900:sen penkit???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

900:sen penkit???

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Niin noista penkin lämmittimistä olis kiva tietää että mikä niis mättää???
Joskus istut kylmällä ilmalla niissä niin ne lämpee niin pirusti joskus eivät ollenkaan... :cry: olis silti kiva saada pylly lämpimäksi talviaamuina...
Olisko jollain tietoa niiden toiminnasta??? Apuanne kaivataan... :idea: :?: :!:
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Viesti Kirjoittaja marg3 »

en viitsi uutta aihetta aloittaa niin laitan ongelmani tähän.

og900:ssani on kuskin puolen penkinlämmitin rikki, kannattaako yrittääkkään korjata vai suosiolla uus penkki? on se lämmitetty penkki sen verran mukavuutta :)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

marg3 kirjoitti:en viitsi uutta aihetta aloittaa niin laitan ongelmani tähän.

og900:ssani on kuskin puolen penkinlämmitin rikki, kannattaako yrittääkkään korjata vai suosiolla uus penkki? on se lämmitetty penkki sen verran mukavuutta :)
Ne on ne lämppärin vastusmatot aivan verhoilun alla istuimessa ja selkänojassa, ja verhoilut on helppo irroittaa, niin kannattaa miettiä vastusten ja termostaatin vaihtoa ku koko penkin uusimista.

Hyvin menee ilman lämmitintä, omasta otin pois ku fiksasin penkkejä. Pitää perse totuttaa kylmälle...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Viesti Kirjoittaja marg3 »

istun kylmällä penkillä ja saan eturauhastulehduksen.. hrr :)
eihän se korjaamises mitään kiirettä kyllä oo, maaliskuuhun asti ainakin.
jos löydän penkin halvalla niin voisin ostaa
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

marg3 kirjoitti:istun kylmällä penkillä ja saan eturauhastulehduksen.. hrr :)
eihän se korjaamises mitään kiirettä kyllä oo, maaliskuuhun asti ainakin.
jos löydän penkin halvalla niin voisin ostaa
Eiks talveksi vois laittaa sellassen irto-pers'lämppärin? Eihän se mikään korea viritys oo mutta lämmittää kannikoita kummasti :roll:

Tai sitten lampaan talja :lol:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Viesti Kirjoittaja marg3 »

ei saabiin mitään jeesusteippivirityksiä 8) jätetään ne tojotille :)
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Tänks... pitää käydä tutkimassa penkkejä :P
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yleensä vika löytyy istuinosasta, joten selkänojaa ei kannata lähteä "nylkemään". Mun 900:ssa oli hanttarin penkistä termostaatti rikki ja kuskin penkistä termarin johto irti. Kaiken lisäksi oli kuskin jakkaran kaapeli jätetty penkinkiskon väliin ja johto oli poikki sen mustan muoviputken sisältä! Korjasin kuskin penkin, mutta kesäaamuiset penkinlämmitykset meinasivat viedä hermot, joten laitoin lämmittimet manuaalisiksi. Molemmilla penkeillä on nyt oma virtakytkin keskikonsolissa.

Vastuslangan katkeaman etsiminen on helppoa. Yleensä katkenneeseen kohtaan palaa selvä jälki. Vastuslanka on ohutta monisäikeistä kuparilankaa, jonka voi korjata kuorimalla lankaa ja tinaamalla yhteen tai laittamalla väliin jatkopätkän. Jos katkokset eivät löydy silmämääräisesti, niitä voi etsiä vastusmittarin avulla. Nuppineula vastuslangan eristeen läpi ja mittaamaan ohmeja eri pisteiden välillä. Koko penkin vastusarvo taisi olla 2ohmia. Selkänoja 1ohmi ja istuin 1ohmi.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kertokaas viisaammat, miten sen verhoilun saa siististi irti istuinosasta? Pitäis varmaan korjata omastanikin tuo vastuslangoitus, alkaa olla kylmä aamuisin :(
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Verhoilunirrotusohje, joka on pääpiirteittäin sovellettavissa satkunkin penkkiin:

http://www.jamsa.fi/~vepohjal/saabiko/penkki.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

persgrilli

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Uudemmissa (-90?->) satkun penkeissä on lämmitinmatto liimajankin sisälle valettu ja korjaaminen vaikeampaa, termarin läheltä kannattaa tosiaankin aloittaa ja katsella palaneita läikkiä. Itse korjattuani n.13 katkosta -92 satkun penkistä ja silti jäi katkoksia, marssin tarvikkeeseen ja ostin Pohka- tai oliko se King-lämmitysmaton josta otin vaan istuinmatto-osan ja kytkin sen alkup.tilalle. Hyvin toimii jo toista talvea ja lämmin on! Verhoilun alle sijoitettavan paketin hinta oli n. 20 euroa, halpa hinta lämpimästä peffasta.

teevee P:n Vee
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Joo, vaahtomuoviin liimattuna ne vastukset lienevät ~86 alkaen, mutta ovat silti ihan hyvin korjattavissa. Korjasin -87-tonnarin kuskin penkistä yli 20 katkosta, mutta nyt on kolmatta talvea penkki lämpimänä :-) Ja samalla säilyi kolmiasentoinen tavoitelämpötilansäätö, jota Pohka/King-vehkeissä ehkä ei ole. Jossain välissä vaihdoin vielä säätimiin ne lutikat kun olivat (operaatiovahvistimet) rikki.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/penkki3.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... saadin.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo pitäis ruveta paikkailemaan, mutta saako ton istuinosan verhoilun irti kun penkki on kiinni autossa. Ei oikeen oo mahdollisuutta irroittaa koko penkkiäkään parkkipaikalla :( .

Mittasin eilen reostaattiin tulevan johtoliittimen napojen 9 ja 10 väliltä ja mittari näytti katkosta. Käsittääkseni vastuselementin päät tulee noihin liittimiin? Sensijaan termostaatin liittimet 6 ja 9 näytti noin kahta ohmia. Ilmeisesti termari on siis ok.

Eli penkkiä availemaan ja tinakolvi käteen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä se penkki siinä parkkipaikallakin irtoaa ihan helposti. Jos penkkiä ei irrota, verhoilua saa raotetuksi sivu- ja etukiinnitykset irrottamalla niin että pääsee näkemään istuinosan reuna-alueiden langat. Todennäköisesti ainakin yksi katkos on siellä keskialueellakin, jolloin joudut irrottamaan penkin lattiasta, jotta pääset vapauttamaan verhoilun rautalankaruodot pohjaristikkoon pingottavat koukut. Itse tekisin tuon homman mieluummin sisällä lämpimässä kuin polvillaan parkkipaikalla kuskinoven äärellä. Ota penkki vaan heti irti niin saat kerralla kuntoon!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900i -88:ssa penkki on kahdella 8mm kuusiokoloruuvilla kiinni. Lämpimissä sisätiloissa on mukavampaa korjailla penkkejä.
Vastaa Viestiin