaa jostain haavasta alkaakin tihkumaan.
Yleensä kuitenkin katsarit ovat tarkkoina LETKUJEN suhteen ja vaihdattavat ne ennenkuin pykiminen saavuttaa vaarallisen asteen.
kerran olen myös paniikki jarrutuksessa jarruputken katkaissut, en tosin saabista vaan kadetista, siinä muuten oli 1-piiri jarrut, oli vielä vähän kurjempi tunne kuin saabin 2-piiristen kanssa
kyllä inssit ne putket mulla ainakin on aika tarkaan katsellut, mutta eivät ne niitä pahemmin koputtelemaan ala eikä mitään muutakaan etteivät hajoa.
kyllä inssit ne putket mulla ainakin on aika tarkaan katsellut, mutta eivät ne niitä pahemmin koputtelemaan ala eikä mitään muutakaan etteivät hajoa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Minun entinen auto Fiat 127 vm -80 oli katsastuksessa. Isäukko oli sitä katsastuttamassa. Jostain syystä katsari oli pyytänyt polkaisemaan jarrua, kun auto oli nosturilla tms. en muista tarkkaan. Isä kerto, että poljin vähän tipahti syvempään ja kuulu "tits" ääni jostain. Eipä isä maininnut mitään havainnosta. Leima tuli paperiin ja oli lähtenyt ajamaan kotia kohti. Ensimmäisessä risteyksessä ei ollutkaan jarruissa puhtia. Syy: etupiiristä meni jarruputki rikki siellä katsastuskonttorilla! Kävi muuten Ladan jarruputki sinne. Oli samanlainen, ko fiiatissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01