Polttoaineen palaminen ennenaikaisesti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Polttoaineen palaminen ennenaikaisesti

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve!

Mitäs johtuu polttoaineen palaminen ennenaikaisesti?

Taikka siis ainakin siltä tuntuu, ja samaten siltä että se palaa jo imusarjassa.

Ongelma/ilmio esiintyy tuplakaasuttimeilla olevassa SAAB 900 kylmänä, eli silloin kun seosta on rikastettu rikastimella.

Eli siis jos ryypyn laittaa liian aikasin liian pienelle ja painaa äkkiä riittävästi kaasua, joiloin kone yskäisee. Ilmeisesti seos menee kaasuläppine avautuessa niin laihalle ja samaten on käyntinopeus niin pieni.

Mutta sitten saattaas tapahtu imusarjassa pamaus. Tuntuu että syttyy polttoaine jo siellä.

Tällästä ongelmaa esiinty muuten tässä kaarassa silloinkin kun se oli yhdellä kaasuttimella, loppuiaikoina. Silloin autoon tuli jotain vikaa ja se ei jaksanut kulkea minnekkään. Kuumeni vaan ja pamautteli imusarjassa niin että jarrutehostimen letkutkin lensi muutaman kerran paikaltaan. Silloin oli kaasarina Pierburg.
SAAB
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kaasarin toimintahäiriön takia seos menee laihalle ja laiha seos aiheuttaa nakutusta/ennenaikaista syttymistä puristuksesta/hehkuvasta karstasta.

Tietty kannattaa tarkistaa, että jakajan alipaine-ennakko toimii(kalvo ei ole puhki) ja että keskipakoennakon jouset eivät ole poikki(pyörijästä kokeillen tuntuu useiden millien välys). Myös mahdolliset ilmavuodot alipaineletkuissa/jarrutehostimen letkussa/jarrutehostimessa/tiivisteissä/kaasarin kumisessa imukaulassa (jos on), ovat tarkistuslistalla.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Sylinteristä päin katsoen liian aikaiseen sytytykseen (imuventtiilin vielä ollessa osittain auki) voi olla syynä: liian aikainen kipinä (perusennakko väärin tai ennakon säädin poskellaan kuten edellä sanottu), kuumana hehkuva jokin kohta sylinterissä (esiintyy ehkä kovan ajon jälkeen) tai polttoaineen oktaaniarvo liian alhainen todelliseen puristuspaineeseen/lämpötilaan nähden (ns. jälkikäyntiä aiheuttavaa). Oktaanitarpeen voi löytää ohjekirjasta, mutta jos todellisuus on tiukempi eli esim. paljon karstaa sylintereissä, voi todellinen oktaanitarve olla korkeampi kuin mitä ohjeet sanovat.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Empä ole kaasarilaitteiden kanssa ollut tekemisissä herranvuosiin. Vaan jos imusarjassa paukkuu, niin eikös nokan ajoitus ole päin peetä tai imuvenan lautanen vuotaa.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kurko kirjoitti:Empä ole kaasarilaitteiden kanssa ollut tekemisissä herranvuosiin. Vaan jos imusarjassa paukkuu, niin eikös nokan ajoitus ole päin peetä tai imuvenan lautanen vuotaa.
...tai sitten sytkä päin persettä...
Itelleni tuli lommo konepeltiin kun ampui tuon imusarjasta jarrutehostajaan menevän putken irti pellin ollessa kiinni. On muuten aika "mätäkkä" lojahdus...!
tuna1000
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2005 20:22
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tuna1000 »

Eli se lyö vasten kylmänä? Ei tuo minusta niin kamalan pahalta kuullosta että ainakaan nokan ajotuksessa olis mitään vikaa. Onko seokset liian rikkalla tai sytty vinossa?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

empä ole ikinä tullut tuota miettineeksi, olen vaan pitänyt sitä ominaisuutena että aina viritetty auto kylmänä jonkin aikaa paukuttaa kaasariin... syytä en tiedä, kaikki pitäisi olla kunnossa, ainakin lämpinä hyvin toimii :twisted:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tuna1000
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2005 20:22
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tuna1000 »

Onko tuo nyt sitten edes vaarallista? Minulla teki kans samaa kun joskus vaihoin yhteen autoon isomman kaasarin mikä oli tosi rikkaalla. virimoottoreissa näkyy ja kuuluu kans aina ku lyö kylmänä lieskaa imutorvesta. Mutta vakio koneessa tämä voi olla tietty että jossaki on jotai vikaa?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eiks tuo ole juuri se yksi virimoottorien palamisen syy? Lieska lyö ilmansuodattimen tuleen, kun ilmansuodatin on joku vapaastivirtaava ilman mitään suojakoteloa, niin tuli leviää näppärästi konehuoneeseen ja konehuone savustuu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Oma kokemus

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itse ihmettelin tuota "imusarjassa paukkumista" jonkin aikaa (900 T8 -83), kunnes sitten tajusin laittaa sytytysjohdot oikein. En väitä, että tälläinen virhe olisi kovin yleinen.. :oops:
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Ensimmäinen tuplaysini paukutteli myös kaasarissa. "Asiantuntija" sanoi, että imusarjan tiiviste vuotaa. Vaihdoin tiivisteen ja vika katosi.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Mertmi kirjoitti:Eiks tuo ole juuri se yksi virimoottorien palamisen syy? Lieska lyö ilmansuodattimen tuleen, kun ilmansuodatin on joku vapaastivirtaava ilman mitään suojakoteloa, niin tuli leviää näppärästi konehuoneeseen ja konehuone savustuu...
...pakkohan tuo on taas laittaa...
http://personal.inet.fi/koti/log/asko/
Ja juuri kuvauksesi perusteella, tosin astetta rankemmalla konehuoneen savustumisella
8)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

lordofgreed kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Eiks tuo ole juuri se yksi virimoottorien palamisen syy? Lieska lyö ilmansuodattimen tuleen, kun ilmansuodatin on joku vapaastivirtaava ilman mitään suojakoteloa, niin tuli leviää näppärästi konehuoneeseen ja konehuone savustuu...
...pakkohan tuo on taas laittaa...
http://personal.inet.fi/koti/log/asko/
Ja juuri kuvauksesi perusteella, tosin astetta rankemmalla konehuoneen savustumisella
8)
Juurikin näin.. tuunattu vanha takavetoräppänä, kireätä nokkaa, vaparisuttaria ja jotkut täysin loppuun ajetut lots-lots-solexit mieluiten vielä jonkun täysin erityyppisen moottorin säädöillä.

Kokonaisuudenhan suorastaan kruunaa, että omistaja on säästäväisyyttään/köyhyyttään pessyt suttarit bensalla tms...


*)Kyseinen ascona ei liity kertomaani tietääkseni millään tavalla...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

itse en juuri tuon takia käytäkään noita suoraan kaasarin päälle tulevia suodattimia.
kunnon kollektori kaasarien päälle, sinne mahtuu kunnon imusuppilot, siitä letku nokalle ja vv suodatin sinne.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

mikkoimp kirjoitti:itse en juuri tuon takia käytäkään noita suoraan kaasarin päälle tulevia suodattimia.
kunnon kollektori kaasarien päälle, sinne mahtuu kunnon imusuppilot, siitä letku nokalle ja vv suodatin sinne.
Nuo pystyimut ei olekaan niin suuri ongelma, kun ne ei pahemmin kastukkaan, mutta vaakavekottimet sitten ui aineessa. Vielä kun monissa "riksuttimissa" on imu- ja pakosarjat samalla puolella...
Tuossa askossa oli 40:t vaaka dellortot kiinni... Ei muuten jäänyt niistäkään paljoa jälelle, mitään ei ole kuvissa purettu irti...
Vastaa Viestiin