Satkun moottorin kiinnikkeet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Satkun moottorin kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Tervehdys

kertokaapa satkutietäjät, miten moottorin kiinnitys kumit jakautuvat? Eli milloin käytettiin "pusla" mallisia kumisia ja milloin hydraulisia? Esimerkiksi Motonetin sivuilla "puslia" käytetään 79-88 8v-koneella ja hydraulisia 86-93 16v-koneella. Mahtaako pitää paikkaansa, minulla -91 matalapaineturpossa ainakin on etutuki "pusla"-mallinen.
Kertokaapa viisaat niin korjataan Motonetin tiedotkin ajan tasalle.
Mikko Parikka
#1057#
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

en ole mikään tietäjä, mutta jokusen auton purkaneena en ole ikinä tommosiin hydraulisiin törmännyt....???? :?
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Käsittääkseni kaikki 16V -malliset ovat tosiaankin, hydraulisilla moottorin tukikumeilla varustettuja.

Tietysti on voinut käydä niin, että sinun -91:sta on jostain syystä hajonnut tai jotain muuta käynyt, koska tuo "tappi" on aika tavalla halvempi vaihtoehto kuin hydraulinen.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja mulla näyttää olevan tuossa -89 T8:ssa hydrauliset...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Taitaa etutuki olla aina pusla-mallinen. Sivutuet sitten vaihtelee...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

autojeni etukannakkeet:
i16: pusla
T16: hydr.
T8: pusla
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Piti sitten itsekin kurkata sinne konepellin alle että mitä sieltä oikein löytyykään.
Ja siellähän oli kumiversio vaikka aiemmin kai muuta meinasinkin ja autona siis 900S -92

Mielenkiintoista tästä tekeen sen että olen jo tuohon ostanu motonetin hydraulisen etutuen, mikä ei näyttäis tuonne ihan heittämällä menevän tai ainakin vaatii muutaman ylimääräsen osan.

Vertasin tuossa päällisin puolin tuota motonetin tukea saabin orkkiksiin sivutukiin niin ne näyttivät ihan samalta.

EDIT:Piti hakee noi tuet sisälle ja tuossa scan-techin paketissa oli kyllä sama OE Ref-numero mitä EPC:kin antaa tuolle etummaiselle.
Oliskos jollain tuota etutukea kuvattuna irtonaisena/paikallaan.

Harmi vaan ettei tuosta epc:n kuvasta oikein ota selvää onko toi etummaisen hydraulinen osa samanlainen mitä sivuillakin. Foto tuollaisesta olis kiva.

Taitaa mennä kuitin ettimiseksi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

epc ainakin antaa eri numerot sivu ja etu hydr. kannakkeille...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

mikkoimp kirjoitti:epc ainakin antaa eri numerot sivu ja etu hydr. kannakkeille...
Niinhän tuo antaa, mutta onkohan siinä erit vaimennukset vai onko toi motonetin osa totaallisen väärä?

Meinaan mulla on irtonaisena saabin orkkis hydr.sivutuet(epc nro. täsmää) ja sitten toi motonetin hydr.etutuki(minkä ref.koodi täsmää epc:n etutuen kanssa) ja silmämääräsesti katsottuna noi on ihan samanlaisia.

Olis mukava tietää onko noi tosiaan samanlaisia vai onko motonetin sittenkin sivutuki väärillä koodeilla.
Olis helpompi kaupata tuo eteenpäin....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

EPC kuvasta näkee oikein hyvin kuinka hydrauliset ja puslamallit eroavat toisistaan. Etummaiset tuet eroavat sivutuista molemmissa versioissa. Puslamallissa vasen ja oikea tuki ovat erilaiset. Hydrauliset sivutuet ovat samanlaiset, asennettu ylä/alasuunnassa vain eri päin. Eipä taida löytyä mitään yleispätevää ohjetta tukien määrittämiseksi, muuta kuin katsomalla autosta.
Mikko Parikka
#1057#
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tässä olisi nyt tuo EPC:n kuva noista hydraulisista tuista:
http://media.share.ovi.com/m1/s/1432/6d ... 0f06b2.jpg

Mä en tajuu mikä toi pultti on(18/28 ) tai siis onko noissa hydraulisissa tuissa tosiaan pultti alaspäinkin?

Muutenhan toi etutuki näyttää samalta paitti tuossa kuvassa se näyttäis pienemmältä.

Jos joltain löytyis digikuva millanen sen pitäis olla niin pääsen motonettiin selvittään...
Viimeksi muokannut tetammi, Ma Marras 23, 2009 10:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

onko kappalemäärä tuplana? Kumisen kanssahan sinä on semmoset lyhyet holkit ja pultit, joilla se kehysosa on kiinni auton korissa. Jos nuo osat 18 ja 28 ovat vastaavat kiinnitystarpeet, joilla nro 8 on korissa kiinni?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

teemu kirjoitti:
Mielenkiintoista tästä tekeen sen että olen jo tuohon ostanu motonetin hydraulisen etutuen, mikä ei näyttäis tuonne ihan heittämällä menevän tai ainakin vaatii muutaman ylimääräsen osan.
Jenkkilästä tuodussa 90 mallin turbossa oli hydraulinen etuvaimennin, se vaati muistaakseni erilaisen vaihdelaatikon päätylevyn kuin toi tavallinen eli vaimennustyypin vaihto ei onnistu ilman toisenmallista päätyä.
sellaista kokemusta noista hydraulisista on , jotta ne paljon helpommin repeävät juuristaan pikkumälleissä., ja sitten vetarit ja jakajat, vesiletkut ja konepelti yms korkkaavat itsensä!!
Perinteinen ETUtuki lie jämäkämpi ja varsinkin jos pellin alla on ahdasta niin epäilystä on, jotta hydraulinen antaa enempi periksi.

Ei ole tietoa onko hydraulinen etutuki sama kuin sivutuet.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mertmi kirjoitti:onko kappalemäärä tuplana? Kumisen kanssahan sinä on semmoset lyhyet holkit ja pultit, joilla se kehysosa on kiinni auton korissa. Jos nuo osat 18 ja 28 ovat vastaavat kiinnitystarpeet, joilla nro 8 on korissa kiinni?
Mutta kun tuossa menee toi pystyviiva läpi???

Niin mä vähän meinasin että tohon joutuis tuon päätykappaleen vaihtaan kun tuota sinne keulalle sovittelin, noi sivureiät olis vissiin sopinu kumipuslan kiinnitysreikiin.

Nytten kun sais vaan selville että onko toi motonetin etutuki oikee vai väärä niin vois sitten ohjeistaa motoa ettei tarttis muiden ihmetellä.

Mä haen tuohon varmaan joka tapauksessa kumipuslan, mutta jos toi sopeis sivulle niin voisin jättää varalle mutta jos se on väärä niin koittaisin palauttaa tai myydä eteenpäin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos postimyyntinä olet hommannut, niin sullahan on oikeus lähettää se takaisin motonetin piikkiin "asiakaspalautuksena" 14pv ajan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin