900 kojelaudan valot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jabugo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Touko 19, 2005 08:58

900 kojelaudan valot

Viesti Kirjoittaja Jabugo »

Neuvoa kyselisin. Kyseessä on 900i 2.1 16v. Tuuletinkytkimet pimeinä! Nähtävästi polttimo kärvähtänyt. Soitin huoltoon ja sanoivat polttimon vaihdon olevan turhan työlästä --> kallista. Onko näin tai voiko sen sitten vaihtaa itse?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

radion aukosta käy vaihto näppärillä sormilla suht helposti.
olivatkohan polttimot 1,2w lasikantaisia pieniä.

ei kannata kirkkautta pitää aivan täysillä, pidentää todella huomattavasti lamppujen ikää, se taisi ollaa luokkaa -10% jännitettä ~kaksinkertaistaa polttimon iän.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jabugo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Touko 19, 2005 08:58

Viesti Kirjoittaja Jabugo »

Mittaristo valoissa on tehonsäätönuppi juu. Miten niitä muiden valojen tehoa voi säätää?
-9-3 SC 1.8t -08
-9-3 SE 2,0t -02
-900i 2.1 16V -93
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Jabugo kirjoitti:Mittaristo valoissa on tehonsäätönuppi juu. Miten niitä muiden valojen tehoa voi säätää?
Ei niitä muita valoja ole ainakaan ihan 'daily' tarkotettu säädettäväks :?:

Luulisin et tuulettimen kytkimien valot vaihdat niin, että irrotat radion, sit lämmönsäätimen tanko irti vasemman kaiutinkotelon kautta, neljä torxii pois kojelaudan alta, irrotat ajovalojen kytkimen vetämällä, ja sit raotat kojelautaa ja sellain sit käsiks niihin kytkimiin/polttimoihin.

Sit vaan purat ne kytkimet, vaihdat polttimot ja koko juttu takaperin.

Itse en ole ikinä noihin tuulettimen kytkimiin vaihtanut valoja, mut tuollain uskoisin sen olevan, kun muussa yhteydes olen joutunut kojelautaa raotteleen.

Onhan tuo sinänsä työlästä (suhteessa siihen mitä sillä saavutetaan), ja onhan siinä mahdollista jopa rikkoa jotain muuta samalla, jos käyttää liikaa voimaa, mut ihan mahdollista tuo on itse tehdä.
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Kylläpä tuo polttimon vaihto pitäis onnistua sillä että irrotat mankan.
Eikä oo iso homma :)
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

saab900c kirjoitti:
Jabugo kirjoitti:Mittaristo valoissa on tehonsäätönuppi juu. Miten niitä muiden valojen tehoa voi säätää?
Ei niitä muita valoja ole ainakaan ihan 'daily' tarkotettu säädettäväks...
Kyllä ainakin omassa satkussa vaikutti nuppi mittaristossa kaikkiin kojelaudassa palaviin lamppuihin.

Hakutoiminnolla löytyy paljon apua, mm. topiceja samasta aiheesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19132
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11945
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11174
#1430
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Just vaihdoin kaikki kojelaudan valot Turboon. Mittaristossa on kaksi 3W-lamppua jotka vaihtuu vasemman kaiutin kotelon kautta. Itse laitoin 5W-polttimot niin ei tarvi pitää niin kirkkaina. Ajovalokatkaisijaan ja FastenBelts-merkkivaloon vaihdoin 1,2W-polttimot. Lämmityslaitteen säätimien etc. valaisevat kaksi hehkua vaihdoin niin ikään, 1,2W-polttimoita nekin. Ja tarinan kolme viimeisintä polttimoa vaihtuivat radion aukon kautta. Eli montako insinööriä tarvitaan vaihtamaan 5 polttimoa?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

dimebak kirjoitti:...Eli montako insinööriä tarvitaan vaihtamaan 5 polttimoa?
Näemmä yksi riittää.. :)
#1430
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

make206 kirjoitti: Kyllä ainakin omassa satkussa vaikutti nuppi mittaristossa kaikkiin kojelaudassa palaviin lamppuihin.
OK.

Tuli tästä valokeskustelusta mieleen, niin kävin tässä illalla avaamassa kuskin puolen puhaltimen alipaineohjatun luukun käsipelillä. Nyt tulee ainakin ajoviima paremmin sisään. (Tarvittaessa lämmitettynä :lol:)
aha
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 10:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aha »

dimebak kirjoitti:Just vaihdoin kaikki kojelaudan valot Turboon. Mittaristossa on kaksi 3W-lamppua jotka vaihtuu vasemman kaiutin kotelon kautta. Itse laitoin 5W-polttimot niin ei tarvi pitää niin kirkkaina. Ajovalokatkaisijaan ja FastenBelts-merkkivaloon vaihdoin 1,2W-polttimot. Lämmityslaitteen säätimien etc. valaisevat kaksi hehkua vaihdoin niin ikään, 1,2W-polttimoita nekin. Ja tarinan kolme viimeisintä polttimoa vaihtuivat radion aukon kautta. Eli montako insinööriä tarvitaan vaihtamaan 5 polttimoa?
Juu, ja mulla kun on ainakin tuuletussäätimien alla tuhkakuppi niin sen valon vaihtaa oikein sujuvasti kun irrottaa tupakansytyttimen oikealla puolella olevissa kahdessa käyttämättömässä painokytkimen paikassa olevat nappulanmuotoiset peitetulpat. :)

Toivottavasti tämä nyt ei ole tårta på tårta mutta kun itselleni lamppujen paikallistaminen oli aika hankalaa niin toinen tuulettimen valo on lämpösäätimeen nähden klo 11:ssä ja toinen kutakuinkin sen alapuolella [EDIT: siis säätimen alapuolella epämukavassa paikassa]. Itse innostuin laittamaan myös Fasten Belts -valon tänään ja jopas tuli juhlallinen olo. Ne pienet asiat...
Saab 900 GLi 5d '84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Just vaihdoin kaikki kojelaudan valot Turboon. Mittaristossa on kaksi 3W-lamppua jotka vaihtuu vasemman kaiutin kotelon kautta. Itse laitoin 5W-polttimot niin ei tarvi pitää niin kirkkaina. Ajovalokatkaisijaan ja FastenBelts-merkkivaloon vaihdoin 1,2W-polttimot. Lämmityslaitteen säätimien etc. valaisevat kaksi hehkua vaihdoin niin ikään, 1,2W-polttimoita nekin. Ja tarinan kolme viimeisintä polttimoa vaihtuivat radion aukon kautta. Eli montako insinööriä tarvitaan vaihtamaan 5 polttimoa?
Ne 5W lamput tuppaa sulattamaan sen mittariston. Sitten kun mittaristo sulaa, on vaikea saada lampunkannat pois ja takaisin, samoin kontaktin saaminen on vaikeaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:Ne 5W lamput tuppaa sulattamaan sen mittariston. Sitten kun mittaristo sulaa, on vaikea saada lampunkannat pois ja takaisin, samoin kontaktin saaminen on vaikeaa...
Niin tekee. Tuo 5W-polttimo oli kyllä sonkun sortin hätäratkaisu, kun huoltoasemalla ei muita ollut ja varaosaliikekin oli jo kiinni. Mutta ei tässä kauan mene, kun alan asenteleen stereot Turboon niin samalla laitan 3w-polttimot. Nyt mittariston valot on minimillä juurikin noiden 5W-polttimoiden vuoksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re:

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nostetaanpas vähän vahempi ketju ylös:
dimebak kirjoitti:Ajovalokatkaisijaan ja FastenBelts-merkkivaloon vaihdoin 1,2W-polttimot. Lämmityslaitteen säätimien etc. valaisevat kaksi hehkua vaihdoin niin ikään, 1,2W-polttimoita nekin. Ja tarinan kolme viimeisintä polttimoa vaihtuivat radion aukon kautta.
muistatko vielä miten noihin pääsee käsiksi?

ajovalokatkaisijan merkkivalo pätkii minulla eli kontaktivika. kaiutinritilän kautta sinne ei kuitenkaan käsi mene, eli mikä neuvoksi?

radioaukon kautta löysin lämmityslaitteen säätimien vasemmanpuolimmaisen valon, mutta missä se toinen on?
entäs turvavyön varoitusvalo? se on "siellä alhaalla", yleytin ottamaan sen irti, mutta en onnistunut vetämään sitä radioaukon suulle jotta voisin vaihtaa polttimon. tuntuu ettei ole tilaa eikä johdot anna periksi?

mittariston taustavalot vaihdoin kaiutinaukon kautta, ja kuten monet on todenneet, minullakin kannat olivat pirun kovaa kiinni ja sormet punoittivat vielä tunnin vaihto-operaation jälkeen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 900 kojelaudan valot

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ajovalokatkaisin lähtee vetämällä irti.

Jos on yhtään isommat kädet niin en edes yrittäisi vaihtaa noita polttimoita radion aukon kautta.Pieniä kiinalaisia avuksi niin ehkä onnistuu..
Eli kannattaa se paneeli irroittaa niin pääsee paljon helpommalla.
tosin usein joutuu sitten kiroamaan lämmityslaitteen hanan tangon kanssa..

Kaikkiin polttimoihin kannattaa vaihtaa suositellun kokoiset polttimot,muuten tulee vaan harmia.

Noihin mittariston valojen vaihtoon on kyllä muitakin konsteja kuin puristaa sormet punaisina.Toisiin menee kiintoavain ja toisiin (pyöreellä kannalla) kärkipihdit. :wink:
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: 900 kojelaudan valot

Viesti Kirjoittaja neville »

Isompaan lampunkantaan käy 15mm hylsy,12kulmaisena.Pienempi on 7.5mm vaikeampi neliskulmaisena.Ehkä tuumakokoisista löytyy,mm-mitoilla on joko liian isot tai pienet.Ainahan voi tietysti viilata ja katkaista vääntimen kiintoavaimesta.
Vastaa Viestiin