Konepellin ritilät

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Kaksi kysymystä, jotka voivat lopettaa vuosien pohtimisen:
-84 T8 kuuluuko sen konepeltiin tuuletusritilät molemmille puolille? Minulla oli. (liittyisköhän ilmastointiin?)
Sama auto, 4 ovinen, onko siinäkin korimallissa silti "kippaavat etupenkin selkänojat? Autossani semmoiset oli.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä ollut konepellissä kahta ritilää joka autossa vuonna 84. Kippaavia penkkejä ei kuulisi olla 4 tai 5 ovisessa. Onkohan ne varmasti alkuperäiset, vai olisiko joku aikaisempi omistaja voinut vaihtaa ne...

Eski
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Onkos sitten jossain OG 900 vuosimallissa ollut mainitut konepellin tuuletusreiät molemmilla puolin? En ole nähnyt.
Ne olivat aivan tehdastekoiset mielestäni, mutta vasen tietysti oikean puolen pelikuva.

Kippaaviin penkkeihin olen keksinyt selitykseksi, että autoa on rakennettu jo -80 luvulla: otettu nahkapenkit 2 tai 3 ovisesta. Ruosteet oli peitetty näppärästi asentamalla airflow-sarja?

Kattoluukku ilmeisesti on kanta-autossa jo ollut valmiina ja sähkölasit tms hilppeet.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Mvs
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja Mvs »

avo96_V6 kirjoitti:
To Kesä 20, 2024 16:33
Onkos sitten jossain OG 900 vuosimallissa ollut mainitut konepellin tuuletusreiät molemmilla puolin? En ole nähnyt.
Oli jonnekin 1981 asti luullakseni, jollain varmaan parempaa tietoa :?:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mikä sen toisen ritilän funktio on..?
Jäähdyttää jarrutehostinta..?
Vai pelkkä kosmeettinen juttu...
Saab 900CD Finlandia
https://saab900cdregister.com/1980-900- ... ia-004579/
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ainakin Lindhin Ensimmäiset 40 vuotta -kirjassa kerrrotaan, että aikanaan uudessa 900-mallissa lämmitys- ja tuuletusjärjestelmä oli suunniteltu kokonaan uudelleen (verrattuna vanhaan 99-malliin). Ilman sisäänotto ei ollut kuten muissa autoiossa tuulilasin etupuolella, vaan konepellin oikeassa reunassa (vastaava säleikkö vasemmalla puolella toimi lämpimän ilman poistoaukkona auton pysähdyttyä).

Äkkseltään en löytänyt mainintaa mihin vuosimalliin asti tuo jäähdytysaukko oli konepellissä...

Eski
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Joku muistikuva et 79-80.
Poistui ku havaitsivat et tehostin ruostuu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Omassa 900 ems 83vm oli kaksi ritilää ,toinen oli suljettu alapuolelta,
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 861
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Sama havainto että yleensä vasen on ollut suljettu mitä olen nähnyt.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Aika usein noita ritilöitä molemmin puolin näkyy ns..jenkki malleissa.
https://images.app.goo.gl/2jwjo9JNWLT3aqpD6
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja aero »

Niitä tosiaan oli tehtaalta luokkaa vuoden, ehkä kaksi. Aika paljon tuplareikäpeltejä kuitenkin on alkupään purkuautoista metsästetty myöhempiinkin harrastepeleihin, koska niiden reikien symmetria näyttää monen silmään paremmalta. Valveutunut harrastaja lie osannut tukkia ja/tai viemäröidä reiän niin, ettei vesi valu siitä väärään paikkaan, oliko juur jarrutehostimen päälle.

En tiedä onko moisia ollut jälkituotantona. Sekään ei ihmetyttäisi, koska ovat tosiaan ainakin olleet suosittuja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
t16/900i
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 17:24
Paikkakunta: Nakkila

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja t16/900i »

Itsellä oli joskus -80 GLE ja siinä oli kaksi ritilää konepellissä tuli otettua talteen ko. konepelti .
Laitoin ko. pellin myöhemmin -91 900 ässän keulalle , niin kyllä sitä monet ihmettelivät mikä erikois malli oli kyseessä :D
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja argi »

Muistelen, että vm 85 alkaen on ollut vain yksi ritilä
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja Eski »

^eipä ainakaan kaikissa vanhemmissa ollut kahta ritilää. Meidän Lux oli 83 ja Aero 84 ja molemmissa oli yksi ritilä...

Eski
t16/900i
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 17:24
Paikkakunta: Nakkila

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja t16/900i »

Ei ollut -82 mallissakaan kuin yksi ritilä
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
Vastaa Viestiin