Koneremonttia ja maalausta, mistäs tarvikkeet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Koneremonttia ja maalausta, mistäs tarvikkeet

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Eli nyt olisi hienot kelit aloittaa tuon police specialin kunnostus, seuraavien osia tulisi hankkia, ja otan vastaan suosituksia firmoista / merkeistä mitä kannattaa laittaa :

Täydellinen tiivistesarja
Männänrenkaat
Laakerit mahdollisesti (kannattaako vaihtaa kun kuitenkin koneen avaan?)
Venttiilinvarrenkumit olisi myös järkevä laittaa
Ja sitten haluaisin maalata tuon lohkon uusiksi, mikä maali pysyy?
Kaasarien huoltosarja?

Sitten vielä tuo korin ehostus, eli ohjelmassa hitsausta, hiomista ja ehkäpä jopa tasoitteiden kanssa pelaamista (toivottavasti sitä vähemmän), millainen pohjamaali, millainen pintamaali, joku halpis maaliruisku ja kompura mulla on, mutten koskaan ole maalannut.

Kaikenlaiset vihjeet ja vinkit, budjetti on pieni, mutta kunnon käyttöautoa tästä rakennan, eli järkevän hintainen, mutta pätevä kunnostuspaketti tulee nyt kyseeseen.

Kannattaako pyttyjä hoonata, jos ovat hyväkuntoisen näköiset? Ainakin tuossa H-koneisessa 300tkm ajetussa valkoisessa näkyi vielä hoonausjäljet pytyissä, joten kuluuko nämä? Koneen varaosat saan tuosta toisesta B-koneesta ('77), ja mahdollisesti vaihdan myös kannen, koska tuossa kytän omassa kannessa oli yksi nokan kiinnityspukin pultti vaihdettu reilusti isompaan, ilmeisesti joskus kierre väännetty, kireämpi poliisinokka siirtyy sitten tuohon kiinnilaitettavaan kanteen kyllä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Koneremonttia ja maalausta, mistäs tarvikkeet

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lefa42 kirjoitti:Eli nyt olisi hienot kelit aloittaa tuon police specialin kunnostus, seuraavien osia tulisi hankkia, ja otan vastaan suosituksia firmoista / merkeistä mitä kannattaa laittaa :

Täydellinen tiivistesarja
Männänrenkaat
Laakerit mahdollisesti (kannattaako vaihtaa kun kuitenkin koneen avaan?)
Venttiilinvarrenkumit olisi myös järkevä laittaa
Ja sitten haluaisin maalata tuon lohkon uusiksi, mikä maali pysyy?
Kaasarien huoltosarja?

Sitten vielä tuo korin ehostus, eli ohjelmassa hitsausta, hiomista ja ehkäpä jopa tasoitteiden kanssa pelaamista (toivottavasti sitä vähemmän), millainen pohjamaali, millainen pintamaali, joku halpis maaliruisku ja kompura mulla on, mutten koskaan ole maalannut.

Kaikenlaiset vihjeet ja vinkit, budjetti on pieni, mutta kunnon käyttöautoa tästä rakennan, eli järkevän hintainen, mutta pätevä kunnostuspaketti tulee nyt kyseeseen.

Kannattaako pyttyjä hoonata, jos ovat hyväkuntoisen näköiset? Ainakin tuossa H-koneisessa 300tkm ajetussa valkoisessa näkyi vielä hoonausjäljet pytyissä, joten kuluuko nämä? Koneen varaosat saan tuosta toisesta B-koneesta ('77), ja mahdollisesti vaihdan myös kannen, koska tuossa kytän omassa kannessa oli yksi nokan kiinnityspukin pultti vaihdettu reilusti isompaan, ilmeisesti joskus kierre väännetty, kireämpi poliisinokka siirtyy sitten tuohon kiinnilaitettavaan kanteen kyllä.
Ei ole mitään venttiilivarren kumeja tuossa, nappaat männät ulos ja uudet renkaat (jos täysin välttämätöntä, tuskin tarvitsee niitäkään vaihtaa, ja katsot mikä siellä yhdessä männässä kalkatti, maksimissaan yksi käytetty mäntä tai kanki tilalle, laakereita ihan turha vaihtaa, ja vanhalla kansipahvillakin saattaa tulla ihan pitävä, kustannukset 0-100 euroa :D
Hoonauttaa ei kannata jos ei ole syviä uria sylintereissä, melko varmasti hoonijäljet näkyvät vielä siellä.

Edit: maalauksesta kertokoon kokeneemmat enemmän, käy kiusaamassa jotain paikallista automaaliliikkeen myyjää, paljastaa varmasti edullisemmat vaihtoehdot kun sanot vaikkapa että kuule olis sellainen juttu että pitäisi ylimaalata auto ja tehdä pohjat mutta rahaa on käytettävissä vain viisikymppiä :D
Eikös ne akryylimaalit olleet halvempia, tjmsp?
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Touko 13, 2005 09:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ääk, viimeksi kun tein koneremontin (pappatunturiin) jouduin uusimaan kiertokangen laakereineen, petilaakerit, männän, männänrenkaat, pytty porattiin ja uudet tiivisteet, tämähän on halpaa mopoiluun verrattuna :)

Eikö todella ole venttiilinvarrenkumeja kuten muissa rakkineissa?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei ole kumit on vasta 16tappisissa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Koneremonttia ja maalausta, mistäs tarvikkeet

Viesti Kirjoittaja hewidero »

ng900aero kirjoitti:vanhalla kansipahvillakin saattaa tulla ihan pitävä, kustannukset 0-100 euroa :D
En lähtisi kyllä vanhaa kannentiivistettä uudelleen käyttämään. Eikä laakeritkaan niin kalliita ole että niitäkään ei voisi uusia samalla.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No ehkä nyt kuitenkin voisi sen kannentiivisteen ostaa :) vaikkei sekään ihan pakollinen ole.
Siis kunnolla tehden tuolle kertyy hintaa niin paljon etten tiedä onko kovin mielekästä, siis jos löytyisi täysremontoitu b-kone muutamalla kympillä tilalle, toki ymmärrän intosi korjata tuo ja samalla vihkiytyä b-moottoritekniikan saloihin :)
No pura kone osiin ja kiikuta ne paikalliselle koneistamolle arvioitaviksi/mitattaviksi, sylintereillä ja männillähän on tietyt kuluma-arvot joiden sisällä niiden olis hyvä olla.Sitten runkolaakerit välilevyineen, kiertokankien laakerit, männänrenkaat, jakopää, kaikki tiivisteet, jne. Käytä referenssinä vaikkapa motonetin hinnastoa ja laske siihen tarvittavat koneistukset päälle, tosain männänrenkaathan joku enemmän tietävä neuvoi ostamaan vaikka jostain muualta, esim Saabin tiskiltä.
Kansi kannattanee käydä mittauttamassa ennen kuin sille lähtee tekemään mitään, saattaa olla ihan iskussaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Toista konetta en huoli, tuo on muuten niin hyvän oloinen paketti, sitäpaitsi osa alkuperäisyyttä.. ja tuo remonttikokemus ei mulle ainakaan pahaa tee :)

Edit: tietty toinen vaihtoehto on se, että joku myy mulle edullisen ja EHJÄN koneen, johon lyön tuon nokan ja tuplat, sitten saan auton alle ja voin kesäiltoina ihmetellä tuota rikkoontunutta, ja korjailla pikkuhiljaa, sekin on kyllä ihan toimiva ratkaisu :roll:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

No kyllä se remontti kannattaa kerralla tehdä kunnolla, niin ei viikon välein tarvi konetta pudottaa keulilta. Kerranhan se vaan kirpaisee 8).
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Totta tuokin, nyt etsinnässä ehjä b-tekniikka tuonne keulille lyötäväksi, jotta saan auton leimaan ja käyttöön, tuo alkuperäinen tekniikka pääsee pyöreän pöydän keskelle raadin tutkittavaksi ja kunnostettavaksi myöhempiä aikoja varten (tai mahdollisesti tulee tuohon vihreään, joka myöskin ääntelee)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Nyt tulee pitkä viesti, mutta itseppä menit kysymään.

Maalauksesta toisenkäden tietona. Näkisin itse halvimmaksi hakea automaalaamosta tarvittavat, eli pohjamaali-kovetin-ohenne ja pintamaali-kovetin-ohenne. Palveleva maalaamo myy juuri oikeat määrät aineita (eli kertoo sekoitus suhteet) ja kertoo myös perusjutut ruiskumaalaamisesta. Joka tapauksessa pohjamaalata tarvitsee ainoastaa pelti/pakkelipinnat, koko autoa ei tarvitse pohjamaalata (paitsi jos auto on kasattu eri värisitä osista). Ja sitten se periaate maalauksessa: "Märkää märän päälle", eli edellinen kerros ei saa kuivua liikaa, ennen seiraavaa. Kun maalaat ensimmäisen kerroksen esim. oven, niin maalipinta kuivuu muutamassa minuutissa "pölykuivaksi" ja kun maalipinta on nahkea, eli ei tahmea, eikä kova/kuiva, niin uusi kerros päälle.
Maalikerros on riittävä, kun pinta on tasainen, eikä se valu. Niin naurakaa vaan lukijat siellä tuota kommenttia, mutta se on täyttä totta. Maalia täytyy olla niin paljon, että pintajännitys tasoittaa maalin, eikä vedä sitä esim appelsiinikuvioiseksi ja niin vähän ettei se ala valumaan. Tuon rajan oppii löytämään kokemuksella.

Omat virheet mitkä tein kun ensimmäistä kertaa maalasin ruiskulla oli liian suuri paine ruiskulle, ei vedenerotinta paineilmassa, liian ohuet maalikerrokset (tämä ei ole spray maalia) ja liian pitkät kuivumisajat maalikerrosten välillä.

Nyt jos kaivaisin ruiskun esiin, niin lähtisin liikeelle näin:
- lämpötila n.15, eikä liian kostea tila.
- letkupaine 1,5-2,5bar.
- vedenerottimesta lyhyt matka maaliruiskuun
- painesäätimestä lyhyt matka ruiskuun
- digitaalisen kotitalousvaaan kanssa sekoitus-suhteet maali/kovete/ohenne
- hyvä valaistus ja hyvä suunnattava roikkavalo (ei liian kirkas, kuten halogeni)
- kun maalaa kerroksen, niin yhdellä "vedolla" sellainen kerros mikä jättää tasaisen jäljen, eli sopivasti maalia ja sopivan rauhallisin liikkein, että kerkeää seurata maalatun pinnan muodostumista.
- seuraava kerros n.5-15 min. edellisestä, eli kun pinta on nahkea. Kuivumisaika on kiinni kerrospaksuudesta ja kovettajan määrästä, eikä kellosta.
- käytän vain ja ainoastaan ruiskuohennetta ohenteena ja puhdistusaineena, koska mikään tavallinen tinneri tai tärpätti ei toimi noiden automaalien kanssa.

vinkeinä vielä
- maali ei kuivu sekoituksen jälkeen ruiskuun sisälle/umpiastiaan tuossa muutamassa minuutissa, omasta mielestäni on säilynut notkeana yllättävän kauan (useita tunteja, en kuitenkaan suosittele kokeilemaan)
- käytä hegitys-suojaimia, umpihaalareita ja hanskoja
- älä maalaa liian kosteassa tilassa
- maali kuivuu kemiallisesti, ei lämmön vaikutuksesta. Kylmä hidastaa prosessia
- ÄLÄ JÄNNITÄ

Vaikka ensimmäinen maalauskertani oli aika katastrofaalinen, niin silti kaikkien valumien, appelsiinipintojen, ryppyjen, roskien, sormenjälkien...
Maalipinta oli helvetin hyvä ja kestävä verrattuna spray maali kikkailuihin. Jopa ajallisesti säästin, koska ei tarvinnut maalata kuin 2 maalikerrosta pohjamaalin lisäksi ja seuraavana päivänä sai laittaa osat kiinni.

Jos joku kokeneempi on eri mieltä/lisättävää, niin olen kiitollinen kommenteista.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
Saapikas
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 16:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapikas »

Lohkon maalaamisesta sen verran mitä oma kokemukseni on opettanut:
Jätä ne "lohkospraymaalit" kaupan hyllylle. Niillä ei tee mitään. Tai ainakaan yhtään hyvää en ole löytänyt. Kunnon pohjatyöt, eli rasvojen huolellinen poisto ja miranolia pintaan. Miranoli on oikeasti paras maali mitä olen itse lohkoissa käyttänyt. On pysynyt ja on halpaa!
ode
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 07:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ode »

Ja maalauksessa pitkälle pääsee kärsivällisyydellä, eli ensin ohut harso pintaan, olut ja tupakki huiviin ja sen jälkeen vasta pintaa tekemään= estää tehokkaasti ne pikkupisteet kun eka kerros on ohut huntu, jonka antaa vetäytyä. Jos meinaa ihan vimosen päälle niin koko auto pitäisi kyllä olla samassa pohja värissä.
Vastaa Viestiin