Seokset

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reetu

Seokset

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mites se muuten on noissa kaasari malleissa , jos on rikkaalla tai laihalla , eli kummalla menee vähemmän polttoainetta?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eiköhän se oikeilla seoksilla mene vähiten, rikkaalla ja laihalla joutuu molemmilla polkemaan enemmän kun auto tuntuu koko ajan tehottomalta.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Oman persdynon perusteella aavistuksen rikkaammalla seoksella kulkee nätimmin ja vähemmällä bensalla.
Paikallisen Bosch -huollon puolituttu kaveri sanoi, että kaasutin -Saapeille on kaksi säätöä. Toinen on katsastusmiestä varten ja toinen normaaliajoa varten.
Rikas seos ei ole vaarallista koneelle, mutta liian laiha saattaa olla. Ei muuta kuin kaasaria rikkaammalle ja kokeileen.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ok , mut sitten vielä kumpaan suuntaan pitää pierburg kaasarissa vääntää , että menee rikkaammalle?
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Pierburgissa säätöruuvia kun kiertää kiinnipäin niin laihenee ja siis avaaminen rikastaa. Se ruuvi liikuttaa suutinta eli kiinnipäin nostaa "lähemmäksi" luistin neulaa ja avaus tietty laskee. Kannattaa kiertää 1/8 kierros kerrallaan ja kokeilla.

Minä olen tuon normaalisäädon tehnyt laihan puolelta, hakenut kokeilemalla sellaisen säädön missä ei nyi tasakaasulla. Tuosta joutuu vielä kerran pari kiertämään että saa seoksen missä kaasun painaminen ei aiheuta "wooausta", eli lähtee heti kiihtymään. Lopputulos kulutus satkulla maantielle alle 8 (jopa alle 7 jos maltaa) ja sekalaisessa enempi tai vähempi yli 8.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Pierburgin säätämiseen tarvitsee 8mm hylsyn ja lyhyen räikän. Lenkillä ei onnistu, koska mutteri on syvennyksessä. Säätömutteri on kaasarin pohjassa keskellä kaasutinta.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

cc kirjoitti:Pierburgissa säätöruuvia kun kiertää kiinnipäin niin laihenee ja siis avaaminen rikastaa. Se ruuvi liikuttaa suutinta eli kiinnipäin nostaa "lähemmäksi" luistin neulaa ja avaus tietty laskee. Kannattaa kiertää 1/8 kierros kerrallaan ja kokeilla.

Minä olen tuon normaalisäädon tehnyt laihan puolelta, hakenut kokeilemalla sellaisen säädön missä ei nyi tasakaasulla. Tuosta joutuu vielä kerran pari kiertämään että saa seoksen missä kaasun painaminen ei aiheuta "wooausta", eli lähtee heti kiihtymään. Lopputulos kulutus satkulla maantielle alle 8 (jopa alle 7 jos maltaa) ja sekalaisessa enempi tai vähempi yli 8.
Et sattumoisin ole mitannut tuota säätöä kaasuttimen kammiosta? Muistaakseni tehdassäätö on 2,5mm @ 20C. Sen oman optimin löytämiseen toki varmaankin vaikuttaa kaasariyksilön yleiskunto ja se toimiiko "perhonen" ennen putsaria, tai sen säätöön vaikuttava ventiili haitariputkessa (taas muistaakseni pitäis imuilman lämmön heilua siinä +25C plusmiinus 5-astetta).

Itsellä myös kulutus on jotain tuota luokkaa, mutta alle seitsemän litran en ole vielä kokeillut päästä (vain lyhyttä matka-ajoa). Kaasari voi kyllä nyittää aika helposti ja tuntuu melkein kuin kytkin konstailisi kiihdyttäessä, samoin puuskainen vastatuuli saattaa tuntua selvemmin kun löössi räkii imuun miten sattuu, vaikkapa neulan ollessa paskaane ja öljyn määräkin väärä.

Mutta voi sitä riemua kun se on säädöissään ;) :lol:
Viimeksi muokannut HM, Ti Kesä 07, 2005 12:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2274
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mitenkäs pitäis luottopelin kahta kaasaria ruuvata, kun kulkee mukavammin 3/4 kaasulla kuin lattiaan painaen? Muuten tosi tasainen ja kaunis käynti..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

HM kirjoitti:Et sattumoisin ole mitannut tuota säätöä kaasuttimen kammiosta?
En ole mitannut, eikä sillä oikeastaan ole merkitystä, pätisi vain siihen kaasariin sillä hetkellä. Tuossa kaasarissa kun kaikki vaikuttaa kaikkeen niin se oikea asento löytyy vain hakemalla tai seosmittarilla/pakokaasunalysaattorilla jos sellainen on käytettävissä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

HM kirjoitti: Mutta voi sitä riemua kun se on säädöissään ;) :lol:
Sanos muuta. :) Kaasarirempan ja sää(dät)tämisen jälkeen omani käy asiallista tyhjäkäyntiä ja kulkee paremmin kuin koskaan. Joku sanoi täällä joskus, että Pierburgi on ihan kelpo peli kunhan on säädöissään. Vaikea nähdä miksi se pitäisi edes päästää pois säädöistään; uutta osaa kehiin, niin myös säädöt pysyy.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Entä sitten noissa ruiskuissa?Mikä olis ''optimaalinen'' seos?
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Suppari kirjoitti:Entä sitten noissa ruiskuissa?Mikä olis ''optimaalinen'' seos?
Moikka!
Eikös se ole kaikissa optimaalinen tehon suhteen jos ilman/polttoaineen suhde on 12.6:1 Päästöjen puolesta taitais toi 14.7:1 olis kohtuullinen , elikkä Lambda-arvo 1.00
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Pierburgissa kaasarin pohjassa, 8mm hylsy ajaa asiansa.. aukipäin niin rikastuu
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin