Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Aiemmin kyselin jäähdyttimestä, mutta parempi laittaa muut kysymykset oman topicinsa alle.
Kyseessä siis vuosimallin 1991 16v Saab 900, joka katsastettu viimeksi vuonna 2016. Sähköpuolen viat sain jo käytännössä ratkaistua ja jäähdyttimeen liittyviin kysymyksiin sain täällä äsken avun, mutta vielä tuli ongelmia vastaan.
Toinen etujousi on poikki. NG 9-3:sen jousia on tullut joskus vaihdettua nyt jo edesmenneen kaverin kanssa hänen pajallaan, kun ko auton omistaessani siitä katkesi jousia pariinkin otteeseen. Itselle en ole vielä ehtinyt jousipuristimia hankkimaan. Luin toisesta topicista, että OG 900:selle olisi joku ihan oma Saabin erikoispuristimensa, jonka kanssa jousten vaihto on helppoa. Kaikilla yleismallisilla puristimilla se taas ei tilanpuutteen vuoksi onnistu. Kysymys kuuluukin, onko esim. Bilteman tai Motonetin valikoimassa semmoisia puristimia, millä joku on saanut näiden jouset vaihdettua? Katselin esim. Bilteman edullisinta mallia, joka näyttää sirolta ja joka on ns koukkumallinen. (Tuotenro. 19-1003) Lisäksi luin, että joku tietty ilmeisesti madallusjousimalli olisi helpoin tähän asentaa, mutta mikä se olisi?
Jarruissa on jotain ongelmaa, kun poljin on tosi kevyt ja painuu ihan pohjaan. Auton etupää pukeille nostettuna pyörät ilmassa testasin vaihteiden ja nopeusmittarin toiminnan ohella sen, että etujarrut kyllä toimivat ja levyjä sai hiottua näin vähän kirkkaammaksi, tosin oikea eturengas hankaa vähän katkennutta jousta vasten, niin kauaa ei kestä tämmöistä testausta tehdä. Poljin käyttäytyy siis kuten kaksipiirijärjestelmässä toisen piirin vuotaessa, mutta onko oire sama myös silloin jos takajarrut jumissa? Ja onko OG 900:sen jarrusatuloiden vaihdossa tai korjaamisessa mitään erityistä huomioitavaa? Muistan jostain kuulleeni, että käsijarrun säätäminen on jonkinlainen työmaa. Motonetistä näyttää saavan niin satuloita kuin korjaussarjojakin. Ja ensisijaisesti lähtisin satuloiden korjausta / herkistelyä yrittämään, kun kokemus muista autoista on, että jarruputkien irroittamisen kanssa voi tulla ongelmia.
Nyt kun ei ole nosturia käytettävissä, niin mitkä ovat kriittiset paikat, mitä alle ryömimällä voisi ruostevaurioiden varalta tutkia? Toinen etulokasuoja tarvitsee vähän korjausta, takakontin pohjassa on pieni reikä ja helmakotelossa sormenpään kokoiset reiät kummallakin puolella. Muuten helmakotelot tuntuvat kovilta ja sanoisin niiden kestävän katsastajankin koputtelun, jos vain saan nuo reiät korjattua.
Takaiskareiden yläpäiden kunto on vielä kysmysmerkki, en ole tutkinut. 8v 900:sestani edesmennyt kaveri rakenteli ne aikanaan uudelleen, kun kun olivat pettäneet. Ilmeisesti yleinen ongelma tässä mallissa.
Tässähän on ruiskunta sähköinen Boschin LH-Jetronic, saako siitä jonkun liittimen kautta mitään diagnostiikkadataa ulos? Nyt ei ole käyntipuolella ongelmaa ja CE-valokin sammuu normaalisti, mutta mietin tulevaisuuden varalta.
Entä kuuluuko tässä 16v koneessa olla venttiilien yleensä kuinka äänekkäät? Mitä olen tätä käyttänyt, niin aika rapinaa pitävät. Voi tietysti olla, että kun tarpeeksi käyttelee ja antaa koneen lämmitä, niin rapina vähenee, eikä varmasti öljynvaihtokaan olisi pahitteeksi, kun auton huoltohistoriasta ei ole mitään dokumentteja olemassa.
Kyseessä siis vuosimallin 1991 16v Saab 900, joka katsastettu viimeksi vuonna 2016. Sähköpuolen viat sain jo käytännössä ratkaistua ja jäähdyttimeen liittyviin kysymyksiin sain täällä äsken avun, mutta vielä tuli ongelmia vastaan.
Toinen etujousi on poikki. NG 9-3:sen jousia on tullut joskus vaihdettua nyt jo edesmenneen kaverin kanssa hänen pajallaan, kun ko auton omistaessani siitä katkesi jousia pariinkin otteeseen. Itselle en ole vielä ehtinyt jousipuristimia hankkimaan. Luin toisesta topicista, että OG 900:selle olisi joku ihan oma Saabin erikoispuristimensa, jonka kanssa jousten vaihto on helppoa. Kaikilla yleismallisilla puristimilla se taas ei tilanpuutteen vuoksi onnistu. Kysymys kuuluukin, onko esim. Bilteman tai Motonetin valikoimassa semmoisia puristimia, millä joku on saanut näiden jouset vaihdettua? Katselin esim. Bilteman edullisinta mallia, joka näyttää sirolta ja joka on ns koukkumallinen. (Tuotenro. 19-1003) Lisäksi luin, että joku tietty ilmeisesti madallusjousimalli olisi helpoin tähän asentaa, mutta mikä se olisi?
Jarruissa on jotain ongelmaa, kun poljin on tosi kevyt ja painuu ihan pohjaan. Auton etupää pukeille nostettuna pyörät ilmassa testasin vaihteiden ja nopeusmittarin toiminnan ohella sen, että etujarrut kyllä toimivat ja levyjä sai hiottua näin vähän kirkkaammaksi, tosin oikea eturengas hankaa vähän katkennutta jousta vasten, niin kauaa ei kestä tämmöistä testausta tehdä. Poljin käyttäytyy siis kuten kaksipiirijärjestelmässä toisen piirin vuotaessa, mutta onko oire sama myös silloin jos takajarrut jumissa? Ja onko OG 900:sen jarrusatuloiden vaihdossa tai korjaamisessa mitään erityistä huomioitavaa? Muistan jostain kuulleeni, että käsijarrun säätäminen on jonkinlainen työmaa. Motonetistä näyttää saavan niin satuloita kuin korjaussarjojakin. Ja ensisijaisesti lähtisin satuloiden korjausta / herkistelyä yrittämään, kun kokemus muista autoista on, että jarruputkien irroittamisen kanssa voi tulla ongelmia.
Nyt kun ei ole nosturia käytettävissä, niin mitkä ovat kriittiset paikat, mitä alle ryömimällä voisi ruostevaurioiden varalta tutkia? Toinen etulokasuoja tarvitsee vähän korjausta, takakontin pohjassa on pieni reikä ja helmakotelossa sormenpään kokoiset reiät kummallakin puolella. Muuten helmakotelot tuntuvat kovilta ja sanoisin niiden kestävän katsastajankin koputtelun, jos vain saan nuo reiät korjattua.
Takaiskareiden yläpäiden kunto on vielä kysmysmerkki, en ole tutkinut. 8v 900:sestani edesmennyt kaveri rakenteli ne aikanaan uudelleen, kun kun olivat pettäneet. Ilmeisesti yleinen ongelma tässä mallissa.
Tässähän on ruiskunta sähköinen Boschin LH-Jetronic, saako siitä jonkun liittimen kautta mitään diagnostiikkadataa ulos? Nyt ei ole käyntipuolella ongelmaa ja CE-valokin sammuu normaalisti, mutta mietin tulevaisuuden varalta.
Entä kuuluuko tässä 16v koneessa olla venttiilien yleensä kuinka äänekkäät? Mitä olen tätä käyttänyt, niin aika rapinaa pitävät. Voi tietysti olla, että kun tarpeeksi käyttelee ja antaa koneen lämmitä, niin rapina vähenee, eikä varmasti öljynvaihtokaan olisi pahitteeksi, kun auton huoltohistoriasta ei ole mitään dokumentteja olemassa.
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
riippuen asuialueesta nopein ja helpoin homma etujousen vaihtoon on kaveri jolla on sellanen sarja punaisessa salkussa josta löytyy nopeasti ottimet millä jousen saa puristettua kasaan ¨
kaveri nääs otti pajallaan jousen veke sen ruostuneen lautasen vaihtoa varten satkusta ja kävi nopeaan ja kivuttomasti,
kaveri nääs otti pajallaan jousen veke sen ruostuneen lautasen vaihtoa varten satkusta ja kävi nopeaan ja kivuttomasti,
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
On täällä tosiaan 50 km säteellä montakin pajaa, jossa on hyvät välineet, mutta auto ei ole liikennekelpoinen ja rahaa ei ole tarkoitus käyttää paljoa, vaan ennemminkin omaa aikaa harrastusmielessä. Itselle pitäisi siis hankkia välineet, joilla aikaa, vaivaa ja varovaisuutta käyttäen jousten vaihto pihassa onnistuisi.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
eli missä ?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Siinä tapauksessa haku toiminnolla löytyy ohjeita riittävästi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Ei löydy hakutoiminnolla kyllä suositusta, mikä on se jousenpuristin, minkä ostamalla työ helpoiten onnistuu, jos ei ole alkuperäistä Saabin työkalua saatavilla.
Onnistuuko Bilteman seuraavilla työkaluilla jommalla kummalla? Toisessa mainitaankin Saab.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000020865
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000036571
Tuo säädettävä versio muistuttaa kuvan perusteella enemmän Saabin alkuperäistyökalua.
Onnistuuko Bilteman seuraavilla työkaluilla jommalla kummalla? Toisessa mainitaankin Saab.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000020865
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000036571
Tuo säädettävä versio muistuttaa kuvan perusteella enemmän Saabin alkuperäistyökalua.
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
No löytyihän haulla. Eli Bilteman halvimmilla pärjää ja parempi ostaa kaksi paria niitä. Katsotaan, miten käy.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
no kukin tekee miten haluaa.. mut kysyn vielä kerran missä päin suomea??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Ok. Eihän tuo pahamatka ois satakunnasta lähteä tutkimaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Ei taija tuo halvempi passata, kun tuo kiriston pitäs saaha jousen sisälle.
Pari semmostA ilmanaikusta rimpulapuristinta ni saa pois. Lyhyemmät jouset menee sitte melkein paljain käsin paikalleen
Pari semmostA ilmanaikusta rimpulapuristinta ni saa pois. Lyhyemmät jouset menee sitte melkein paljain käsin paikalleen
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
kuten edellä jo kerroinkin niin tuo bilteman alin linkin työkalun tapainen oli kaverilla jolla sepoisti jousen ja vaihtoi lautasen ja hinta ei ollut kuin 30e joten en lähtisi ostamaan työkalua tuon takia kun menee vuosikymeniä ennenkuin seurv kerran on tarve
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Toisaalta haku-toiminnolla löysin foorumilta kuvia, kuinka 19,90€ Bilteman työkalulla homma onnistuu. Ei ole suuri tappio kokeilla. Ja näitä harrasteautoja on muitakin kuin Saabeja, reilusti toista kymmentä, niin kaikenlaisille työkaluilla on aina käyttöä useamminkin kuin kerran 20 vuodessa. Moottorinosturi tosin ollut investointi, jota en ole kohta 15 vuoteen käyttänyt. Jousipuristimet jääneet ostamatta vain, koska tosiaan ollut edesmenneen kaverin paja ja työkalut käytettävissä viime vuoteen asti.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
niissä parin kympin puristimissa muutama ongelma.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Ulkomuistista, omista satkuista on aikanaan hitsailtu näitä paikkoja:TLinden kirjoitti: ↑La Heinä 06, 2024 18:57...
Nyt kun ei ole nosturia käytettävissä, niin mitkä ovat kriittiset paikat, mitä alle ryömimällä voisi ruostevaurioiden varalta tutkia? Toinen etulokasuoja tarvitsee vähän korjausta, takakontin pohjassa on pieni reikä ja helmakotelossa sormenpään kokoiset reiät kummallakin puolella. Muuten helmakotelot tuntuvat kovilta ja sanoisin niiden kestävän katsastajankin koputtelun, jos vain saan nuo reiät korjattua.
Takaiskareiden yläpäiden kunto on vielä kysmysmerkki, en ole tutkinut. 8v 900:sestani edesmennyt kaveri rakenteli ne aikanaan uudelleen, kun kun olivat pettäneet. Ilmeisesti yleinen ongelma tässä mallissa.
....
-jo mainitut takaiskarien yläpäät ja takakontin pohja
-edessä jousitornin liitos lokasuojaan
-vetaritunnelit
-edessä "runkoaisojen" takapäiden kohta, suunnilleen etujalkatilan kohdalla
-4/5 -ovisessa helmakotelon ja takalokasuojan yhtymäkohta, oven taka-alakulman kohdalla
-akun alta
-lokasuojan kaaret
-ylipäätään pyöränkoteloiden sisäpuoli edessä ja takana
-ovien alareunat ovat myös herkkiä ruostumaan
Perinteisissä halpis jousipuristimissa on se ongelma, että niitä ei saa kunnolla vastakkaisille puolille satkun etujousta, jolloin ne vetävät jousta vinoon.
Vaihdoin joskus kauan sitten jouset yksileukaisilla puristimilla, ts. muuten samanlainen rakenne kuin perushalpispuristimissa, mutta vain yksi koukku, joka tulee jouseen kiinni. Näissä oli se etu, että ne sai mahdollisimman lähelle lokasuojaa, ei tosin täydellisesti näitäkään. Joka tapauksessa fiilis on kuin pommia purkaisi.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja