Check engine palaa/paloi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Potilaana M1992 satku 2,1i

Viikolla rupesi auto aavistuksellisesti nykimään. Tuntuu, että ihan kaikki tehotkaan ei ole tallella.
CE-valo rupesikin loppuviikosta palamaan ja ensitoimenpiteenä ruiskuttelin kaikkiin liitoksiin CRC:tä. Kas, valo sammuikin melko lyhyen ajon jälkeen.
Seuraavana päivänä valoi syttyi taas.
Tälläkertaa otin käyvästä koneesta AIC:n johdon irti --> kierrokset nousivat 1500:aan joten vika tuskin on siinä. Otin myös IMM:n liittimen irti ja kone meinasi sammua, mutta meni kuitenkin"limp home" tilaan.

Tänään sitten vaivauduin purkamaan vikakoodit, tulos oli seuraavanlainen:
12231 (normaalia kun motti ei pyöri)
12223 polttoaineseos liian laiha
12111 oppimisvika lambdasäädössä
12241 ruiskusuutin viallinen (voi ilmeisesti tulla vaikka vikaa ei olisikaan)
12222 joutokäynninsäätö viallinen (tuli varmaan kun otin AIC:n irti)
12221 ilmamassamittarin signaali puuttuu (tuli varmaan kun otin IMM:n irti)

Seuraavaksi tyhjensin vikamuistin ja laitoin koneen pyörimään...
CE-valoi syttyi heti.

Suoritin komponenttien testauksen ja kaikki oli ok. Pumppu pyörii, ruiskusuuttimet naksuttaa, ELDL venttiili toimii ja AIC-venttiili surisee. Myös kaasuläppäanturi toimii osakaasulla ja täyskaasuasennossa (valo sammuu).

Tarkistin vielä kerran vikakoodit ja tyhjensin muistin. Kas valo sammui ja koeajolla autossa ei tuntunut olevan mitään vikaa. Valo ei syttynyt noin 10 min ajon aikana.

Täytyypä seurailla, koska valo syttyy taas. Meikäläisen tuurilla jo huomenna. :cry:

Vika (jos sellainen on olemassa) on varmaankin lambda-anturissa. Sulake oli ainakin ehjä. Pitäis varmaan mittailla lambda-anturin signaalia.
Tuli kyllä mieleen, että vika voi olla bensapumpussakin tai vaikkapa pa-suodattimessa. Jälkimmäisen komponentin vaihdosta ei ole mitään tietoa. Lieköhän jopa alkuperäinen.
Kun valo syttyi, niin auto sai sitäennen melkoista käskytystä :oops:
Viimeksi muokannut teesalama, Ke Kesä 08, 2005 00:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Mulla CE paloi, kun moottorin lämpötila-anturi oli viallinen. Se aiheutti tosin myös melkoiset käyntihäiriötkin, ainakin ajoittain.
9-5 2,3t Wagon `06
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Mulla CE-paloi vaikka vaihdoin puoli autoa, juuri kun luulin että vika oli löytynyt niin taas syttyi. Siksi vaihdoin kaasutinversioon, eikä ole ruiskua ikävä.

Kaikkea väliltä ruiskupumppu ja erilaiset anturit kannattaa kokeilla, sulla ainakin tuntui olevan hommat hanskassa itelläkin. Onnea etsintään. Ei käy kateeksi, og 16v ei tule enää ikinä tähän taloon...
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo pittää tutkia.
Luotettavuudesta senverran, että ihmeen kauan toi valo on pysynyt sammuksissa (noin 2,5 vuotta)...

Ei tarvinnu ysikympillä ajaessa tämmösiä miettiä, mutta kyllä sitä kaasariakin joutui joskus rukkaamaan. Osat oli kyllä edullisia ja helppoja vaihtaa.

Lähinnä tässä kirjoittelen raporttia, jos tämmöstä tulee muillakin eteen.

Huomenissa varmaan lähtee vaihtoon pa-suodatin.
Jos jaksan niin yritän mittailla lambdan.

Viime katsastuksessa oli muuten päästöarvot tämmöset:
CO 0,005
HC 14
Lambda 1,01

Eli ainakin helmikuussa kaikki pelas niinkuin pitää.

Kaikki vinkit otetaan vastaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

join the club :wink: :? onkohan sunkin autolla jotain kevät kenkkuilua. Mulla kans paloi taas vuoden tauon jälkeen CE, joskus kk sitten. Loppui kyllä ruikuttamallla sähköliitoksiin tarkoitettua putsausainetta IMM-liittimeen.. Viikonloppuna mittariin tuli taas 1000km, ilman ongelmia. Oireet on kyllä tutut, mullakin alkoi palamaan nimenomaan hieman kovemman ajon jälkeen... ohituskaistalla vieläpä 8O

kerrohan jos, siis KUN löydät vian.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jeps, väliraportti.

Tänään lähdin ajelemaan duuniin. Kaikki pelas normaaliajossa oikeestaan ihan ok.
CE-valo ei palanut koko päivänä.

Sen huomasin, kun annoin koneelle vähän käskytystä niin meinas aluksi ruveta nykimään. Toisekseen reippaamman kiihdytyksen jälkeen meinaa tehot loppua kesken, eikä kierrokset meinaa aluksi nousta vaikka olis kytkinkin pohjassa.

Jäi kiireessä hakematta se bensansuodatin...
Paha epäilys (ja myös toivo) että kone ei saisi tarpeeksi bensaa...

Katsellaan, jatkan kun tiedän enemmän.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Olenhan minäkin tätä CE valoa metsästänyt ja ollut vian "löytävinänikin" Tämä LH jetronic 2.4 kaikilla herkuilla ja katilla varustettuna on ERINOMAINEN paketti, kun se toimii. Ei vaadi huoltoa (sitä ei voi huoltaa, eikä säätää). Rikkoutuessaan vaikea. Vian määritys ilman kokeiluja, mahdotonta. (Näin tekevät myös merkkihuollot). Kaikenkaikkiaan olen todennut, että yksi parhaita, mutta vikamahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon.... Paljon antureita, paljon isesäätyviä asioita ja joitakin tyypillisiä vikoja. Tuulahdus nykyaikaa. Nykyaika tarkoittaa sitä, että ilman asianmukaisia (merkkikohtaisia) testauslaitteita ei voi tehdä MITÄÄN.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tänään kävin hakemassa motonetistä uudet tulpat ja varmuuden vuoksi ostin myös lämpötila-anturin.

Bensansuodatin on huoltokirjan mukaan vaihdettu 45 tkm sitten, joten en sitä ruvennut vaihtamaan. (vaihtoväli on 150 tkm)

Sytytystulpat olikin jo 23 tkm ajetut, joten ei varmasti enää parhaassa iskussaan. Kärkiväliksi mittasin vaihtelevasti tulpasta riippuen0,8-0,9mm. Oikea kärkiväli lienee 0,6-0,7mm.
Muutoin näittivät olevan päällisin puolin ok. Vaihtovälihän tulpilla on 20 tkm (platinatulpat)

Ensimmäisellä koeajolla kone tuntui pelaavan paremmin. Noin 10 min ajon jälkeen CE-valo taas syttyi. Noh, takaisin talliin ja tutkimaan vikakoodeja.
Taas sama vika:
12111 oppimisvika lambdasäädössä.

Seuraavaksi rupesin sitten etsimään imupuolelta vuotoja. Pistin letkuklemmarit kaikkiin tyhjäkäyntimoottorin letkuihin ja puhdistin IMM:ltä läppäkoteloon menevän kumihaitarin. Vaihdon myös yhden niistä imusarjan tiivisteholkeista kun sattui yksi ylimääräinen olemaan.

Lisäksi mittailin lambdan antamaa signaalijännitettä tyhjäkäynnillä. Hieman jäähtyneellä koneella sain lukeman 0,2V ja kun kone lämpesi lukema muuttui noin 0,512V:ksi. (pysyi melko vakaasti tässä lukemassa).

Noh, sitten taas koeajolle. Auto tuntui kiihtyvän selvästi aiempaa paremmin ja ei tuntunut nykivänkään. Ajoin noin 40 km lenkin ja vain kerran CE-valo vilahti. Valo paloi noin 15 sekuntia ja sammui itsekseen.

Lopuksi kysymyksiä viisaammille:

-onko lambda-arvo 0,5V normaali lämpimälle koneelle? Ja onko normaalia, että lukema pysyy kokoajan samana?
-voiko CE-valo vilahtaa ns. "totutusajon" aikana kun boksi on sitäennen resetoitu?

Huh, tulipas pitkä tarina. Kuinkahan moni jaksoi lukea tänne saakka :?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

olenko väärässä että lampdan pitäisi antaa noin voltin jännite?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lambda-anturisi on rikki... Arvon tulisi vaihdella nopeasti noin 0.2V - 0.8V välillä ehjällä lambdalla. Yhteen arvoon jumahtaminen on tyypillinen anturin hajoamisen oire.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

jcarlson kirjoitti:Lambda-anturisi on rikki... Arvon tulisi vaihdella nopeasti noin 0.2V - 0.8V välillä ehjällä lambdalla. Yhteen arvoon jumahtaminen on tyypillinen anturin hajoamisen oire.
Ok, kiitoksia tiedosta.

Mittasin tollasella digitaalisella yleismittarilla (halpis) suoraan liittimen ja maan väliltä. Lukema oli käytännössä vakio lämpenemisen jälkeen.

Motosta sitten varmaan uutta lambdaa..meneekös vaihto ihan heittämällä? Näytti olevan aikas hankalassa paikassa..melkein pitäis päästä auton alta vaihtamaan. Tommonen kai sitten sopii:
Lambda-anturi jos 3 johdolla ja Zirconia. . . . . . . . . . 28-3414 54.50
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaihtelunopeus on luokkaa kerran sekunnissa, joten yleismittarin pitäisi kyllä keretä mukaan ehjän tapauksessa. Kuulostaa tosiaan hyvinkin paljon siltä, että anturi on vaan väsähtänyt. ECU odottelee useamman minuutin anturin lämpenemistä (ehjä esilämmitetty lämpiää ja alkaa toimia kymmenissä sekunneissa), ja jos senkään jälkeen lambda ei toimi järkevästi niin vikakoodi ja CE:hän siitä tulee. Yleensä nuo Zirconia-tyyppiset lambdat suositellaan vaihtamaan n. 100-200tkm välein, eli kulutusosahan se on.

Vaihto ei ollut ainakaan t16:ssa paha homma. En kylläkään muista tarkalleen missä se vaparikoneessa sijaitsee, saattaa olla hiukan hankalammassa paikassa niin että joutuu auton alta irrottamaan. Mutta muuten asennuksessa ei ole mitään hankalaa. Motonetin (tai Bilteman tai mikä vaan) Bosch-klooni tai mikä vain Zirconia-tyyppinen lambda käy, jos johtojen määrä vain täsmää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

jcarlson kirjoitti:Vaihtelunopeus on luokkaa kerran sekunnissa, joten yleismittarin pitäisi kyllä keretä mukaan ehjän tapauksessa. Kuulostaa tosiaan hyvinkin paljon siltä, että anturi on vaan väsähtänyt. ECU odottelee useamman minuutin anturin lämpenemistä (ehjä esilämmitetty lämpiää ja alkaa toimia kymmenissä sekunneissa), ja jos senkään jälkeen lambda ei toimi järkevästi niin vikakoodi ja CE:hän siitä tulee. Yleensä nuo Zirconia-tyyppiset lambdat suositellaan vaihtamaan n. 100-200tkm välein, eli kulutusosahan se on.

Vaihto ei ollut ainakaan t16:ssa paha homma. En kylläkään muista tarkalleen missä se vaparikoneessa sijaitsee, saattaa olla hiukan hankalammassa paikassa niin että joutuu auton alta irrottamaan. Mutta muuten asennuksessa ei ole mitään hankalaa. Motonetin (tai Bilteman tai mikä vaan) Bosch-klooni tai mikä vain Zirconia-tyyppinen lambda käy, jos johtojen määrä vain täsmää.
Kiitos edelleen. Olet selvästi perehtynyt asiaan :)

Taidan hakea lambdan ja yrittää viikonloppuna vaihdella sen.
Mittarissa on tosiaan 260tkm, joten lambdalla taisi tulla normitunnit täyteen.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Empäs ehtinyt tänään motoon enkä edes biiiilteemaan. Piti hakea uusi lambda, että sais ton menopelin potkijaisiin mennessä kuntoon.

Noh, otin kuitenkin duunista lainaan ABB:n valmistaman "yleismittarin". Tossa ainakin mittaustaajuus on sitäluokkaa, että pitäis nopeatkin muutokset näkyä...mutta ei vaan näy.

Ainakin vika on varmistunut.

Jottei menisi ihan pelkäksi tarinoinniksi niin laitetaan tähän pari linkkiä jotka äsken googletin..

http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm
http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html

Varmaan tuttu monelle, mutta minulle uutta tietoa..
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Lambda-anturi on nyt vaihdettu. Sammuihan se CE-valokin. Ainakin 2 päivää toiminut ilman valon palamista.
Lisäksi käyntihäiriöt lähti ja tehot palas. Rupesi nykimään viime viikolla aika pahasti välillä...

Anturin vaihto oli melko helppo toimenpide. Onnistui jopa yläkautta (T-väännin+ puolimetrinen jatko+ nivel). Eikä ollut hirveän tiukassakaan.
Biiiilteemasta hain tommosen lambda-hylsyn ja anturinkin samalla..... :oops: :oops:

Nykyisestä anturista katkaisin liittimet+ 10 cm johtoa mukaan. Kutistesukka abikoilla liitin uuden anturin johdot vanhoihin liittimiin.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=137

Noh, ainakin lambdan antamat lukemat rullaa kokoajan (lämpenemisjakson jälkeen), eli anturi on oikeasti toimiva. Anturi antaa lämmettyään lukemia 0,2V - 0,7V välillä. Vanha anturi kun antoi kokoajan tuota 0,5V lukemaa.

Suuri kiitos apua antaneille ja erityiskiitos nimimerkille "jcarlson" (lambda-asiantuntija)

saba2,1:
Sulta vois mitata kanssa ton lambdan toiminnan. Voin tarvittaessa jeesata, mutta se onnistuu aika helposti varmasti itseltäsikin.
Työkalunkin voin lainata kun se tuli juuri ostettua.
Anturi voi näköjään "toimia" muttei kuitenkaan kunnolla...
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin