Seokset
Oman persdynon perusteella aavistuksen rikkaammalla seoksella kulkee nätimmin ja vähemmällä bensalla.
Paikallisen Bosch -huollon puolituttu kaveri sanoi, että kaasutin -Saapeille on kaksi säätöä. Toinen on katsastusmiestä varten ja toinen normaaliajoa varten.
Rikas seos ei ole vaarallista koneelle, mutta liian laiha saattaa olla. Ei muuta kuin kaasaria rikkaammalle ja kokeileen.
Paikallisen Bosch -huollon puolituttu kaveri sanoi, että kaasutin -Saapeille on kaksi säätöä. Toinen on katsastusmiestä varten ja toinen normaaliajoa varten.
Rikas seos ei ole vaarallista koneelle, mutta liian laiha saattaa olla. Ei muuta kuin kaasaria rikkaammalle ja kokeileen.
-JanneS-
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Pierburgissa säätöruuvia kun kiertää kiinnipäin niin laihenee ja siis avaaminen rikastaa. Se ruuvi liikuttaa suutinta eli kiinnipäin nostaa "lähemmäksi" luistin neulaa ja avaus tietty laskee. Kannattaa kiertää 1/8 kierros kerrallaan ja kokeilla.
Minä olen tuon normaalisäädon tehnyt laihan puolelta, hakenut kokeilemalla sellaisen säädön missä ei nyi tasakaasulla. Tuosta joutuu vielä kerran pari kiertämään että saa seoksen missä kaasun painaminen ei aiheuta "wooausta", eli lähtee heti kiihtymään. Lopputulos kulutus satkulla maantielle alle 8 (jopa alle 7 jos maltaa) ja sekalaisessa enempi tai vähempi yli 8.
Minä olen tuon normaalisäädon tehnyt laihan puolelta, hakenut kokeilemalla sellaisen säädön missä ei nyi tasakaasulla. Tuosta joutuu vielä kerran pari kiertämään että saa seoksen missä kaasun painaminen ei aiheuta "wooausta", eli lähtee heti kiihtymään. Lopputulos kulutus satkulla maantielle alle 8 (jopa alle 7 jos maltaa) ja sekalaisessa enempi tai vähempi yli 8.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Et sattumoisin ole mitannut tuota säätöä kaasuttimen kammiosta? Muistaakseni tehdassäätö on 2,5mm @ 20C. Sen oman optimin löytämiseen toki varmaankin vaikuttaa kaasariyksilön yleiskunto ja se toimiiko "perhonen" ennen putsaria, tai sen säätöön vaikuttava ventiili haitariputkessa (taas muistaakseni pitäis imuilman lämmön heilua siinä +25C plusmiinus 5-astetta).cc kirjoitti:Pierburgissa säätöruuvia kun kiertää kiinnipäin niin laihenee ja siis avaaminen rikastaa. Se ruuvi liikuttaa suutinta eli kiinnipäin nostaa "lähemmäksi" luistin neulaa ja avaus tietty laskee. Kannattaa kiertää 1/8 kierros kerrallaan ja kokeilla.
Itsellä myös kulutus on jotain tuota luokkaa, mutta alle seitsemän litran en ole vielä kokeillut päästä (vain lyhyttä matka-ajoa). Kaasari voi kyllä nyittää aika helposti ja tuntuu melkein kuin kytkin konstailisi kiihdyttäessä, samoin puuskainen vastatuuli saattaa tuntua selvemmin kun löössi räkii imuun miten sattuu, vaikkapa neulan ollessa paskaane ja öljyn määräkin väärä.
Mutta voi sitä riemua kun se on säädöissään

Viimeksi muokannut HM, Ti Kesä 07, 2005 12:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En ole mitannut, eikä sillä oikeastaan ole merkitystä, pätisi vain siihen kaasariin sillä hetkellä. Tuossa kaasarissa kun kaikki vaikuttaa kaikkeen niin se oikea asento löytyy vain hakemalla tai seosmittarilla/pakokaasunalysaattorilla jos sellainen on käytettävissä.HM kirjoitti:Et sattumoisin ole mitannut tuota säätöä kaasuttimen kammiosta?
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Sanos muuta.HM kirjoitti: Mutta voi sitä riemua kun se on säädöissään![]()

Moikka!Suppari kirjoitti:Entä sitten noissa ruiskuissa?Mikä olis ''optimaalinen'' seos?
Eikös se ole kaikissa optimaalinen tehon suhteen jos ilman/polttoaineen suhde on 12.6:1 Päästöjen puolesta taitais toi 14.7:1 olis kohtuullinen , elikkä Lambda-arvo 1.00
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.