Laturin laakerit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Laturin laakerit

Viesti Kirjoittaja hene- »

Kierrosten mukana nouseva vinkuva ääni, tulee vissiin laturin laakereista.

Onko kukaan vaihtanu laakereita ite?
Onkohan kuin iso homma?
Kannattaako?
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

laturi

Viesti Kirjoittaja mestari »

onhan noita joutunut vaihtamaan laakereita ja sit liuku olisi syytä vaihtaa samalla jos on urainen,ja yleensä on jos joutuu laakereita vaihtaan.
ota sorvissa oikolastu likupinnasta ennen kasausta ja kiillota se.
kannattavuudesta voi sanoa että kyllä oma työ kannattaa aina jos vertaat
hintaan mikä menee jos viet sen korjaamoon (55e/h)
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Laturin laakerit

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Onko pelkkien laakereiden vaihto paha rasti? Liukurenkaat priimat mutta kun pyörittää laturia käsin niin rohisee
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Laturin laakerit

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ei ole paha homma. Merkkaat vaan tussilla, miten laturin kuori ja muut osat on suhteessa toisiinsa ja kasaat samaan asentoon. Mutta tosiaan, jos liukurenkaissa on urat, niin hiilien poisto ja paikoilleen laittaminen voi olla haastavaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Laturin laakerit

Viesti Kirjoittaja anv »

Joo, ei ole iso homma. Muistaakseni hiilisiltapaketti (musta mötikkä) takaa parilla ruuvilla kiinni. Varovasti ulos ja kasatessa sisään ettei hiilet katkea. Hihnapyörä irti ja etu/takapäätä yhdessä pitävät pitkät ruuvit auki. Iskumeisselistä tässä vaiheessa iso apu. Sitten vai varovasti nitkuttelemalla päät irti. Laakerit eivät yleensä ole lujassa pesissään. Varmasti en muista pitikö tuo hihnapyörä erikseen irroittaa, mutta ei kait sitä etupään laakeria muuten saa vaihdettuakaan.

Jos kysymys koskee tuota 8 venttiilistä OG900:sta, probleemana on saada laturi irti. Nääs se pitkä pultti, joka toimii samalla saranana kun hihnaa kiritään, ottaa kiinni rintapeltiin ennenkuin laturi mahtuu tulemaan pois. Eli, joutuu irroittamaan myös laturin kannattimen lohkon kyljestä. Tässä kohtaa kannattaa varoa ettei kämmenellä katkaise niitä venakopan yli kulkevia polttoaineputkia. Nimimerkillä kokemusta on lisättynä bussilakolla (akka muuten suuttu)
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Laturin laakerit

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Juu laturi onkin jo pöydällä valmiiksi. Pittää kokeilla kun "tarkenee", tulee nopeaa tuskanhiki ulkona :D ja ainut tosiaan mikä huolestuttaa on laturin ruuvien irti yrittäminen ilman että kannat mylvääntyy
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Laturin laakerit

Viesti Kirjoittaja anv »

Sää ootkin Oulussa. Käy mun luona lyömässä iskumeisselillä nuo ruuvit irti. Laitan puhelinnumeron YV:llä
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin