OG900i -87 K-Jet jelppiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja mestari »

Voisihan sitä mitata puristuksen ja
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kamakaze
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Touko 11, 2012 18:32
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja Kamakaze »

Onko näihin huolto-ohjeita alan kirjoissa?
Löytyy Bentleyn raamattu, meinasin Viron reissulla tehdä ostoksia (suuttimet, tiivisteet, mitä muita?)
Autolla ajettu 145 tkm
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja petromies »

Alfamerin ja Haynesin korjausoppaissa vuodelta 1991 löytyy niin kaasari- kuin ruiskusysteemikin.

Täydellisin on tuo Saab 99 korjaamokirja jossa kerrottu ruiskun toiminteperiaatteet ym. On sen verran vaikiatajunen se määränsäätö kaikkine paineenohjauksineen, että parempi kun ei tiedä miten sen pitäs toimia...

Mitä ruuvia vääntämällä tuotyhjäkäynnin säätö on tehty. Ohjeen mukaan se tulee säätää seoksen kans yhtäaikaa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

petromies kirjoitti:
Su Maalis 17, 2024 12:48
Alfamerin ja Haynesin korjausoppaissa vuodelta 1991 löytyy niin kaasari- kuin ruiskusysteemikin.

Täydellisin on tuo Saab 99 korjaamokirja jossa kerrottu ruiskun toiminteperiaatteet ym. On sen verran vaikiatajunen se määränsäätö kaikkine paineenohjauksineen, että parempi kun ei tiedä miten sen pitäs toimia...

Mitä ruuvia vääntämällä tuotyhjäkäynnin säätö on tehty. Ohjeen mukaan se tulee säätää seoksen kans yhtäaikaa.
Tyhjäkäynnin säätö on tehty niin että ekana kaasuläpän perussäätö, sitten tyhjäkäynti omasta ruuvistaan. Seoksia en ole vielä käynyt mittaamassa mutta ne on nyt niin säädetty että ekana rikkaalle kunnes alkaa käydä huonosti, siitä sitten takasinpäin siihen asti että kierrokset ovat korkeimmillaan. Sen jälkeen tyhjäkäynti oikeaksi. (800-900r/min valot ja yms. päällä)
Ongelma nyt on se että tuo säädetty tyhjäkäynti ei pysy, yleensä jää kierrokset turhan korkealle. Ja jos ne taas menee säätään oikeaksi niin sitten taas jää liian alhaiseksi kun on vaikka heittänyt testilenkin. Kaikki säädöt on tehty lämpimälle moottorille.

Alkuperäinen vika mitä ekana lähdin korjaan oli tuo onneton kylmäkäynnistys. Nyt tilanne on se että lähtee käymään mutta laskee kierrokset turhan alas ja yleensä sammuu. Toisella startilla voi jäädä käymään mutta mielestäni saisi käydä kylmänä vähän korkeampia kierroksia.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Melko varmasti on imuvuoto jossain. esim huonosti kiinni oleva öljyn mittatikku vie tyhjäkäynnin aivan sekaisin. mutta alipaineletkut, kalvot ja suuttimen tiivisteet ensimmäiseksi syyniin. lämmityslaitteen alipaineletkut ja paineakku myös varteen otettavia tarkastus kohtia.

oliko autossa egr-venttiili jos on niin se kannattaa tulpata ja tukkia sen alipaineletku pois käytöstä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja petromies »

Oisko vielä lisäilmaluistissa jotsin häikkää.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

antti.hakamaa kirjoitti:
Ma Maalis 18, 2024 21:41
Melko varmasti on imuvuoto jossain. esim huonosti kiinni oleva öljyn mittatikku vie tyhjäkäynnin aivan sekaisin. mutta alipaineletkut, kalvot ja suuttimen tiivisteet ensimmäiseksi syyniin. lämmityslaitteen alipaineletkut ja paineakku myös varteen otettavia tarkastus kohtia.

oliko autossa egr-venttiili jos on niin se kannattaa tulpata ja tukkia sen alipaineletku pois käytöstä.
Tässä on EGR, täytyy se deletoida pois käytöstä.
Ja muutenkin mennä kaikki alipaineeseen liittyvät lävitse.
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

petromies kirjoitti:
Ti Maalis 19, 2024 09:49
Oisko vielä lisäilmaluistissa jotsin häikkää.
Tässä on nyt paikoillaan M90 yli 300tkm ajrtusta otettu luisti. Alkuperäistä menin säätelemään ja siitä taitaa olla lämmitysvastus pimeänä jotenka pitää taas kierroksia turhaann korkealla ennenkuin moottorin lämpö lämmiittää luistia sen verran että alaa kierroksia pienentään.
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Taas räplätty, tutkin alipainevutoja mutta ei selkeästi tullut mitään kovin paljon vuotavaa vastaan. Tukin alipaineletkun joka ohjaa EGR-venttiilliä, venttiilli tuntuu toimivan, kun venttiillille menevästä letjusta imee, kone sammu tyhjäkäynnillä, Nyt se on deletoitu pois.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie aikoinaan tappelin kylmäkäynnin matalan kierrosluvun kanssa ja lopulta keksin viilata lisäilmaluistin lovea hiukan isommaksi. Liekkö ollut vähän väsynyt se liikevara? Tuli räätälöityä omalle moottorille sopivaksi. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin