nalleolut kirjoitti: ↑Su Loka 13, 2024 13:30
Aloittaisin öljyn vaihdolla
Sit kurkkaisin tankkiin onko pumpun kumiosat ehjänä vai murusina.
Jos kaikki hyvin kokeilisin pyörittää konetta ilman kipinää todeten mahdollisen öljynpaineen olemassa olon.
Sen jälkeen ehkä testistarttausta.
mestari kirjoitti: ↑Su Loka 13, 2024 12:20
Kohtuu ovia olis muutama toki vaatii hieman HP+ PM ehkä vähän tirt tirt ja napu napu

starttaa venakoppa irti ja jölykannnulla vauhtia yläkertaan
mestari kirjoitti: ↑Su Loka 13, 2024 17:43
pojat tuossa toissa sunnuntaina haki suulista 15v seisseen harrasteauton ja illalla pisti jo videota ku ajoivat sillä eli akku kiinni pensaa tankkii,räkää nokkaan ja hallia ympäri
On näiden poikien viisauksissa varmasti paljon perää, mutta pojiksi kutsun heitä kunnes jotain järkevästi argumentoitua ja dogumentoitua informaatiota ilmoille kantautuu.
Kai sen asian voi selkeästikkin ilmaista, mutta tämän parempaan en pysty: Ensin tulpat irti. Sitten voi kokeilla pyöriikö moottori. Ei missään nimessä starttimoottorilla pyörittäen, vaan joko käsin pyörittäen tai kulkinetta varovasti (vaihde päällä) työntäen. Jos pyörii, niin sitten kannattaa laskea yöljyt ulos ja korvata uusilla. Jos ei pyöri, niin turha on tuhlata uutta öljyä.
Oletamme, että moottori pyörii käsin tai kevyellä työntämisellä: pyöritämme (uusilla öljyillä) startilla moottoria ilman tulppia kunnes öljynpainevalo sammuu. On myös tärkeä varmistaa, että ahtiemella öljy kiertää. Eli ahtimen öljyn paaluuletku, sekä imuputki irti ja käsin siipipyörää pyöritellen varmistetaan öljyn virtaus ahtimen läpi. Siis startilla tietenkin öljyn paine välillä pyörittäen. Jos on öljynlauhdutin ja vanhat öljyt aivan jankkia, se kannatta ihan suosiolla purkaa irti ja petä kunollla ennen muita tpomenpiteitä.
Enhän minä mitää Saabeista tiedä, mutta aika usein tarvitsee ruosteinen ajoneuvo vähän muutakin ovien alareunan pellit
Janne