og900 t16 kansi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jokke
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 22:49

og900 t16 kansi

Viesti Kirjoittaja jokke »

Tarviiko kansi jälkikiristää lämpimäksikäytön jälkeen, kuten korjausoppaassa sanotaan? Miksi ohjeen mukaan -87 jälkeen jälkikiristystä ei tarvita?
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

ei tarvitse 8)
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Fullspeed
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 18:43
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed »

Ero on varmaan kannenpulteissa. Venyvät kannenpultit (ne joita käännetään momentin jälkeen vielä tietyn asteluvun verran) ei tarvitse jälkikiristää toisinkuin jäykkiä pultteja.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

saabissa on EI venyvät pultit.
ei se jälkikiristys silti pahasta ole...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jälkikiristyksen muuten voi tehdä näinkin. Vetää kireyteen, käy kahvilla ja kiristää uudestaan. Kappas: vielä kiristyi vähän, vaikka saman momentin valitsee momenttiavaimesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nykyohjeen mukaan jälkikiristys pitää tehdä vain B-moottoriin. Mutta eikös niitä joskus joudu vetään uudestaan momenttiin, varsinkin monta kertaa aukastut pultit vaikkei ne venyviä ole.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: og900 t16 kansi

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

jokke kirjoitti:Tarviiko kansi jälkikiristää lämpimäksikäytön jälkeen, kuten korjausoppaassa sanotaan? Miksi ohjeen mukaan -87 jälkeen jälkikiristystä ei tarvita?
Tuolloin muuttui kannentiivisteen rakenne, mikä teki jälkikiristyksen tarpeettomaksi. Näin kertoi luotettavana pitämäni asiantuntija, kun kaksi vuotta sitten tein kansirempan -83 kaasarisatkuun (H-moottori). Onhan tuo vielä toiminut.
dimebak kirjoitti:Nykyohjeen mukaan jälkikiristys pitää tehdä vain B-moottoriin. Mutta eikös niitä joskus joudu vetään uudestaan momenttiin, varsinkin monta kertaa aukastut pultit vaikkei ne venyviä ole.
Kannattaa tosiaankin aika-ajoin tarkistaa pulttien ja muttereiden kireys momenttiavaimella. 99:n B-moottorista vuoti jäähdytysnestettä imusarjalta. Kiinnityspultit olivat löysällä ja kiertyivät pahimmillaan jopa neljänneskierroksen. Tarkistin samalla sylinterin kannen eli yksi kerrallaan löysälle, minkä jälkeen 96 Nm:iin. Kaikki menivät tiukemmalle.

Ja kyllä ne kannen pultit venyvät. Vanhoja pultteja vertailemalla voi huomata niissä jopa 10 mm pituuseroja.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: og900 t16 kansi

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Pekka Valtanen kirjoitti:Ja kyllä ne kannen pultit venyvät. Vanhoja pultteja vertailemalla voi huomata niissä jopa 10 mm pituuseroja.
mutta eivät silti ole tyypiltään venyviä jotka pitäisi vaihtaa joka kerta, tietysti ne vähän venyvät, oliko niille että neljän tai viiden kerran välein vaihtoon..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kansipahvihan on kasaanpainuvaa mallia?? Mitenkäs kun se on kulmakiristetty -> menee enempi läjään.

Sitten jos avataan ja jälkikiristetään ja laitetaan momenttiin -> meneekin enempi kasaan ja kulmakiristyksestä seuraa aikaisempaa suurempi kiristys?


T. Pasi
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

NÄKEMYKSIÄ:

Ne ohjeet jotka neuvovat kiristämään tietyn kulman momentin lisäksi ( sitä kait tarkoitat) koskevat varmana vain sitä ekaa kertaa, jos sitä soveltaa littaantuneelle pahville niin varmana menee liika tiukkaan.
Arvaisin , jotta sillä on pyritty ottamaan huomioon pahvin jälkihiipuva littaantuminen, jotta lopullinen kireys tulee oikea.?
Kun rempoissa käytetään yleensä vanhoja pultteja niin pitäisin myös tärkeänä että kierteet eivät ole kuivillaan,kitkaeroa on hyvin voidellun ja kuivan välillä. Samoin tietenkin oltava puhtaat.
Muistelisin hämärästi, jotta ero olisi helposti 10--20 %, eli voideltua ei tarvitse kiristää ihan viimeisilleen ja siten pienentyy pultin katkeamisvaara , myös avaamisessa.
Pultissahan on sekä veto- että leikkausjännitystä kiristettäessä, muutoin vain vetoa.
Pulttien ristiinkiristysjärjestys vaiheittain on tietenkin oltava ohjeiden mukainen.
Pultti voi venyä terveesti vain kimmoisasti, eli venymä palautuu. ( Jotain pientä hiipumista voi tietysti olla, mutta en usko että millejä, millin osia ehkä, ja sekin näkyy mauerilla paksuusvaihteluna, ainetta ei voi nyhjäistä tyhjästä.!

Jos venymä on pysyvä niin myötöraja on ylitetty ja silloin myös varren on oltava jostain ohuempi eli kuroitunut. Sellainen ei ole enää terve.
Jos samassa satsissa on eripituisia lähtisin mittailemaan varren paksuuksia.
eri asia on eri eräiset valmistuserät, niiden pituushan heittelee.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuo kulma on ehkä ajateltu ihan kätevästi, jos se pitäisi vetää momenttiin niin sehän olisi aivan helvetisti, ei kellään "normaalilla" semmoisia momenttiavaimia ole...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Fullspeed
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 18:43
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed »

Olkaa tarkkana mitä pultteja kiristätte mihinki momenttii/asteisiin.
Moneen automerkkiin ei edes vanhoihin malleihin saa enää "jäykkiä" (yleensä 12.9) kannenpultteja, vaan kaupasta myydään uudempiin malleihin tuotantolinjalla käyttöön otetut ns. "venyvät" pultit (yleensä 8.8 ). Eikä tuotannossa nykyään varmasti käytetä jäykkiä pultteja, niihinhän kuuluu jälkikiristys esim. 1000km jälkeen, venyvillähän tätä ei tarvitse (eikä oikeastaan saakkaan) tehdä.
Jäykät pultit vedetään asteittain momenttiin (tyypillisesti n. 100Nm), ja venyvät sitävastoin kiristetään esikiristyksen jälkeen venymäalueelle ilmotetun astemäärän verran. Lopputulos eli kantta puristava voima on sama.

Esimerkki siitä kuinka asioita ei saa sotkea. Ajoneuvoon oli edellinen omistaja tehnyt kansiremontin, ostanut uudet kannenpultit ja sitä rataa. Kansi oli kiristetty kansipahvin mukana tulleilla ohjeilla 110Nm ja jälkikiristetty 15min ja 1000km jälkeen. Pikkuvika asiassa oli se, että kansipultit olivat venyvät (jäykkiä ei enää saa kuin pulttikaupoista), ja ohjeet jäykille pulteille. Lopputulos: pulttien venymäalueelle veto puolitiessään, kansipultit lähes irti ja kansipahviremontti.

Toisinpäin se toimii niin, että jos kovat pultit vedetään venyvien arvoilla, eli esikiristyksen jälkeen pyöräytetään vielä asteet, niin todennäköisesti silloin mennään yli myötörajan ja taas ollaan kansipahvi ongelmissa.
Vastaa Viestiin