satkun vs. noppan kojelauta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
andrelinoge
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
Paikkakunta: Espoo

satkun vs. noppan kojelauta

Viesti Kirjoittaja andrelinoge »

Mä en tiedä teistä muista mutta minun mielestäni satkun kojelauta ja mittaristo on aivan hirveä ja liian tavallisen näköinen. Pidän noppan
ralli/lentokone tyylistä enemmän. Mitä mieltä te olette?
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

satku mun mielestä 8)
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kyllä 99/noppa kojelauta voittaa tällä kertaa! :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Allekirjoitus osoittaa mieltymykset molempia kohtaan :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Molemmat kojetaulut sopivat niihin mihin ne on laitettukin, ja niissä ne toimii hyvin, miellyttää niin nopassa kuin satkussa.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Satkun kojelauta on ergonomisempi ja ratin asento parempi.

Noopassa taas on ratin asentoa muutettu käteen paremmin sovaksi tuplaysiin verrattuna.

Lienee aika vaikea noita vertailla, kun ovat jokseenkin eri aikakaudelta.
# 419 Vesa Pohjalainen
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kompromissi: Kuupassa paras kojelauta :lol:.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Luulenpa, että minut edes jossain määrin tuntevat tietävät jo, miksi olen mieltynyt nimenomaan 99/90 malleihin. Molemmissa on hyvää se, että olipa kuinka pimeätä tahansa ja vaikka kojelaudan valot pimeinä, niin oikea säädin löytyy varmasti hapuilematta. Mutta 99/90 kojelaudassa on jotain todella nostalgisen kaunista ja persoonallista. Kun kojelaudan valot on kunnossa ja on sopivan hämärää, se puujäljetelmäpaneeli on kuin kuja jossain puistossa katuvaloineen :roll:

Minusta taasen tuplaysin ajoasento on todella ryhdikäs ja rattikin juuri oikeassa kulmassa (siis minulle), vaikka vähän hölmöltä voi äkkiseltään näyttääkin...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
andrelinoge
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja andrelinoge »

Hienoa että tässä foorumissa on näin aktiivisia käyttäjiä. Vastauksia tulee nopeasti ja monta. Saabismi on kiva sairaus.
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

99/90:n kojelauta on ehdottomasti tyylikkäämpi... Pyöreät mittarit on helekutin hienot. Muuten tuo kojelauta on satkussa huomattavasti "modernimpi"...
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

riippuu versiosta

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo terve!

Minä olen sitä mieltä että molemmat ja etenkin 900 mallien kojelaudat ovat kojelautojen ehdotonta aatelia.

900 mallien kojetaulu on minusta parempi käyttää. Se on vieläkin moderni vaikka se on suunniteltu 1970-luvulla. Ergonomia on huippua!

90/99 kojetaulu taas on todella nostalginen, ja siinä on vähän kuin ralliauton tuntua. Katkaisimet ovat oudolle vähän oudot, 99 ei oo ollu mulla kun vähän aikaa vielä.

99 kojelauta on täyttä rautaa, siis sieltä muovien alta, todella tukeva. Ja minun mielestä pitkäikäisempi. Joissakin vanhoissa 900 malleissa on tullut kojelaudan yläosaan halkeamia, en tiedä miten niintä sais ehkäisty tai korjattua.

Se kumpi on hienompi riippuu paljolti versiosta. Etenkin perusmalli 900 kojelautaa vaivaa aneemisuus, kun ei oo edes kierroslukumittaria. Se antaisi autolle kummastio varustelun tuntua. Turbon mittaristohan on hieno. Muutenkin perusmalli 900 vaivaa sellanen aneemisuus ainakin moottoritilassa.

Eli jos on joku muu kuin ihan karvalakki 900 niin sen kojetaulu on hienompi kuin 99/90.

Mutta ei se kyllä paljoo häviä 99/90 malleissakaan etenkään jos on kiekkamittari mukana.
SAAB
Vastaa Viestiin