Mikä satkun takapäässä kolahteli

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
aha
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 10:25
Paikkakunta: Tampere

Mikä satkun takapäässä kolahteli

Viesti Kirjoittaja aha »

Tämä aikomani kysymys ehti eilen muuttua toteamukseksi.

Ihmettelin aikani, mikä kumma mahtaa kolkotella takaoikealla ajettaessa pikkumontuista tai rotvallin (tampereen ulkopuolella reunakiveys) yli. Katselin, ei mitään näkynyt. Tuumasin että liekö tunkki tai työkalupakki kolisee mutta en ehtinyt tsekata.

Tuli sitten napakampi jarrutus eilen kun naapurikaistan 9-3:n kuski ei vaihtanutkaan kaistaa vaikka aikoi. Jarrut pitivät kyllä hyvin mutta kun tuosta liikkeelle lähdettiin niin kolina vaihtui muutaman pykälän suurempaan kertaluokkaan. Ja joka kerta jarruttaessa aivan h*vetillinen klonk-klonk-klonk niin että hävetti ajaa.

Noh, kotipihaan ajelin kuitenkin kun ei äkkitarkistuksella mitään näkyvää näkynyt vieläkään ja jarrut toimi. Autoa vähän ylös ja mitäpä muutakaan kuin molempien takapyörien reaktiotangot olivat repeytyneet irti lokasuojan puoleisesta kiinnityskohdasta. Hyvin olivat ruostuneet. Toinen puoli ilmeisesti ollut osittain irti jo vähän aikaa mutta enpä huomannut ajotuntumassa... :oops:

Ja kuskin puolen tanko oli lisäksi pudonnut suoraan jarruputken päälle lepäilemään. Onneksi ei (ilmeisesti) rikkonut sitä. Toinen pysyi jämäkämmin ilmassa ja hakkasi ainoastaan bensatankkiin...

Vaan onneksi on olemassa korjauspeltejä! Motonetista löytyi täsmälleen oikeat palat tangon kiinnityspaikkoineen, katsotaan josko v-loppuna siirtyisivät auton alle. Tuskansekaista hilpeyttä kyllä herätti koko tapaus ja oma tuskansa tulee olemaan korjaamisessa.
:wink:
Saab 900 GLi 5d '84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pakko kysyä menikä auto suoraan? 99:ssä oli noin puolitoista senttiä halkeamaa toisessa korvallisessa ja ei meinannut millään kääntyä maantien mutkassa, kun vauhtia oli noin 120km/h. Silloin loppu kalastusreissusta ajettiin sitten alle rajoitusten eli voisin jopa väittää, että oli oikeastaan hyvä, kun suoritin sen ohituksen niin selvisi silloin auton rajoittunut toiminta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tuo tankojen irtoaminen on aika salakavala juttu, entisessä jäärata-99:ssä tanko irtosi 2 kertaa ja kummallakin kerralla jarruputki poikki! :(

onneksi ei käynyt käyttöautossa.. olis voinu tulla tukalat paikat.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Täytyykin tarkastaa, olen jo jonkin aikaa kuunnellut, että terävistä montuista ajettaessa takana kolahtaa oudosti. Mitään ei ole löytynyt ja auto kulkee suoraan ja tukevasti, laskeskelin minäkin kontin pohjan alla olevan roinan siellä kolisevan. Voihan se niin ollakin, koska leimamieskään ei löytänyt mitään, kehui vaan, mutta parempi katsoa kuin katua, jos noin salakavalasti happanevat.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Se reaktiotanko ilmenee naputuksena kun ajaa möykyistä, aivan oma ominaissaundinsa. :-)

Kannattaa tarkistaa ne iskarin yläpäät myös..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
aha
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 10:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aha »

Jope kirjoitti:Se reaktiotanko ilmenee naputuksena kun ajaa möykyistä, aivan oma ominaissaundinsa. :-)

Kannattaa tarkistaa ne iskarin yläpäät myös..
Itse asiassa täytyy sanoa että ääni ei meikäläisen tapauksessa muistuttanut naputusta vaan tosiaan kuulosti siltä että tavarat kolisee takakontissa. Aika viattomankin tuntuisesti. Nyt kun muistelen niin tod.näk ääni pikku hiljaa alkoi kuulua herkemmin ja pienemmistäkin töyssyistä, mutta eihän sitä useinkaan osaa kiinnittää huomiota.

Iskarin yläpäätä minäkin veikkasin jossain vaiheessa, ja jopa combin hattuhyllyn heilahtelua mutta ei sitä viisastunut ennen kuin kantapään kautta.

Ja vastauksena siihen, menikö auto suoraan - joo, sekä ennen tapahtumaa että sen jälkeen vaikka kulku muuten muuttui vähän vaeltavaksi (tosin ei paljon). Kun sitten katselin autoa sivusta päin, näytti takapää jotenkin oudolta, en heti keksinyt miksi, ajattelin että olisko vähän alempana - mutta takapyörähän olikin aukossaan hieman aiempaa taaempana! Toivottavasti nuo nyt vielä palautuvat kohdalleen...

Pitänee tarkkailla jarruputkia jälkeenpäinkin. Ja saa nähdä syntyykö kertausvaikutuksena lisää tuhoa kun pitänee hitsausta varten laskea bensatankki alas ja sen oheistilpehöörit. Bensaletkun katkeaminen olisikin hilpeä juttu.
Saab 900 GLi 5d '84
Ruosteruisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 09:35
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ruosteruisku »

Kun molemman puolen tangot on irti kyllä sen huomaa 140 nopeudessa. Ei tahtonut ohituskaistan leveys riittää tuulisella säällä. Työkaverit vähän köhi takapenkillä ettei sitä niin kiire ole kotia.
'87 900i Satan
+Iso läjä 900:ien osia
'68 Plymouth Fury III
'67 Plymouth Valiant 100
aha
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 10:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aha »

Ruosteruisku kirjoitti:Kun molemman puolen tangot on irti kyllä sen huomaa 140 nopeudessa. Ei tahtonut ohituskaistan leveys riittää tuulisella säällä. Työkaverit vähän köhi takapenkillä ettei sitä niin kiire ole kotia.
Juu. Mutta ei uskaltanut ajella moottoritienopeuksiakaan kun silloin vielä luulin että toinen etupyörän laakeri on hengetön. Ei se ollutkaan, ks. 'laakerinvaihto 15 minuutissa'.

Irronneet reaktiotangot ovat hyvän matkaa menossa takaisin kiinni, mutta kun loppui hitsauslanka kesken niin vasta toisen puolen kiinnityspaikka on valmis. Olipahan puuhaa noittenkin pohjatöissä, jänskä vedellä rälläkällä kun on bensatankki toisella puolella 2 cm päässä. :roll:

Tuli vaihdettua toisen tangon etupusla myös, älytöntä pakertamista kun se metallirengas oli kertakaikkisen hyvin 'hitsautunut' tangon sisälle. Pakko oli lopulta sahata rengas poikki tangonpään sisällä ja sen jälkeen vielä muskulalla ja taltalla hakata rääppeitä irti vaikka kuinka kauan. Huh huh.

Erityisesti tankojen irrallisuus vaikutti jarrutuksissa. Nytkyttää pirusti. Moottorijarrutusta tulikin harjoiteltua huomattavasti.
Saab 900 GLi 5d '84
aha
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 10:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aha »

No nyt on tangot alla. Oli ähellystä ja paljon enemmän meni aikaa kuin osasi kuvitella. Lisäksi tuli asennettua tankojen uudet kiinnityspalat sovittamatta niitä tarpeeksi kurinalaisesti. Merkattiin kyllä vanhat paikat jne mutta olisi pitänyt sovittaa tangon kanssa ja hitsata siinä vaiheessa parista pisteestä kiinni paikalleen. Melkoista kampeamista oli saada molempien tankojen takapäät sinne kiinnityssopukkaansa.

Mutta laitettu on, sinkkimaalit roiskittu ja vielä pitäisi massata. On hämmästyttävää miten paljon ajo vakautui siihenkin verrattuna mitä se oli ennen kuin tangot irtosivat. Jopa vaihteen vaihtamisesta satkussani aiheutuva ajoittainen 'tömähdys' on vaimentunut entisestään. Ilmeisesti koko paketti on paljon jämäkämpi. No saa nähdä kuinka kauan - ruostekorjaus on ikuista, pelti ei.
Saab 900 GLi 5d '84
Vastaa Viestiin