Check engine palaa/paloi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Toi vois kyllä olla sit sama vika mullakin.. 8O Kiitos avuntarjouksesta, sitä tarvitaan. Laitan YV:tä..
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23992
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mistäs johdoista väreinä se mitataan kolme johtoahan siellä on joissakin vaan kaksi mutta omassa 900i16 2,0 on kolme johtoa yks o maa mut muut väreinä kiitos......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

nalleolut kirjoitti:mistäs johdoista väreinä se mitataan kolme johtoahan siellä on joissakin vaan kaksi mutta omassa 900i16 2,0 on kolme johtoa yks o maa mut muut väreinä kiitos......

Minä toimin kuten alla on sepustettu, jos on vääriä ohjeita tai muuta mitä pitäisi varoa niin viisaammat korjatkoon... :roll:

Eli,

Se kaksinapainen liitin on lämmitys (siinä ilmanottokaukalon vieressä)

Se yksinapainen "mustalla kumitutilla" suojattu liitin on lambdan plusjohto.

Lämmityselementin johdoista voi mitata resistanssin (pitäisi olla noin 4 ohmia) Resistanssia mitatessa pitää sytytysvirran olla pois päältä!
Mittaus vain lambdan päästä liitin irroitettuna, ei ECU:lle menevästä johdosta missään tapauksessa.

Siitä lambdan plusjohdosta saa mitata ainoastaan jännitteen (ei saa mitata resistanssia tai seurauksena voi olla joko ECU:n tai lambdan rikkoutuminen) Koska mittari syöttää virtaa mitattavaan piiriin.

Tarkkana sitten mittausten kanssa, ettei tule isompaa vahinkoa.
Mittarina olis hyvä olla digitaalinen isolla sisäisellä resistanssilla varustettu yleimittari. Sisäinen vastus luokkaa 10 Mohm.

Lambdan mittauksessa mittari asetetaan 2 VDC alueelle. Mittarin punainen johto lambdan plus-johtoon ja mustajohto varmaan maahan (vaikka venttiilikoppaan). Varo, ettei lambdan liitin maadoitu suoraan runkoon kun suojus on poistettu.
Lukeman pitäisi nyt rullata tuota 0,2-0,7v väliä.

Luonnollisestikkaan en ota mitään vastuuta jos mittauksessa sattuisi jotakin kärähtämään 8O :roll:

Lambdojen johdot menee tutkimuksieni mukaan näin:
-1 johto: lambdan plus (maadoitus pakoputken kautta)
-2 johtoa: lambdan plus ja signaalimaa
-3 johtoa: lambdan plus ja esilämmitys (maadoitus pakoputken kautta)
-4 johtoa: lambdan plus ja signaalimaa lisäksi esilämmitys.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Classic 900 kirjoitti:Mulla CE-paloi vaikka vaihdoin puoli autoa, juuri kun luulin että vika oli löytynyt niin taas syttyi. Siksi vaihdoin kaasutinversioon, eikä ole ruiskua ikävä.

Kaikkea väliltä ruiskupumppu ja erilaiset anturit kannattaa kokeilla, sulla ainakin tuntui olevan hommat hanskassa itelläkin. Onnea etsintään. Ei käy kateeksi, og 16v ei tule enää ikinä tähän taloon...

Itsellä kaksi 16 venaista ruiskuu ja toimivat kuin kellot....
Jotain pientä on joskus vikakoodien muodossa ilmennyt...
Oon ajanut 150 tkm ja toisellakin 30 tkm....
PS..Helppo viat etsiä kun on kaksi samanlaista, jolloin voi toisesta autosta kokeilla osia...Ei tarwi aina kaupan kautta poiketa...

SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI..
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

http://townsendimports.com/Web/entry/te ... ystems.htm

Tuolta sivustolta löytyy melko perusteellista tekstiä, esimerkiksi ko. ruiskun lambda-anturin toiminnan testausproseduurista ja oikeista jännitearvoista. Ei heti sattunut silmään enkä jaksanut etsiä tarkemmin, kyseinen osio on autossa tulostettuna, täytyypä katsoa sieltä sivun osoite jos et sinäkään löydä :)

Edit: Itselläni nyt -88 t16-tekniikka vaihdettuna entiseen kaasarihoppaan, samainen LH 2.4 käytössä...
M93 9000 CS Aero (KA)
Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

Check engine, tuo mainio ihmevalo. Ajan romullani (vm90 900S) kilometrin, valo syttyy. Ajan moottorin normaaliin lämpötilaan ja sammutan moottorin. Käynnistän ja tämä ihmevalo ei enää syty. Vikakoodia ei saatu testerillä ja arvelivat korjaamolla että jotain epäpuhtautta jossakin. Alkaa todella jo kyrsiä tämä :twisted: romu.
Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

No nyt tuo check engine valokin on rikki kun ei enää pala.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mughs kirjoitti:No nyt tuo check engine valokin on rikki kun ei enää pala.

Heh....CE- valo epäkuntoinen, eli sillekkin pitäisi olla oma varoitusvalo... :roll:
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kuuluukos tuon CE-valon palaa kun käännetään virrat päälle?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Liityn joukkoon, joka vaihtelee näitä korvikelambdoja tiuhaan tahtiin :x

Ei se kauaa kestänyt toi anturi. Useamman vuoden kyllä, mutta kilsoja noin 20tkm.
Nyt nimittäin samaisen satkun mittarissa 280 tkm.

Pari viikkoa sitten alkoi valo palamaan ja mittausten perusteella uutta anturia koneeseen. Vika korjautui, mutta tilalle tuli taas bilteman anturi.
Ei kerinnyt metsästämään boschilaista, täytynee vaihtaa seuraavaks sellainen.

Noh samalla uusittiin sitten pakoputkikin katista taaksepäin.
Johan pelaa taas.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

OG900 kirjoitti:Liityn joukkoon, joka vaihtelee näitä korvikelambdoja tiuhaan tahtiin :x

Ei se kauaa kestänyt toi anturi. Useamman vuoden kyllä, mutta kilsoja noin 20tkm.
Nyt nimittäin samaisen satkun mittarissa 280 tkm.
hehe.. samassa kerhossa ollaan täälkin. :roll: Mulla pamahti viime syksynä kans lambda, jolla oli ajettu selkeesti alle 100tkm. Ja kuten sullakin, niin en ehtinyt hakea parempaa kun piti auto saada ajoon, joten tais tulla joku halvempi taas laitettua. :D
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

kerra palo, ku lähti se tuluppa sieltä imusarjasta irti josta lähtee putki ahtomittarille.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Lambdan jännitteen mittaus? Laitetaanko yleismittarin + johto rinnan lambdan signaalin kanssa? Lambdan pistoke siis kiinni koko ajan? Vai pistoke irti ja sit lambdan päästä mittaus maita vasten?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mittaa liitin paikallaan signaalin ja maan välistä jännitealueella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Olipa nopea vastaus. Juuri noin tuli mitattua auton käydessä. Mittari näytti 0.2-0.8 V heitteli koko ajan. Ilmeisesti lambaada kunnossa sit? Nyt ei ole kyllä CE valokaan aikoihin palanut ajattelin vaan varmistaa mitä gurut on mieltä :)
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Vastaa Viestiin