900i A -87

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
louhelai
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

900i A -87

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Öljyvuotoa vaihteiston ja moottorin välistä eli "öljypohjan tiivisteen vaihto". Kysyin yhdeltä Vantaalla toimivasta korjaamosta kyseistä työtä. Vastaus oli: Ei onnistu tuo öljyvuodon korjaus meillä... Onko tietoa kuka tekisi?
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

ai autokorjaamossa ei onnistu alan työt?
kannataisko vaihtaa alaa?
no asiaan onko nykyään moottorin nosto niin suuritöinen homma että autokorjaamo ei ala sellaista tekemään kun on oikeitakin töitä? vähän sama kuin kyselet automaalarilta koko auto maalausta niin ei oikein kiinnosta kun saman rahan saa puskurin kulmasta kun sen oikaseen ja maalaa. :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja tturku »

Laita kysely autojerryyn jos sieltä löytyisi pilju jota kiinnostaa? Tai sit soita vähämaalle vaikka hyvikäälle. Siellä on ainakin huollellista toimintaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

auttasko se lisäaine millä koneviesti lehti lopetti traktorin jölyvuodot nimi nyt ei tule mieleen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Vodetti
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

Vähämaan autopalvelua suosittelen itsekin!
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Ymmärrän hyvin korjaamoyrittäjää ja maalaria, jotka sanovat ei kiinnosta. Ei ole varaa ottaa työlästä hommaa ja myydä pitkän aikaa "ei ole aikaa" tuottavimmille hommille. Kyllä työlle kuin työlle löytyy tekijä, mutta ilmaiseksi ei tuohon kukaan ryhdy, varsinkin jos korjaamolla on muutoinkin tarpeeksi töitä.

Olen päätynyt johtopäätökseen, että ovat nämä saapikkaat niin työläitä korjata että ei ole käyttöautona järkevää. Harrastuksethan sitten taas maksaa. Kannattaa kysellä riittävän suuren rahapussin kanssa, niin kyllä tästäkin maasta aina tekijä löytyy. Se on kuitenkin aika työlästä käyttää erillään nuo saabin laatikko ja moottori.
mestari kirjoitti:
Ti Loka 22, 2024 18:58
vähän sama kuin kyselet automaalarilta koko auto maalausta niin ei oikein kiinnosta kun saman rahan saa puskurin kulmasta kun sen oikaseen ja maalaa. :mrgreen:
Kyllä niitä kiinnostaa. Se on vaan aika kova homma maalata auto yli ja pelkkiin tarpeisiinkin menee tuhansia euroja. Siihen työt päälle. Eihän siinä itse maalaamisessa kovin kauan mene mutta harva ammattiylpeyttä omaava maalari suostuu maalaamaan asiakkaan tekemille pohjille. Se lopputuote on kuitenkin mainos omasta osaamisesta (eikä sitä mainoskampanjaa saa vedettyä pois) ja huonot pohjat tehnyt asiakas harvoin muistaa mainostaa kevereilleen ne itse tehneensä.

Villisti kuitenkin veikkaan, että valtaosa korjaamoista on valmis ottamaan työn vastaan, jos asiakas suostuu siitä maksamaan listan mukaisen tuntihinnan ja sallii kulkineen säilyttämisen pihan perällä osia odotellessa.

Janne
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja petromies »

Osathan voi tilata eyukäteen. Nyt käi epäselväksi, mistä kohti öljy tulee. Jos vuotaakin perästefa niin sen vaihtoon menee 3-4h. Jos moottorin ja laatikpn välinen tiiviste niin päivä.
Mutta kun ei osata noita tehä eikä ole ammattiylpeyttä yrittää.
Käsittääkseni kysyjä ei ollut teettämässä rempaa talkoilla vaan oli valmis jopa maksamaan.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Voihan se myös vuotaa jakopäänkopan nurkasta ja sitten tarvitaankin jo pari muutakin tiivistettä, sekä pari työtuntia lisää, että tulee hyvä. Tässä pitää kuitenkin muistaa, että kyseessä on melkein 40v vanha kulkine, eikä korjaamoyrittäjä voi olettaa kaikkien osien lähtevän suosiolla irti, päin vastoin. Jos kaiken mahdollisen tilaa ennakkoon kuka sen maksaa? Jos tulee viivästystä siitä, että kaikkea ei osattu ennakoida ja yksi paikka korjaamolla on pois muilta töiltä osia odotellessa, kuka sen maksaa? Ei välttämättä saata aueta kaikki mutteritkaan ilman ongelmia ja saattaapi mennnä myös palloniveliä ja muita osia toiminnan tiimellyksessä uusiksi. Ylpeys ja glamouri on kyllä moisesta hommasta aika kaukana, on varmasti sen verran "savinen". Jos joku, hyvää tehden, tuon laatikon käyttää irti moottorista työpäivän aikana, niin kyllä hän siitä kehtaa 150–200€ tunti laskuttaa ihan heittämällä. Senhän ne ottaa ihan öljyn vaihtamisestakin.


Janne
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

Öljyvuotoa vaihteiston ja moottorin välistä

näkisin asian kuten on kerrottu

Se on vaan aika kova homma maalata auto yli ja pelkkiin tarpeisiinkin menee tuhansia euroja
työtähän se on tietty mutta pitääpä ensi kerralla katsoa paljonko menee ylimaalaukseen,tuskin tuhansia :!:

, niin kyllä hän siitä kehtaa 150–200€ tunti laskuttaa ihan heittämällä

meinaatko että pystyy laskuttamaan puolet enemmän kuin mb merkkikorjaamo moisesta? :mrgreen:
ei ihme ettei töitä ole :roll:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja anv »

Joo, on siinä oma hommansa. Joskus vuonna miekka ja kypärä, ei -80 -luvun loppupuolella korkkasi 99-turbosta huohottimen jäätymisen takia kaikki mahdolliset tiivisteet koneesta paitsi kannentiiviste ja kampuran stefat. Öljyä tuli siis koneen ja laatikon välistä, öljypumpun jalan alta, pensapumpun tilalla olevan peitelevyn alta, jakopään kopan tiivisteistä jnejne.
Kävin sitten merkkiliikkeessä kysymässä mitäs mahtaisi maksaa korjaus. Vastauksena oli muistaakseni "koneen irroitus ja kiinnitys 2500mk + AET-lisä" tuo AET-lisä oli automaattia-elektroniikkaa-turboa -lisä. Ja olihan tuo sekä turbo että ruisku. Tiivisteet erikseen ja tiivisteiden vaihto siihen tuntityönä päälle. Voi veljet!

Noh, minä ja hyvä ystäväni, molemmat pitkän linjan saabisteja oltiin reippaita ja paikalliselle TI-huoltamolle kyselemään pesuhallia + moottorinosturia kohtuuhintaan vuokralle viikonlopuksi. Maksoi muistaakseni 80mk + ostin kaksi autopukkia erikseen.
Siinä sitten kaksi reipasta nuortamiestä lauantai-aamuna purkamaan. Toinen toistapuolta ja toinen toista. Aloitus aamulla klo 9 ja kone oli takaisin petillä nesteitä vaille klo 21. Oltaisiin saatu auto ulos klo 22:een mennessä kun liike meni kiinni, mutta koska porsastettiin öljyn kanssa sen verran ettei olisi ehditty siivota, päätettiin jatkaa sunnuntaina loppuun.

Oikeastaan ainoa kohta mikä vastusti oikeasti oli turbon paluuöljyputki. Ei oltu varauduttu sen irroittamiseen ja avainkoko oli luokkaa 40mm, meni työkalujen hakuun aikaa. Nimittäin vaikka kone-laatikkopaketti oli pöydällä, ei startti mahtunut tulemaan pois ilman putken irroitusta ja startin takanahan on laatikon kiinnityspultti tai pari.

Kytkinsäiliön korkin alle jouduttiin, kesken remontin, hakemaan kondomeja tiskiltä. Olipahan nuorella tätillä näkemisen arvoinen ilme kun kaksi jätkää tulee paskasissa haalareissa kortsuja ostamaan :lol:

Noista ruosteisista pulteista tulee mieleen pakoputken pultit. Muut kait kylpevät enempi tai vähempi öljyssä koko ikänsä :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja petromies »

Eikä 900ssa tarvi irrottaa kuin yksi pallonivel ja keulan saa jättää paikalleen...
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

manuaali mallissa tosin kartiotapi pitää saada ekaksi irti jos se ei lähde niin eipä tarvi jatkaa muutakaan purkua
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja Predatori »

mestari kirjoitti:
Ti Loka 22, 2024 18:58
ai autokorjaamossa ei onnistu alan työt?
kannataisko vaihtaa alaa?
no asiaan onko nykyään moottorin nosto niin suuritöinen homma että autokorjaamo ei ala sellaista tekemään kun on oikeitakin töitä? vähän sama kuin kyselet automaalarilta koko auto maalausta niin ei oikein kiinnosta kun saman rahan saa puskurin kulmasta kun sen oikaseen ja maalaa. :mrgreen:
Unohdat nyt kokonaan että auto on 37 vuotta vanha ja Saab. Harvalla korjaamolla on mitään kokemusta kyseisestä automerkistä. Ihan ymmärrettävää ettei oteta työn alle vaikka työ voisi onnistuakin. Kyselin itsekin laatikon vaihtoa satkuun. Enemmän oli kieltäytyjiä kuin suostuvia. Sanoivat että tulee asiakkaallekin halvemmaksi kun homman tekee se jolle Saabit ovat tuttuja. Näinhän se on. En asiakkaanakaan haluisi viedä pajalle jolla ei kokemusta Saabista. Työtunteja ja kustannuksia tulee aina enemmän kun auton tekniikka on vieras.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

Näinhän se on.rulee hyvä kun itse ruuvaa ja nostaa koneen pois.useemman kerran joutunut paketin nostoon kun o rengas on vuotanut ja samalla vaihdettu tuo tiivistekkin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja tturku »

Toisaalta näin vanhoissa autoissa on tilaa vaikka muille jakaa siellä konehuoneessa, joten ei luulis olevan mikään iso homma tehdä vaikkei Saab kovin tuttu oliskaan, edellyttäen että työrukkaset pysyy hyvin käsissä :D
Toisaalta saattavat pelätä sitä että jotain menee rikki työntohinassa ja osien saanti voi olla myös ongelmallista... Mistä näistä tietää...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin