Saab OG900 osto-opas

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Saab OG900 osto-opas

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Elikkäs olisi hyvä saada tänne hyvä osto-opas tulevalle OG900:n ostajalle..
Eli pistäkääs tänne mitä kannattaa ottaa huomioon, jos aikoo ostaa tuon OG900:sen.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tämä tulee täysin ulkomuistista, mutta muut voi korjata ja tarkentaa.

Saab 900 tuotiin vuoden -79 markkinoille ja se korvattiin vuonna -93 uudella GM-mallilla. Alusta ja tekniikka hyvin pitkälti perua Saab 99:stä. Moottoreina on ollut 100 hp kaasari, 108 hp tuplakurkku, 118 hp ruisku (110 hp kat), 133 hp i16 (128 hp kat), 140 hp 2.1i, 145-175 hp turbot. Kaikkia variaatioita en muista millään. Korimallit 2-, 3-, 4- ja 5-ovisia sekä jatkettua finlandiaa. Eli sekä sedaneja että combeja, mutta myös cabriolettejä. Viistokeula tuli vaiheittain vuosina -87-89. Tehokkaammat jarrut (jolloin myös käsijarru siirtyi ottamaan taakse) saatiin vuonna -88.

Autolla on hyvä ajaa, tosin ohjaustehostimen puute vaivaa, mikäli turhan leveät renkaat alla. Renkaiden vaihto korjasi tehostimen puutteen itseltäni. Itselläni siis 900i vm. 88 ja mittarissa 319 tkm, joka on aika yleistä. Autolla on vielä paljon kilometrejä jäljellä ja olen kuullut useista, joiden mittarissa 400-600 tkm.

Suorituskyky ei ole mikään mahtava tällä ruiskullakaan ja helposti keskiluokan nykyjapsi sen päihittää. Kone on kuitenkin vahva. Kulutus liikkuu siellä 8 litran tuntumassa rajoitusten mukaan ajettaessa maantiellä, mutta kaupungissa kipuaa helposti yli kymmenen.

Perinteisesti hyvä ja lämmin talviauto, mutta kylmäkäynnistyksen kanssa monilla ilmennyt ongelmia. Itselläkin todella huono käynnistymään, jos ei pakkasella roikan nokassa. Käy toisinaan kolmella pytyllä. Kertovat, että vika kannessa tai kannen tiivisteessä. Nivelet, jarrut, iskarit, jouset yms. kuluvat osat ovat luonnollisia korjauksen kohteita, joten kannattaa ostaessa selvittää viimeisten vuosien osalta, mitä tehty ja milloin. Muuten olen kyllä itse päässyt vähällä vaivalla.

Hinta liikkuu noin tonnin luokassa (80-luvun mallit), paljon on myynnissä jopa alle tämän. Uudemmista voidaan olla vailla paria tonnia tai jopa enempääkin. Mielestäni ovat hyvin hintansa veroisia. Esim. itse tuskin koskaan tulisin saamaan sellaista tarjousta, että voisin edes harkita myymistä. Auton myyminen siis kova paikka myyjälle, kun joutuu omasta mielestään liian halvalla luopumaan.

Kokolailla upea auto. Suosittelen hankkimista.

PS. No joo, jouduin kyllä turvautumaan tähän: http://altair.nebula.fi/temp/saab/tietopankki
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin