og900 t16 kansi
og900 t16 kansi
Tarviiko kansi jälkikiristää lämpimäksikäytön jälkeen, kuten korjausoppaassa sanotaan? Miksi ohjeen mukaan -87 jälkeen jälkikiristystä ei tarvita?
Jälkikiristyksen muuten voi tehdä näinkin. Vetää kireyteen, käy kahvilla ja kiristää uudestaan. Kappas: vielä kiristyi vähän, vaikka saman momentin valitsee momenttiavaimesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nykyohjeen mukaan jälkikiristys pitää tehdä vain B-moottoriin. Mutta eikös niitä joskus joudu vetään uudestaan momenttiin, varsinkin monta kertaa aukastut pultit vaikkei ne venyviä ole.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: og900 t16 kansi
Tuolloin muuttui kannentiivisteen rakenne, mikä teki jälkikiristyksen tarpeettomaksi. Näin kertoi luotettavana pitämäni asiantuntija, kun kaksi vuotta sitten tein kansirempan -83 kaasarisatkuun (H-moottori). Onhan tuo vielä toiminut.jokke kirjoitti:Tarviiko kansi jälkikiristää lämpimäksikäytön jälkeen, kuten korjausoppaassa sanotaan? Miksi ohjeen mukaan -87 jälkeen jälkikiristystä ei tarvita?
Kannattaa tosiaankin aika-ajoin tarkistaa pulttien ja muttereiden kireys momenttiavaimella. 99:n B-moottorista vuoti jäähdytysnestettä imusarjalta. Kiinnityspultit olivat löysällä ja kiertyivät pahimmillaan jopa neljänneskierroksen. Tarkistin samalla sylinterin kannen eli yksi kerrallaan löysälle, minkä jälkeen 96 Nm:iin. Kaikki menivät tiukemmalle.dimebak kirjoitti:Nykyohjeen mukaan jälkikiristys pitää tehdä vain B-moottoriin. Mutta eikös niitä joskus joudu vetään uudestaan momenttiin, varsinkin monta kertaa aukastut pultit vaikkei ne venyviä ole.
Ja kyllä ne kannen pultit venyvät. Vanhoja pultteja vertailemalla voi huomata niissä jopa 10 mm pituuseroja.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: og900 t16 kansi
mutta eivät silti ole tyypiltään venyviä jotka pitäisi vaihtaa joka kerta, tietysti ne vähän venyvät, oliko niille että neljän tai viiden kerran välein vaihtoon..Pekka Valtanen kirjoitti:Ja kyllä ne kannen pultit venyvät. Vanhoja pultteja vertailemalla voi huomata niissä jopa 10 mm pituuseroja.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
NÄKEMYKSIÄ:
Ne ohjeet jotka neuvovat kiristämään tietyn kulman momentin lisäksi ( sitä kait tarkoitat) koskevat varmana vain sitä ekaa kertaa, jos sitä soveltaa littaantuneelle pahville niin varmana menee liika tiukkaan.
Arvaisin , jotta sillä on pyritty ottamaan huomioon pahvin jälkihiipuva littaantuminen, jotta lopullinen kireys tulee oikea.?
Kun rempoissa käytetään yleensä vanhoja pultteja niin pitäisin myös tärkeänä että kierteet eivät ole kuivillaan,kitkaeroa on hyvin voidellun ja kuivan välillä. Samoin tietenkin oltava puhtaat.
Muistelisin hämärästi, jotta ero olisi helposti 10--20 %, eli voideltua ei tarvitse kiristää ihan viimeisilleen ja siten pienentyy pultin katkeamisvaara , myös avaamisessa.
Pultissahan on sekä veto- että leikkausjännitystä kiristettäessä, muutoin vain vetoa.
Pulttien ristiinkiristysjärjestys vaiheittain on tietenkin oltava ohjeiden mukainen.
Pultti voi venyä terveesti vain kimmoisasti, eli venymä palautuu. ( Jotain pientä hiipumista voi tietysti olla, mutta en usko että millejä, millin osia ehkä, ja sekin näkyy mauerilla paksuusvaihteluna, ainetta ei voi nyhjäistä tyhjästä.!
Jos venymä on pysyvä niin myötöraja on ylitetty ja silloin myös varren on oltava jostain ohuempi eli kuroitunut. Sellainen ei ole enää terve.
Jos samassa satsissa on eripituisia lähtisin mittailemaan varren paksuuksia.
eri asia on eri eräiset valmistuserät, niiden pituushan heittelee.
Ne ohjeet jotka neuvovat kiristämään tietyn kulman momentin lisäksi ( sitä kait tarkoitat) koskevat varmana vain sitä ekaa kertaa, jos sitä soveltaa littaantuneelle pahville niin varmana menee liika tiukkaan.
Arvaisin , jotta sillä on pyritty ottamaan huomioon pahvin jälkihiipuva littaantuminen, jotta lopullinen kireys tulee oikea.?
Kun rempoissa käytetään yleensä vanhoja pultteja niin pitäisin myös tärkeänä että kierteet eivät ole kuivillaan,kitkaeroa on hyvin voidellun ja kuivan välillä. Samoin tietenkin oltava puhtaat.
Muistelisin hämärästi, jotta ero olisi helposti 10--20 %, eli voideltua ei tarvitse kiristää ihan viimeisilleen ja siten pienentyy pultin katkeamisvaara , myös avaamisessa.
Pultissahan on sekä veto- että leikkausjännitystä kiristettäessä, muutoin vain vetoa.
Pulttien ristiinkiristysjärjestys vaiheittain on tietenkin oltava ohjeiden mukainen.
Pultti voi venyä terveesti vain kimmoisasti, eli venymä palautuu. ( Jotain pientä hiipumista voi tietysti olla, mutta en usko että millejä, millin osia ehkä, ja sekin näkyy mauerilla paksuusvaihteluna, ainetta ei voi nyhjäistä tyhjästä.!
Jos venymä on pysyvä niin myötöraja on ylitetty ja silloin myös varren on oltava jostain ohuempi eli kuroitunut. Sellainen ei ole enää terve.
Jos samassa satsissa on eripituisia lähtisin mittailemaan varren paksuuksia.
eri asia on eri eräiset valmistuserät, niiden pituushan heittelee.
Olkaa tarkkana mitä pultteja kiristätte mihinki momenttii/asteisiin.
Moneen automerkkiin ei edes vanhoihin malleihin saa enää "jäykkiä" (yleensä 12.9) kannenpultteja, vaan kaupasta myydään uudempiin malleihin tuotantolinjalla käyttöön otetut ns. "venyvät" pultit (yleensä 8.8 ). Eikä tuotannossa nykyään varmasti käytetä jäykkiä pultteja, niihinhän kuuluu jälkikiristys esim. 1000km jälkeen, venyvillähän tätä ei tarvitse (eikä oikeastaan saakkaan) tehdä.
Jäykät pultit vedetään asteittain momenttiin (tyypillisesti n. 100Nm), ja venyvät sitävastoin kiristetään esikiristyksen jälkeen venymäalueelle ilmotetun astemäärän verran. Lopputulos eli kantta puristava voima on sama.
Esimerkki siitä kuinka asioita ei saa sotkea. Ajoneuvoon oli edellinen omistaja tehnyt kansiremontin, ostanut uudet kannenpultit ja sitä rataa. Kansi oli kiristetty kansipahvin mukana tulleilla ohjeilla 110Nm ja jälkikiristetty 15min ja 1000km jälkeen. Pikkuvika asiassa oli se, että kansipultit olivat venyvät (jäykkiä ei enää saa kuin pulttikaupoista), ja ohjeet jäykille pulteille. Lopputulos: pulttien venymäalueelle veto puolitiessään, kansipultit lähes irti ja kansipahviremontti.
Toisinpäin se toimii niin, että jos kovat pultit vedetään venyvien arvoilla, eli esikiristyksen jälkeen pyöräytetään vielä asteet, niin todennäköisesti silloin mennään yli myötörajan ja taas ollaan kansipahvi ongelmissa.
Moneen automerkkiin ei edes vanhoihin malleihin saa enää "jäykkiä" (yleensä 12.9) kannenpultteja, vaan kaupasta myydään uudempiin malleihin tuotantolinjalla käyttöön otetut ns. "venyvät" pultit (yleensä 8.8 ). Eikä tuotannossa nykyään varmasti käytetä jäykkiä pultteja, niihinhän kuuluu jälkikiristys esim. 1000km jälkeen, venyvillähän tätä ei tarvitse (eikä oikeastaan saakkaan) tehdä.
Jäykät pultit vedetään asteittain momenttiin (tyypillisesti n. 100Nm), ja venyvät sitävastoin kiristetään esikiristyksen jälkeen venymäalueelle ilmotetun astemäärän verran. Lopputulos eli kantta puristava voima on sama.
Esimerkki siitä kuinka asioita ei saa sotkea. Ajoneuvoon oli edellinen omistaja tehnyt kansiremontin, ostanut uudet kannenpultit ja sitä rataa. Kansi oli kiristetty kansipahvin mukana tulleilla ohjeilla 110Nm ja jälkikiristetty 15min ja 1000km jälkeen. Pikkuvika asiassa oli se, että kansipultit olivat venyvät (jäykkiä ei enää saa kuin pulttikaupoista), ja ohjeet jäykille pulteille. Lopputulos: pulttien venymäalueelle veto puolitiessään, kansipultit lähes irti ja kansipahviremontti.
Toisinpäin se toimii niin, että jos kovat pultit vedetään venyvien arvoilla, eli esikiristyksen jälkeen pyöräytetään vielä asteet, niin todennäköisesti silloin mennään yli myötörajan ja taas ollaan kansipahvi ongelmissa.