OG900i -87 K-Jet jelppiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Moro,

Kyseessä on siis -87 900i, jonka K-Jet oikuttelee. Olen jonkin verran perillä K-Jetin sielunelämästä, tulihan niitä ammattikoulu aikoina rassailtua tossa 30-vuotta sitten :D Paljon on asioita kyllä unohtunut.
Autolla on nyt ajettu 117Ttkm ja on jossain vaiheessa seissyt pitkään joka ei tietenkään tee autolle hyvää. Edellinen omistaja sanoi että oli iso työmaa kun ruiskun putsasi ja sai auton käymään. Silloin toimi jotenkuten, nyki ja lämpimänä kylmäkäynnistyssuutin suihkutti kokoajan ja kasteli tulpat ellei ottanut liitintä suuttimelta irti. Nyt kun autolla olen useita tuhansia ajanut, on toimita ehkä hieman vetreytynyt.

Isoin ongelma tällä hetkellä on se että ei lähde kylmänä käymään, hörähtää kun aloittaa starttaan ja jos sahaa niin ei edes lupaa. Saa niin käymään että kun startatessa kun hörähtää niin käyttää virrat pois ja heti taas uudestaan starttaa.
Epäilen että kylmäkäynnistyssuutin ei avaudu ja suihkuta bensaa eli olisiko sitten lämpöaikakytkin lopettanut toimintansa. Jos auto on +20 asteisessa tallissa niin lähtee heti käymään kun avainta näyttää.
Kun auton saa kylmänä käymään, on tyhjäkäynti todella huono, nippanappa jaksaa käydä.
Olen vaihtanut seuraavat osat järjestelmään:
-bensapumppu, vanha meni jumiin kun seisoi lämpimässä tallissa viime talven, sain sen kyllä toimimaan kun liottelin sitä WD-40:llä. Vaihdoin uuteen varmuuden vuoksi.
-suodatin on vaihdettu
-ohjauspaineensäädin on uusi, ei käytetty. Osanumero on 0 438 140 ja viereen on stanssattu numero 159. Vanhassa oli tämä numero eri, taisi olla pienempi.

Lisäilmaluisti on tarkastettu niin että lämpimänä on sen verran kiinni että siellä on se pieni V-mallinen kolo näkyvissä ja kylmänä -18 pakkasessa on mielestäni kokonaan auki. Koitin mitata tuleeko luistimen vastukselle virtaa mutta en mielestäni saanut mitään jännitettä mitattua.

Onhan tässä nyt muutakin ongelmaa mutta jos nyt tuohon kylmänä käynnistykseen saisi apua. Ilmeisesti tälle järjestelmälle ei ole mitään sulaketta muutakuin bensapumpulle? Missä lämpöaikakytkin sijaitsee?

Auto sijaitsee Tampereen seudulla eli jos jollain olisi painemittarit, tietoa ja haluat tutkia asiaa.

-Jani
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja mestari »

olikos se se mötikkä termarin välittömässä läheisyydessä ja tiimellyksessä tulikos siihen sähköä ainakin, sellanen voisi olla hyllyssä vielä vähän kulmikas alumiini juttu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja petromies »

Lämpöaikakytkin on imusarjassa 2 ja 3 syl. Imuputkien välissä.
"Moottorin alle 45 lämpötilassa on kytkin jonkin aikaa sulkeutuneena startin pyöriessä. Voidaan tarkistaa vastusmittarilla tai koelampulla"
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja petromies »

Lisäilmaventtiili. Moottori kylmä. Irrota bensapumpun rele ja yhdistä navat 30 ja 87.
Kytke sytytysvirta. Tarkkaile venttiilin avaumaa. N.5min kuluttua tulee venttiilin aukon olla täysin sulkeutunut."
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Onko suuttimet missä kunnossa, ettei vuoda tai ole huonot suihkut. k-jet hyvin tarkka suuttimista, että toimii kunnolla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

mestari kirjoitti:
Ke Helmi 14, 2024 11:48
olikos se se mötikkä termarin välittömässä läheisyydessä ja tiimellyksessä tulikos siihen sähköä ainakin, sellanen voisi olla hyllyssä vielä vähän kulmikas alumiini juttu
Kyseessä on ohjauspaineen säädin jonka olen uusinut ihan tehdasuuteen yksilöön.
petromies kirjoitti:
Ke Helmi 14, 2024 15:25
Lämpöaikakytkin on imusarjassa 2 ja 3 syl. Imuputkien välissä.
"Moottorin alle 45 lämpötilassa on kytkin jonkin aikaa sulkeutuneena startin pyöriessä. Voidaan tarkistaa vastusmittarilla tai koelampulla"
Tässä moottorissa on siinä kohdalla alipainekytkin joka mielestäni ohjaa EGR-venttiiliä joka taas sijaitsee imurjan ja kaasuläppäkotelon alla. Sinne ainakin alipaine letkut menee. Mielestäni KE-Jetissä on tuossa kohtaan sähköinen kytkin.
petromies kirjoitti:
Ke Helmi 14, 2024 15:30
Lisäilmaventtiili. Moottori kylmä. Irrota bensapumpun rele ja yhdistä navat 30 ja 87.
Kytke sytytysvirta. Tarkkaile venttiilin avaumaa. N.5min kuluttua tulee venttiilin aukon olla täysin sulkeutunut."
Lisäilmaluistimen olen testannut niin että +20 asteen lämmössä se on kiinni, tai jäähän sinne pieni kolo kuten aloitusviestissä mainitsin.
Ja -18 asteen pakkasessa se on kokonaan auki mikä tarkoittaa sitä että moottorin imemä ilma kulkee luistimen kautta ja nostaa kierroksia koska määränsäätimen lautanen kohoaa moottoriin virtaavasta ilmasta - kierrokset nousee. Kun auto oli lämpöisessä tallissa, kokeilin niin että yhdistin lisäilmaventtiillin letkut yhteen eli otin ne irti luistista ja yhdistin ne ja starttasin. Kierrokset nousivat heti johonkin 2000r/min tienoille.
Jostain luin että lisäilmaluistin ei välttämättä tarvitse toimivaa vastusta koska moottori lämmetessään hyvin lämmittää luistia.
Ja nythän on kyse siitä että lähtee huonosti KYLMÄNÄ käymään. Ja luisti on auki kylmänä.
antti.hakamaa kirjoitti:
Ke Helmi 14, 2024 20:47
Onko suuttimet missä kunnossa, ettei vuoda tai ole huonot suihkut. k-jet hyvin tarkka suuttimista, että toimii kunnolla.
Suuttimia en ole vielä tarkastanut, en ole uskaltanut purkaa koska ilmeisesti joitain tiivisteitä pitäisi uusia kun niitä lähtee irroitteleen.

Testaan nyt seuraavaksi kylmäkäynnistys suuttimen, epäilen että se ei anna bensaa koneelle.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko se kymäkäynnistysuutin siin läppäkotelossa...sinirunkoinen?

3kpl tehdasuusia löytyy raumalta ... tarvittaessa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja jus »

Ohjauspaineventtiilille ja lisäilmaluistille menee sähkö silloin kun polttoainepumpullekin. Eli silloin kuin moottori pyörii ja tulee sytytyspulsseja bensapumpun releelle.

http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... s48-97.pdf, pdf:n sivu 5.

Jos lämpöaikakytkin ei ollut imusarjan keskellä, se on varmaan termostaattikotelon luona (em. pdf:n sivu 7). Kylmäkäynnistyssuuttimellä jännite tulee startin solenoidilta silloin kun solenoidi vetää ja maadoitus, mikäli lämpöaikakytkin sen maadoituksen päästää läpi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 778
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Suuttimet vaan pulloihin ja tutkimaan paljonko vuotaa ja onko kuviot kunnossa, ei tarvitse vaihtaa niitä kumiholkkeja jos vaan pysyy ehjänä. Kylmäkäynnistyssuuttimen voi yhdistää vasempaan ajovalon virtajohtoihin ja tutkia valokatkaisinta kääntämällä sen toimintaa ja jos toimii epäillä lämpöaikakytkintä.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Tänään tutkittu +-0 asteisessa kelissä, auto oli siis yön ulkona.

-kylmäkäynnistysventtiilille tulee bensaa mutta ei suihkuta, joko on tukossa tai sitten siihen ei tule virtaa. En alkanut mittailemaan tuleeko liittimeen virtaa koska satoin lunta aika rankasti.
-otin ilmaletkut irti lisäilmaluistilta ja katsoin kuinka auki luisti oli, arvioiden noin puolessaväliä auki, vähemmän kuin -18 asteen testissä. Laitoin ilmaletkut yhteen eli ohitin lisäilmaluistimen ja kun sain houkuteltua auton käymään, se kävi noin 2000r/min tyhjäkäyntiä. Mutta kun letkut laittoi takaisin lisäilmaluistimeen ja käynnisti auton, niin tyhjäkäynti oli todella matala, nippanappa pysy käynnissä.

Seuraavaksi tutkimaan miksi ei kylmäkäynnistyssuutin suihkuta ja onko lisäilmaluisti "väsynyt" ja siksi kylmänä käydessä kierrokset on matalat jos ei anna ilmaa tarpeeksi koneelle.
jus kirjoitti:
To Helmi 15, 2024 18:01
Ohjauspaineventtiilille ja lisäilmaluistille menee sähkö silloin kun polttoainepumpullekin. Eli silloin kuin moottori pyörii ja tulee sytytyspulsseja bensapumpun releelle.

http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... s48-97.pdf, pdf:n sivu 5.

Jos lämpöaikakytkin ei ollut imusarjan keskellä, se on varmaan termostaattikotelon luona (em. pdf:n sivu 7). Kylmäkäynnistyssuuttimellä jännite tulee startin solenoidilta silloin kun solenoidi vetää ja maadoitus, mikäli lämpöaikakytkin sen maadoituksen päästää läpi.
Tämä oli hyvä linkki, kiitoksia.
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Ja taas vähän tutkittu.

-kylmäkäynnistysventtiilille ei ilmeisesti tule sähköä, otin suuttimen irti , putsailin ja annoin suoraa virtaa napoihin. Ainakin se naksui eli oletus olisi että toimisi. Yritin etsiä lämpöaikakytkintä mutta en sitä nyt nopealla silmäilyllä löytänyt, kylmäkäynnistinventtiililtä lähtee johdot imusarjan alle, startin tienoille. Jatkan tutkimista kun saa auton lämpimään talliin.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Lisäilmaluistissa on säätö millä rakoa voi muuttaa. luistin päällä olevaa pientä mutteri löysätään ja meisselillä käännetään rako isommalle ja kiristetään mutteri kun rako on oikea. näin saa korotetun tyhjäkäynnin säädettyä oikeaksi.

kylmäkäynnistyssuutin saa todennäköisesti virtansa startinsolenoidilta lämpöaikakytkimen kautta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos saat tänne jaettua kuvan (tai kuvalinkin) konehuoneen näkymistä, voidaan tutkia porukalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

antti.hakamaa kirjoitti:
Ma Helmi 19, 2024 21:05
Lisäilmaluistissa on säätö millä rakoa voi muuttaa. luistin päällä olevaa pientä mutteri löysätään ja meisselillä käännetään rako isommalle ja kiristetään mutteri kun rako on oikea. näin saa korotetun tyhjäkäynnin säädettyä oikeaksi.

kylmäkäynnistyssuutin saa todennäköisesti virtansa startinsolenoidilta lämpöaikakytkimen kautta.
Tein säädön +-0 asteisessa kelissä ja kun sain koneen käymään, se kävi ihan mukavasti vähän yli 1000r/min korotettua tyhjäkäyntiä. Annoin käydä lämpöiseksi ja sitten säädin tyhjäkäynnin sinne 900r/min tuntumaan. Täytyy vielä aamulla kokeilla kylmänä miten korkealla tyhjäkäynti on.
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

jus kirjoitti:
Ma Helmi 19, 2024 21:17
Jos saat tänne jaettua kuvan (tai kuvalinkin) konehuoneen näkymistä, voidaan tutkia porukalla.
Joo täytyy ottaa muutaman kuva ja laittaa tänne
Vastaa Viestiin