Jarrut hirttää 900 Gls:ssä
Jarrut hirttää 900 Gls:ssä
Mikäs avuksi, käsijarrua en ole käyttänyt (koska pelkään sen jumittavan), vasen etupyörä rupeaa laahaamaan joka päivä ja sitten vauhti hidastuu ja lopputulos yleensä on enemmän kuin kuuma levy, ihan normaaliajon aikana ilmaantuu.
Mikä ihme voi olla vikana, kyllä tuon käsijarrun jumittamisen ymmärrän, mutta että käyttöjarru..
Edit: palat on kyllä aikas vaihtokunnossa, mutta pääseekö mäntä silloiin liian ulos tai jotain, kun ei suostu takaisin koloonsa palaamaan?
Mikä ihme voi olla vikana, kyllä tuon käsijarrun jumittamisen ymmärrän, mutta että käyttöjarru..
Edit: palat on kyllä aikas vaihtokunnossa, mutta pääseekö mäntä silloiin liian ulos tai jotain, kun ei suostu takaisin koloonsa palaamaan?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
veikkaan
noin perstuntumalta että epäsuoraan vaikuttavan männän liikerata on ajoittain hieman flegmaantunut.
pitäisi purkaa koko satula ja sitten ruveta kyseleen ehjiä mäntiä siihen vehkeeseen tai ostaa esim minulta toimiva satula.
pitäisi purkaa koko satula ja sitten ruveta kyseleen ehjiä mäntiä siihen vehkeeseen tai ostaa esim minulta toimiva satula.
Itsekin ajattelin sitä, että jos mäntä tulee ulommas kuin pitäisi (palat loppu) niin herkästihän se hieman vinoon menee, ja sitten jos vielä kuumenee kun pala hinkkaa jatkuvasti, niin ei ainakaan irtoa, jäähtyessä se yleensä palautuu..
Taidan tutkailla huomenna kun vaihdan palat, putsaus ja kuparitahnaa joka väliin (paitsi levyyn)
Taidan tutkailla huomenna kun vaihdan palat, putsaus ja kuparitahnaa joka väliin (paitsi levyyn)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tai sitten palat on loppu sen takia että mäntä jumittaa. Ja voi olla että käsijarrumäntä on totaalisen jumissa niin ettei saa liikkeelle ilman että purkaa satulan irti autosta ja puristaa mäntää satulaa sisään prässillä tai tunkilla. Ja sitten tutkii männän ruostevauriot, hiomalla voi yrittää silotella ruosteet ja kuoriutuvat kromit pois, ja asentaa sitten uudet tiivisteet.
Toivottavasti tässä juuri hankkimassasi jatkuvassa ajossa olleessa pelissä ei ole kyse tuosta, vaan palat vaan ihan selkeästi on loppu ja sisäpala yhtä loppu kuin ulompi.
Toivottavasti tässä juuri hankkimassasi jatkuvassa ajossa olleessa pelissä ei ole kyse tuosta, vaan palat vaan ihan selkeästi on loppu ja sisäpala yhtä loppu kuin ulompi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
meinataanko
joku kirjoitti että pitäisi painaa prässillä mäntä sisään????? kuulostaa lähinnä vitsiltä.
jos mäntä ei mene sormin painamalla sisään kyseessä on jo astetta vakavampi vika joka aiheuttaa six pacín oston,koska siltä illalta on juhlat juhlittu.
jos mäntä on niiiiin kuppane ja suolansyömä että joutuu hinkkaamaan ankarasti (mäntää) että saa siitä tasaisen,nin eihän siinä petä kuin itseään.
kauanko kuvittelette sellaisen männän toimivan?...aivan oikein juuri niin kauan että saa leiman ja auton lähtemään pihasta tyyliin nettiauto.
suosittelen lämpimästi korjaussarjaa itselle ja satulalle.
jos mäntä ei mene sormin painamalla sisään kyseessä on jo astetta vakavampi vika joka aiheuttaa six pacín oston,koska siltä illalta on juhlat juhlittu.
jos mäntä on niiiiin kuppane ja suolansyömä että joutuu hinkkaamaan ankarasti (mäntää) että saa siitä tasaisen,nin eihän siinä petä kuin itseään.
kauanko kuvittelette sellaisen männän toimivan?...aivan oikein juuri niin kauan että saa leiman ja auton lähtemään pihasta tyyliin nettiauto.
suosittelen lämpimästi korjaussarjaa itselle ja satulalle.
Re: meinataanko
No minulla 99:ssä etujarrut on toimineet kolme vuotta sen jälkeen, kun prässillä irrotin männän, hioin pinnan sileäksi, kasasin uusilla tiivisteillä ja laitoin pölysuojakumien alle vähän ylimääräistä rasvaa. Viime kesänä vaihdoin uudet jarrupalat muun rempan yhteydessä, vaikka pintaa olikin vielä hyvin ja tasaisesti jäljellä. Eivät ole siis jumittaneet, uusille paloillekin sai normaaliin tapaan painettua tilaa. Käsijarru ja kaikki toimii hienosti.mestari kirjoitti:kauanko kuvittelette sellaisen männän toimivan?...aivan oikein juuri niin kauan että saa leiman ja auton lähtemään pihasta tyyliin nettiauto.
Se, että kolahtavat ekassa peruutusjarrutuksessa on tietysti virallisimmin hoidettavissa pois ainoastaan korjaussatuloilla, tai epävirallisemmin täytehitsaamalla, peltisuikaleita asettelemalla tai sokkatappeja taivuttamalla, mutta en ole antanut kolahdusten häiritä.
Saahan niitä mäntiä irrallaankin, mutta tiivistesarja + männät alkaa hinnaltaan lähestyä jo satulan hintaa, joten ei kannattane.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: meinataanko
Tuohan riippuu ihan kokonaistilanteesta, jos satulan tiivisteet ovat turvonneet, jarruneste vanhaa, mutta mäntä silti täysin ehjä/naarmuton kromipinnaltaan niin en näe syytä miksei tuota sylinteriä saisi vielä toimivaksi kunnollisella puhdistamisella ja uusilla tiivisteillä. Lähinnä ongelmallisin osa on se käsijarrusysteemi, sen totaaliseen ruostumiseen on vaikeampi keksiä lääkettä.mestari kirjoitti:joku kirjoitti että pitäisi painaa prässillä mäntä sisään????? kuulostaa lähinnä vitsiltä.
jos mäntä ei mene sormin painamalla sisään kyseessä on jo astetta vakavampi vika joka aiheuttaa six pacín oston,koska siltä illalta on juhlat juhlittu.
jos mäntä on niiiiin kuppane ja suolansyömä että joutuu hinkkaamaan ankarasti (mäntää) että saa siitä tasaisen,nin eihän siinä petä kuin itseään.
kauanko kuvittelette sellaisen männän toimivan?...aivan oikein juuri niin kauan että saa leiman ja auton lähtemään pihasta tyyliin nettiauto.
suosittelen lämpimästi korjaussarjaa itselle ja satulalle.
Eli sylinterin mäntä voi jumittaa monestakin syystä, esim siksi että se satulalle menevä kumiletku on perstunut/turvonnut sisäpuoleltaan niin ettei paineet paäse pois/sisälle tarpeeksi nopeasti, mulla on pari kertaa käynyt näin.
Edit: prässiä en ole ikinä tarvinnut, vaan pajavasaraa, ja sopivia putkipihtejä jne. senkin edestä Ja ei ole ikinä tullut jälkiä mäntään, ei ainakaan niille main millä olisi mitään merkitystä tiiveyden kannalta.
Ainakin osa noista vaihtosatuloista on silkkaa fuulaa, mun 99:ssä on 50m (siis 50 metriä) ajetut vaihtosatulat jotka on laitettu merkkiliikkeessä, ja joopajoo, pintaan oli vetäisty hieno, alkuperäistä muistuttava maali, mutta se hilseilee palasina pois, alta näkyy hiottu (ei hiekkapuhallettu) pinta ja nurkissa näkyy vanhoja roskia ennen "puhdistusta". Eli se niistä vaihtosatuloista, tollaisia voisi tehtailla tunnissa 5-6kpl kaikkine oheistöineen (sisältäen tiivisteet ym).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Elikäs vaihdan nuo letkut ainakin, sattuu olemaan sopivat letkut uutena paketissa, sitten tutkailen satulan, jos näyttää pahalta, otan tuon varaosasatulan ja kokeilen niistä värkätä yhden, auto vaan pitäisi olla ajossa taas huomenna, joten täytynee 6h sovittaa tuo takatukitangon hitsaus + jarruhommat.. kiire tulee
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ei kuule muuta kun pidät aina mukana makkarapakettia, ja kun vanne on sopivalla "hiilloksella", pysäköit auton viihtyisään paikkaan, makkaratikut esiin ja vanteen äärelle korventamaan tätä suomen suosituinta vihannesta
no joo, tiedän että toi on ikävä piirre, ja saattaa sulattaa pyöränlaakerista vaseliinit veks. btw aluvanteet johtaa kai paremmin lämpöä, onko sitten hyvä vai ei (sopinee paremmin grillauksen pohjaksi?)
no joo, tiedän että toi on ikävä piirre, ja saattaa sulattaa pyöränlaakerista vaseliinit veks. btw aluvanteet johtaa kai paremmin lämpöä, onko sitten hyvä vai ei (sopinee paremmin grillauksen pohjaksi?)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)