Check engine palaa/paloi
nalleolut kirjoitti:mistäs johdoista väreinä se mitataan kolme johtoahan siellä on joissakin vaan kaksi mutta omassa 900i16 2,0 on kolme johtoa yks o maa mut muut väreinä kiitos......
Minä toimin kuten alla on sepustettu, jos on vääriä ohjeita tai muuta mitä pitäisi varoa niin viisaammat korjatkoon...
Eli,
Se kaksinapainen liitin on lämmitys (siinä ilmanottokaukalon vieressä)
Se yksinapainen "mustalla kumitutilla" suojattu liitin on lambdan plusjohto.
Lämmityselementin johdoista voi mitata resistanssin (pitäisi olla noin 4 ohmia) Resistanssia mitatessa pitää sytytysvirran olla pois päältä!
Mittaus vain lambdan päästä liitin irroitettuna, ei ECU:lle menevästä johdosta missään tapauksessa.
Siitä lambdan plusjohdosta saa mitata ainoastaan jännitteen (ei saa mitata resistanssia tai seurauksena voi olla joko ECU:n tai lambdan rikkoutuminen) Koska mittari syöttää virtaa mitattavaan piiriin.
Tarkkana sitten mittausten kanssa, ettei tule isompaa vahinkoa.
Mittarina olis hyvä olla digitaalinen isolla sisäisellä resistanssilla varustettu yleimittari. Sisäinen vastus luokkaa 10 Mohm.
Lambdan mittauksessa mittari asetetaan 2 VDC alueelle. Mittarin punainen johto lambdan plus-johtoon ja mustajohto varmaan maahan (vaikka venttiilikoppaan). Varo, ettei lambdan liitin maadoitu suoraan runkoon kun suojus on poistettu.
Lukeman pitäisi nyt rullata tuota 0,2-0,7v väliä.
Luonnollisestikkaan en ota mitään vastuuta jos mittauksessa sattuisi jotakin kärähtämään
Lambdojen johdot menee tutkimuksieni mukaan näin:
-1 johto: lambdan plus (maadoitus pakoputken kautta)
-2 johtoa: lambdan plus ja signaalimaa
-3 johtoa: lambdan plus ja esilämmitys (maadoitus pakoputken kautta)
-4 johtoa: lambdan plus ja signaalimaa lisäksi esilämmitys.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Classic 900 kirjoitti:Mulla CE-paloi vaikka vaihdoin puoli autoa, juuri kun luulin että vika oli löytynyt niin taas syttyi. Siksi vaihdoin kaasutinversioon, eikä ole ruiskua ikävä.
Kaikkea väliltä ruiskupumppu ja erilaiset anturit kannattaa kokeilla, sulla ainakin tuntui olevan hommat hanskassa itelläkin. Onnea etsintään. Ei käy kateeksi, og 16v ei tule enää ikinä tähän taloon...
Itsellä kaksi 16 venaista ruiskuu ja toimivat kuin kellot....
Jotain pientä on joskus vikakoodien muodossa ilmennyt...
Oon ajanut 150 tkm ja toisellakin 30 tkm....
PS..Helppo viat etsiä kun on kaksi samanlaista, jolloin voi toisesta autosta kokeilla osia...Ei tarwi aina kaupan kautta poiketa...
SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI..
http://townsendimports.com/Web/entry/te ... ystems.htm
Tuolta sivustolta löytyy melko perusteellista tekstiä, esimerkiksi ko. ruiskun lambda-anturin toiminnan testausproseduurista ja oikeista jännitearvoista. Ei heti sattunut silmään enkä jaksanut etsiä tarkemmin, kyseinen osio on autossa tulostettuna, täytyypä katsoa sieltä sivun osoite jos et sinäkään löydä
Edit: Itselläni nyt -88 t16-tekniikka vaihdettuna entiseen kaasarihoppaan, samainen LH 2.4 käytössä...
Tuolta sivustolta löytyy melko perusteellista tekstiä, esimerkiksi ko. ruiskun lambda-anturin toiminnan testausproseduurista ja oikeista jännitearvoista. Ei heti sattunut silmään enkä jaksanut etsiä tarkemmin, kyseinen osio on autossa tulostettuna, täytyypä katsoa sieltä sivun osoite jos et sinäkään löydä
Edit: Itselläni nyt -88 t16-tekniikka vaihdettuna entiseen kaasarihoppaan, samainen LH 2.4 käytössä...
M93 9000 CS Aero (KA)
Check engine, tuo mainio ihmevalo. Ajan romullani (vm90 900S) kilometrin, valo syttyy. Ajan moottorin normaaliin lämpötilaan ja sammutan moottorin. Käynnistän ja tämä ihmevalo ei enää syty. Vikakoodia ei saatu testerillä ja arvelivat korjaamolla että jotain epäpuhtautta jossakin. Alkaa todella jo kyrsiä tämä romu.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Check engine palaa/paloi
Liityn joukkoon, joka vaihtelee näitä korvikelambdoja tiuhaan tahtiin
Ei se kauaa kestänyt toi anturi. Useamman vuoden kyllä, mutta kilsoja noin 20tkm.
Nyt nimittäin samaisen satkun mittarissa 280 tkm.
Pari viikkoa sitten alkoi valo palamaan ja mittausten perusteella uutta anturia koneeseen. Vika korjautui, mutta tilalle tuli taas bilteman anturi.
Ei kerinnyt metsästämään boschilaista, täytynee vaihtaa seuraavaks sellainen.
Noh samalla uusittiin sitten pakoputkikin katista taaksepäin.
Johan pelaa taas.
Ei se kauaa kestänyt toi anturi. Useamman vuoden kyllä, mutta kilsoja noin 20tkm.
Nyt nimittäin samaisen satkun mittarissa 280 tkm.
Pari viikkoa sitten alkoi valo palamaan ja mittausten perusteella uutta anturia koneeseen. Vika korjautui, mutta tilalle tuli taas bilteman anturi.
Ei kerinnyt metsästämään boschilaista, täytynee vaihtaa seuraavaks sellainen.
Noh samalla uusittiin sitten pakoputkikin katista taaksepäin.
Johan pelaa taas.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Check engine palaa/paloi
hehe.. samassa kerhossa ollaan täälkin. Mulla pamahti viime syksynä kans lambda, jolla oli ajettu selkeesti alle 100tkm. Ja kuten sullakin, niin en ehtinyt hakea parempaa kun piti auto saada ajoon, joten tais tulla joku halvempi taas laitettua.OG900 kirjoitti:Liityn joukkoon, joka vaihtelee näitä korvikelambdoja tiuhaan tahtiin
Ei se kauaa kestänyt toi anturi. Useamman vuoden kyllä, mutta kilsoja noin 20tkm.
Nyt nimittäin samaisen satkun mittarissa 280 tkm.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Re: Check engine palaa/paloi
kerra palo, ku lähti se tuluppa sieltä imusarjasta irti josta lähtee putki ahtomittarille.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Check engine palaa/paloi
Lambdan jännitteen mittaus? Laitetaanko yleismittarin + johto rinnan lambdan signaalin kanssa? Lambdan pistoke siis kiinni koko ajan? Vai pistoke irti ja sit lambdan päästä mittaus maita vasten?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Re: Check engine palaa/paloi
Mittaa liitin paikallaan signaalin ja maan välistä jännitealueella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Check engine palaa/paloi
Olipa nopea vastaus. Juuri noin tuli mitattua auton käydessä. Mittari näytti 0.2-0.8 V heitteli koko ajan. Ilmeisesti lambaada kunnossa sit? Nyt ei ole kyllä CE valokaan aikoihin palanut ajattelin vaan varmistaa mitä gurut on mieltä
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe