Etujarrut <1987 erot jähdytetty ei jäähdytetty levy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1783
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Etujarrut <1987 erot jähdytetty ei jäähdytetty levy

Viesti Kirjoittaja pevi »

Scandix:lta näyttää saavan käsijarrullisia etujkarruja sekä jäähdytettyyn, että jäähdyttämättömään jarrulevyyn.

Jäähdytety levyt lienee vain turbomalleissa. Hintaero on merkittävä 130 vs 250€. Mikä ero näissä oikeastaan on? Uskoakseni erona on sen ison kilven raon koko. Uskoisin, että jarrusylinteri olisi sama.

Eli ideana olisi ottaa uusi jarrusetti ei jäähdytetyllä levyllä ja käyttää vanhasta etujarrusta tuo kilpi, jolloin kustannuksissa olisi reilu säästö.
Minkä vuoksi sitten jarrupalojakin on kahden laisia?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: Etujarrut <1987 erot jähdytetty ei jäähdytetty levy

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Näyttäisi Motonet saaneen lisää etusatuloita varastoon, on vaan hinta noussut aikalailla. Jos en väärin muista niin maksoin omistani 120e kappale+pantti.

https://www.motonet.fi/tuote/jarrusatul ... earch=true

https://www.motonet.fi/tuote/jarrusatul ... earch=true

Tosin en nyt löytänyt Skandixilta kuin yhtä jarrusatulaa eteen, hintaan 141,69e.

Vai enkö nyt ymmärrä mitä olet etsimässä?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1783
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Etujarrut <1987 erot jähdytetty ei jäähdytetty levy

Viesti Kirjoittaja pevi »

9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: Etujarrut <1987 erot jähdytetty ei jäähdytetty levy

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

No nyt, ite kun etin oman 900i tiedoilla niin se ei näyttänyt noita Turbon satuloita.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Etujarrut <1987 erot jähdytetty ei jäähdytetty levy

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Miksi linkillä tulee pelkästään volvon satuloita?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 778
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Etujarrut <1987 erot jähdytetty ei jäähdytetty levy

Viesti Kirjoittaja PM99 »

ainakin epc antaa erikseen jarrusatuloita jäähdytetyille levyille ja joskus olen lukenut joidenkin metsästäneen erikseen tällaisia satuloita toki en ole koskaan nähnyt tällaisia edes turboissa.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Etujarrut <1987 erot jähdytetty ei jäähdytetty levy

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Satula ei ole sama . Se jäähdytetty levy ei sovi sinne jäähdyttåmättömän satulan rungon ”sisään” tai sopii mutta palat ei enää sovi.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Etujarrut <1987 erot jähdytetty ei jäähdytetty levy

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Niin ja turboissa ei ole aina jäähdytettyjä etujarrujs. On noissa ollut ilmeisesti lähinnä Amerikka mihin myyty niitä. Mulla oli joskus -85 T16 ja ei ollut edes siinä
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Etujarrut <1987 erot jähdytetty ei jäähdytetty levy

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Eipä ollut M84 Aerossakaan jäähdytettyjä levyjä...

Eski
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrut <1987 erot jähdytetty ei jäähdytetty levy

Viesti Kirjoittaja jus »

Pevin alkuperäisessä kysymyksen asettelussa taisi olla ideana säästää rahaa ostamalla Skandixin valikoimasta jäähdytetylle levylle tarkoitetut satulat ja vaihtaa niihin vanhoista ei-jäähdytettyjen satuloista se liukukehys, jonka avulla jarruvoima välittyy epäsuoraan vaikuttavasta männästä ulompaan jarrupalaan. Motiivina Skandixin hinnoittelu, jäähdytettyjen levyjen satula oleellisesti halvempi.

Havaitsen suunnitelmassa ainakin pari ongelmaa.

Vanhoissa satuloissa peruuttaessa jarruttaessa toisinaan ilmenevä kolahdus johtuu siitä, että jarrusatulan rungon (se, jonka sisällä jarruneste ja männät ovat) ja liukukehyksen välinen rako kulumisen myötä kasvaa tarkoitettua suuremmaksi. Kulumista tapahtuu ainakin siinä valurautaisessa jarrusatulan rungossa, mutta en pidä mahdottomana että se kehyskin kuluisi. Vaihtamalla käytetty kehys parempaan runkoon saa välystä pienemmäksi, mutta paraneeko riittävästi, että kolahdus poistuisi?

Todennäköisesti ratkaisevampi seikka paljastuu katsomalla EPC:stä jarrusatulan osakuvaa ja osanumeroita. Se jarrusatulan runko on jäähdytetyille levyille tarkoitetussa satulassa eri osanumerolla kuin jäähdyttämättömissä. Varmaankin siitä syystä, että jäähdytetty levy on paksumpi, ja kun satulan runko on kiinteästi pultattu olka-akseliin eikä ole mitenkään liukutappien varassa, jäähdytettyä levyä varten satulan runko pitää olla erilaisella offsetilla jarrulevyn keskilinjasta mitattuna, ainakin siinä tapauksessa, että levyn kitkapinnan sisempi puoli tulee jäähdytetyssä lähemmäs auton keskilinjaa. Jos levyn paksuuden lisäys tulisi kokonaan auton keskilinjasta ulommas, ongelmaa ei ehkä samalla tavalla olisi, mutta kun osanumerot nyt kuitenkin eroavat, arvelen pevin suunnitelmassa jarrusatulan rungon jäävän mutantti-kokoonpanossa normaalia kauemmas jarrulevyn pinnasta ja suoraan vaikuttavan männän jäävän uusillakin jarrupaloilla jo huomattavasti normaalia ulommas.

Itse tyytyisin kunnostamaan vanhat satulat tai hankkimaan oikeanlaiset kunnostetut satulat, jostain muualta kuin Skandixilta, jos hinta ei tuolla miellytä. Liukukehyksen maltillisen kokoisen välyksenpoistoon yllättävänkin pitkäaikaiseksi ratkaisuksi olen havainnut, että pellistä pokattu yläuraan rungon ja kehyksen väliin aseteltu lipare pysyy ja toimii. Priimaan autoa tehdessä pitää tietysti laittaa priimat jarrusatulatkin, mutta omalla 99:llä ajan vain alle 200 km vuodessa, niin huonopikin on välttänyt .

Jos pevin ilmaisu "kilpi" ei tarkoittanut tuota liukuvaa kehystä, tämän pohdinnan voi sivuuttaa saman tien.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1783
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Etujarrut <1987 erot jähdytetty ei jäähdytetty levy

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kiitos Jus

Nyt tuli kaikinpuolinen täydellinen vastaus :D
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7474
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etujarrut <1987 erot jähdytetty ei jäähdytetty levy

Viesti Kirjoittaja mestari »

joskus aikoinaan ihan hiekkapuhalluksen jälkihommana pistin vermeet jyrsäyskoneeseen kiinni ja nappasin lastua kuluneesta kohtasta ja sitten vähän puikkoa ja taas jyrsintä jolloin sain aikas napakat satulat satkuun. ei kolahdelleet :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin