K-jetti ja katti
K-jetti ja katti
Millä tavoin eroaa toiminnaltaan/kytkennöiltään perinteinen K-jetronik versio katalysaattorimallista? Moinen viritys löytyi -87 satkusta, liekö kovikin harvinainen ratkaisu. Omistaja sanoi ainakin katsastuksessa päästöjen pienuus noinkin vanhassa autossa olleen ihmettelyn aihe. Nosturilla oli yleensä totuus selvinnyt!
Ei se pääpiirteiltään juurikaan eroa katittomasta. Määränsäädin on erilainen kun siinä on jonkinsortin sähköinen ohjaus lambdalta ja "älyltä" tulevan tiedon mukaan. Sitten niissä on valupakosarja kun muuten olisi peltisarja. Noissa katti malleissa on ollu kaikensorttisia toiminta ongelmia. On tietty niitäkin jotka sattuu toimimaan mutta yleensä ne kyllä tökkii. Se oli sen ajan vastaus tehtaalta ennenkuin tuli katilliset 16v mallit. Amerikkoihin ja muihin tiukempiin maihin Saab oli jo vuosia aikaisemmin valmistanut katilla varustettuja autoja mutta vasta noihin aikoihin niitä myytiin Suomessa.
Muut korjatkoon jos olin väärässä.
Muut korjatkoon jos olin väärässä.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Katillisessa K-jetissä (CI-lambda) on tahtventtiili. Venttiilin aukioloajan pituus vaikuttaa seossuhteeseen.
Esim. tahtisuhteella 70/30 (pitkä aukioloaika) seos on rikas ja suhteella 30/70 seos on laiha. 70/30 suhde tarkoittaa, että venttiili on 70% auki ja 30% kiinni.
Ohjausyksikkö säätää (lambda-anturin tietojen perusteella) tahtisuhdetta jatkuvasti ja portaattomasti. Tällä saadaan aikaan katalysaattorin vaatima seoksen hienosäätö
Tahtikytkintä voi säätää, mutta siihen tarvitaan mittaria (saab nro 83 93 597)
Esim. tahtisuhteella 70/30 (pitkä aukioloaika) seos on rikas ja suhteella 30/70 seos on laiha. 70/30 suhde tarkoittaa, että venttiili on 70% auki ja 30% kiinni.
Ohjausyksikkö säätää (lambda-anturin tietojen perusteella) tahtisuhdetta jatkuvasti ja portaattomasti. Tällä saadaan aikaan katalysaattorin vaatima seoksen hienosäätö
Tahtikytkintä voi säätää, mutta siihen tarvitaan mittaria (saab nro 83 93 597)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Eli voisi siis kuvitella tämän version olevan polttoaine taloudellisempi. Ainakin jos ajelee pelkkää alamäkeä. Eikös eräs saksalainen "laatu"merkki käyttänyt 190E mallissa KE-Jetronic ruiskua jossa oli jotain sähköistä ohjausta mukana? Ja kyllä, tämä yksilö on paaliin menossa joten Marg3 kommentti oli asiaa. Tosin kone ja laatikko olisi tarkoitus sovittaa tuohon työmatkaohjukseen. Ruiskusta en ole kyllä niinkään varma.
eikö siinä muka ole erilaista määräjakajaa? eikö siinä ollut yksi letkuliitäntä enemmän, vai missä mallissa se oli?
muistelisin että moottori jarrutuksessa siinä olisi joku systeemi joka ohjaa bensan pelkästään paluuletkuun jos läppäkytkimeltä tulee ilmoitus että kaasu nollilla ja kierroksia yli tyhjäkäynnin...
ehkä....
muistelisin että moottori jarrutuksessa siinä olisi joku systeemi joka ohjaa bensan pelkästään paluuletkuun jos läppäkytkimeltä tulee ilmoitus että kaasu nollilla ja kierroksia yli tyhjäkäynnin...
ehkä....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu