Saab 90 ovi ei aukea

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ajanittevolvolla
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Marras 30, 2023 10:51

Saab 90 ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja Ajanittevolvolla »

Hei, meidän taloudessa ilmeni ongelma nimittäin Saab 90 vm 87 apukuskin ovi ei aukea enään sisältä. Sitten pitkä lista kysymyksiä. Onko kuinka haastava korjata? Onko hyviä vinkkejä kuinka voisi korjata? Onko hirveen yleistä että nuo ovet ei aukene sisältä? Kiitän jo etukäteen hyvistä vinkeistä.
spade
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 15:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 90 ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja spade »

Lienee helppo korjaus kun ymmärsin että ulkokahva toimii ja saat oven auki jonka jälkeen ota sisäkahva ja verhoilu irti, todennäköisesti sisäkahvasta lähtevä metallitanko irronut jommasta kummasta päästä, ja se sitten laitettava takaisin, en muista oliko siellä joku muovinpala kiinnittämässä tankoa joka saattaisi hajota tai voi se vika olla kahvankin päässä, mutta avaamalla pääsee hyvin alkuun. Tietysti voihan se lukkokin olla hajonnut mutta epilen että tuo tanko ei liiku nyt oikein
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08

Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7471
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 90 ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja mestari »

Yleensä siitä aukasukahvasta rikkoontuu se korvake mihin aukaisu rauta kiinnittyy. Pura verhoilu veke ja totea tilanne.kahvoja löytyy täältä myös itse irroittaen mikä nyt on helppoa kun ei tarvi lunta lapioida paljoa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 90 ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja Uteip »

mestari kirjoitti:
To Marras 30, 2023 15:11
Yleensä siitä aukasukahvasta rikkoontuu se korvake mihin aukaisu rauta kiinnittyy. Pura verhoilu veke ja totea tilanne.kahvoja löytyy täältä myös itse irroittaen mikä nyt on helppoa kun ei tarvi lunta lapioida paljoa
Ja se rauta pysyy tilapäisesti paikallaan kun putkisokan korvaa pultilla ja lukitusmutterilla ennen uuden kahvan löytymistä. Itse ranetin näin ja hankin uuden, mutta kun tuo kestikin sitten vuosia tuo patentti niin lähti kahva mukaan seuraavalle irrallaan auton mukana...
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7471
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 90 ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja mestari »

Jos haluaa hifistellä sen joi juottaa sillä tikulla ja poraa reiän niin pelaa taas
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: Saab 90 ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Mun mielestä rikkoutuneet osat kannattaa korvata ehjillä (tai korjata OEM-vastaaviksi).
Sitä kun ensiksi purkaa rikkoutuneen osan pois omasta kulkineestaan, niin on helpompi miettiä haluaako lähteä lumihankeen hakemaan varaosaa. Se meinaan (jos on yhtään samanlainen kun vanhassa 99ssä) lähtee koko ovi paljon näppärämmin irti kun pelkkä ovenkahva.

Sillä se varmaan "mestarikin" tarjosi kahvoja "sopivasti, itse irottaen". :lol:

Janne
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 90 ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja Uteip »

lepidus kirjoitti:
Pe Joulu 01, 2023 22:47
Mun mielestä rikkoutuneet osat kannattaa korvata ehjillä (tai korjata OEM-vastaaviksi).
Sitä kun ensiksi purkaa rikkoutuneen osan pois omasta kulkineestaan, niin on helpompi miettiä haluaako lähteä lumihankeen hakemaan varaosaa. Se meinaan (jos on yhtään samanlainen kun vanhassa 99ssä) lähtee koko ovi paljon näppärämmin irti kun pelkkä ovenkahva.

Sillä se varmaan "mestarikin" tarjosi kahvoja "sopivasti, itse irottaen". :lol:

Janne
Joo, mutta se ilman kiinnijäätyneen ikkunan aukirullausta tapahtuva ovenavaus on sen verran kiva ominaisuus arkiajossa, että ovipahvin irroitus kahteen kertaan voi tulla houkuttelevaksi vaihtoehdoksi jos sinne Mestarin laanille ei aivan heti ehdikkään, mutta päivittäin pitäisi autolla ajaa. Muistaakseni kahvan irroitus ei vaadi tuossa mitään kikkailuja, ovipahvin irtiotto on isoin homma tuossa. Ja varmasti pienempi vaiva kuin sen vääränvärisen oven maalaus auton sävyyn :wink:
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7471
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 90 ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin se itse poiminta oli vain vaihtoehto jos on muitakin innokkaita lumihankeen purkamaan, toki niitä on suoraan irtikin varastossa jossa niitä pidetään. myos runsaasti paljon muutakin, esim jos mosa alkaa piiputtamaan niin tekniikkapaketti odottelee tuossa 5 vaihteisellä oljypohjalla tarvitsijaa.
eikä haittaa jos auto on jokapäiväisessä ajossa kun remonttia voi tehdä yolläkin ihan normaalisti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin