Nyt alkaa mennä hermot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Garioch
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 15:25

Nyt alkaa mennä hermot

Viesti Kirjoittaja Garioch »

Se mun kaasutinkäyttöinen ysisataseni ei varmaan enää koskaan tule kuntoon :(

Edelleen on sama vika kuin jo vuoden. Ei tahdo startata kunnolla ja ajoon lähtiessä kaasua painettaessa tukehtuu siihen kaasun painallukseen. Lämmetessä menee kuitenkin eteenpäin kuin juna, mutta huippunopeus jämähtää tuonne 130-140 tietämille.

Autoon on viimeisen vuoden aikana mm vaihdettu

- uusi akku
- uudet tulpat ja tulpan johtot
- Puolan johto
- Virranjakaja toisesta autosta, sitten erikseen sen kansi ja pyörijä
- Kaasarin sisäkalut
- Säädetty kaasari ja sytytys moneen kertaan
- Kaikki letkut tarkistettu ja osa vaihdettu

Taidan tahtoa tonnarin. Sääli, sillä pelleiltään tämä on aika hyvä. Ovetkin täysin ruosteettomat ja nätit turbon alut alla.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

siis kaasarin kalvokin varmasti ehjä..
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kaasarin liitos imusarjaan? Paikkaile aluksi sen mustan kumitiivisteen pinta silikonilla ja katso vaikuttaako.
Imusarjan tiiviste?
Lämpötilakompensaattori?

Kaasarin öljyt olet tietysti tarkistanut, mutta onko se palautusjousi kunnossa? (vaikka sanoitkin kaasarin sisuskalut uusineesi)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mulla vaikuttas tuo 900C käyttäytyvän melko samanlaisesti.

Yleensä lähtee toisella vasta käyntiin, ja sit sammuu heti jos yrittää lähtee liikkeelle. (Lämpimänä lähtee heti käyntiin)

Pitää aina kesälläkin odottaa 2min ryyppy täysillä paikallaan, että pystyy lähteen liikkeelle sellain ettei sammu. 98E:llä tuntuis lämpeävän hieman nopeammin.

Huippunopeutta en ole edes ikinä yrittänyt kokeilla, mutta kyllä tuo aina ihan kiltisti 120km/h motarilla kulkee.

Jotenkin olen vaan ajatellut, että tuo on ihan siedettävää, kun on kumminkin kysymys 16v vanhasta ja 260tkm ajetusta autosta. Eikä uskalla autoa mennä vaihtamaankaan, ettei tule vahingossa ostettua ihan pommia.

Mitään muuta en tuohon ole vaihtanut kuin ilmansuodattimen, tulpat ja virranjakajan kannen.

Olikos noissa muuten joku venttiili, joka ottaa pakosarjasta lämpöä käynnistyksessä ja voi mennä rikki?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

saab900c kirjoitti:
Olikos noissa muuten joku venttiili, joka ottaa pakosarjasta lämpöä käynnistyksessä ja voi mennä rikki?
Pitäis olla se perhospelti siinä ilmansuodattimen kotelossa. Ei sillä näillä keleillä ole paljon vaikutusta.
"anturi" on sen haitariputken alla, juuri ennen kaasutinta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Olikos noissa muuten joku venttiili, joka ottaa pakosarjasta lämpöä käynnistyksessä ja voi mennä rikki?
Eihän se myöskään käynnistykseen mitenkään vaikuta,
pakosarja harvoin on kylmässä koneessa lämmin :wink:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Nyt alkaa mennä hermot

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Garioch kirjoitti:Se mun kaasutinkäyttöinen ysisataseni ei varmaan enää koskaan tule kuntoon :(

Edelleen on sama vika kuin jo vuoden. Ei tahdo startata kunnolla ja ajoon lähtiessä kaasua painettaessa tukehtuu siihen kaasun painallukseen. Lämmetessä menee kuitenkin eteenpäin kuin juna, mutta huippunopeus jämähtää tuonne 130-140 tietämille.

Autoon on viimeisen vuoden aikana mm vaihdettu

- uusi akku
- uudet tulpat ja tulpan johtot
- Puolan johto
- Virranjakaja toisesta autosta, sitten erikseen sen kansi ja pyörijä
- Kaasarin sisäkalut
- Säädetty kaasari ja sytytys moneen kertaan
- Kaikki letkut tarkistettu ja osa vaihdettu

Taidan tahtoa tonnarin. Sääli, sillä pelleiltään tämä on aika hyvä. Ovetkin täysin ruosteettomat ja nätit turbon alut alla.

et toista kaasaria ole kokeillut?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Rikastimen toiminta varmistettu? Voi olla ryypyn levy tukossa ja annostelu pielessä. Ainakin tuossa C:n Pierburgin 175 CDUS:ssä voi olla tuo vika.

Tuo kuoleminen kaasua painaessa kylmänä vaikuttais myös siltä että lisälöpö puuttuu.
#2274
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kuinkas on alipainesäätimen kanssa? Onko sitä tarkastettu/vaihdettu?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Tää oli siis Pierburgeri? Jos on, niin mites se alipaineella toimiva ns. lean-mixture valve kaasarin kyljessä, joka rikastaa seosta käynnistettäessä ja laihentaa heti kun kone käy; olisko jumissa suuntaan tai toiseen?

Entä bensapumpun kunto? Voisko olla ihan tavallinen kakkuongelma, eli ei saisi tarpeeksi bensaa?

Mun kaasarissa oli bensaletkun liittimessä (se putki johon letku tulee kaasarissa kiinni) sisällä sellainen ohut pitkulainen suodatin, joka voinee tukkeutua sekin. Tuota en olisi edes huomannut etsiä, ellei olisi ollut korjaussarjassa vastaavaa vaihto-osaa...
Garioch
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Garioch »

Kiitokset kaikille jotka ovat vastanneet

Nämä on tehty:
Liitos imusarjaan on tarkastettu
Kaasarin kalvo on OK
Öljyt tsekattu

Näitä ei
Palautusjousta en ole vaihtanut
En ole kokeillut toista kaasaria kun ei ole sattunut eteen
Alipainesäätimen kunnosta ei ole tietoa
Bensapumpun tai suodattimen kunnosta ei ole tietoa
Lean mixture valve on uusi tuttavuus ja sen kunnosta ei ole tietoa

Rikastin tuntuu toimivan. Ainakin se vaikuttaa kylmänä ajoon. Ongelmana näyttää olevan aivan sama kuin nimimerkillä saab900c. Kun on pari minuuttia lämmennyt niin ongelma pienenee. Vaikka siis ryyppy päällä kone huutaa isoilla kierroksilla niin laitettaessa vaihde päälle ja painettaessa kaasua niin kone tukehtuu samantien.

Myös maantieajossa tuntuu teho jotenkin olevan kateissa. Hieman ylämäkeä niin ei jaksa oikein vetää.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mulla tuossa autossa on ollut vielä sellaista, että kun ajan sitten ryyppy päällä pihasta ensimmäiseen risteykseen (n. 150m), niin ei auta vieläkään lähteä liian hätäiseen.

Jos painaa tuossa kaasun pohjaan, niin jää nykimään keskelle risteystä. Yleensä jossain sitten 500m vaiheilla kun mennään matkaa, niin tuo ominaisuus katoaa, ja 2km vaiheilla moottorin lämmöt nousee vihreelle ja voi laskea ryypyn alas.

Autolla ei pääse kyllä lainkaan liikkeelle jos ei ryyppy ole täysin auki, ja huonoksi menee kyyti jos ryypyn laskee puoleen väliin ennen kuin koneen lämmöt on vihreellä.

Tuossa talvella ennen katsastusta (ja seoksien säätämistä laihemmalle) auto tuntui hyytyvän enemmän ylämäkiin, kuin nyt kesällä.

Talvella pahimmillaan joutui ajamaan 80km/h alueella mäet 3-vaihteella, ja nopeus oli siinä 60km/h. Isompiin mäkiin pitää silti yhä mennä suosiolla 4-vaihteella 80km/h rajotusalueella.

Jos nopeusalue on 100km/h, niin silloin 5-vaihde jaksaa kyllä yleensä vetää kohtuullisesti mäet ylös, eikä nopeus tipahda kuin n. 5-10km/h siitä mitä oli mäen alla.
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Amatööri heittää veikkauksen: pääseekö kaasarin neula liikkumaan normaalisti? Onhan kalvo varmasti oikein asennettu?

Oman 99:n römppäseen vaihdoin just uimuriventtiilin ja lyhyen testiajon perusteella käynti muuttui heti tasaisemmaksi :) ..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
SamiJoel
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 10:33
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja SamiJoel »

Täällä on myöskin aivan samanlainen vika. Eli siis kylmänä käynnistettäessä joutuu laittamaan ryypyn aivan täysille eikä siltikään meinaa lähteä liikkeelle kunnolla. Lämpimällä moottorilla tätä ongelmaa ei ole.
Katselin tuossa juuri sitä kaasarin liitosta imusarjaan ja se oli murtunut ja halki monesta kohtaa. Vika saattaisi olla tosiaan siinä.
Joutuuko sen kumin ostamaan ihan Saab liikkeestä vai onko niitä myynnissä tarvikeliikkeessä?
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mulla olis ainaki tossa toimiva kaasari ja se kumipalje ylimääräsenä....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin