Matkantekoa wanhalla 99:llä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Matkantekoa wanhalla 99:llä

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Eilen tuli sitten ajettua ensimmäinen pitkä lenkki, 500 km, tuolla -71:llä. Hyvinhän se kulkee kun on matka-autoksi tehtykin ja mikäs on ajaessa kun kaikki toimii. Kulutus 9 l/100 km voi vielä tippua jonkun verran jos ajaa sen 80 km/h, nyt nopeudet oli Hki-Tampere 110-120 ja siitä Kokkolaan 80-100..

Ilmeisesti syylärin vuodosta johtuen putkissa kiertää ilmaa, mutta ilmausta ei tarvinnut tehdä kesken matkan. Erityiskiitokset jusille edellisenä iltana termostaatin vaihto-operaatiossa avustamisesta ja työkalujen lainaamisesta, termostaattikotelon pultit kun oli "vähän" jumiutuneet 34 vuoden aikana. Motonetista saatu paperitiiviste ei edes sopinut englantilaiseen ihmeeseen, vaan piti tehdä sopiva tiivisteliuskasta, jota mulla ei olisi edes ollut. Vanha termari toimi vissiin kuitenkin sekin normaalisti, joten seuraavaksi pitää tinauttaa syyläri veden- ja paineenpitäväksi.

edit:

Hiljainen oli reissu kaikin puolin, kun ei ole autoon koskaan radiota asennettu, vaan mikäs tuossa, moottorin pörinää taustamusiikkina. Ihan yhtä hyvä kuin radio nova :lol: tai muu "radiokanava", mikä vaan laitetaan taustalle määkimään :) .
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itse olen ajanut pitkiä matkoja vain tuolla 11v uudemmalla, ja hienosti taittui silläkin :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
HAPE
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 12:39

Viesti Kirjoittaja HAPE »

Saabit on tehty ajettaviks ja auto tykkää kun sillä ajetaan
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hyvä että matka sujui hyvin :-)

Siitä vaan sitten syylärin letkulähdön juuri tiiviiksi ja lisää matkailuajoa!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

se on mukava huomata että vanhatkaan ei kilometrejä pelkää!

mulla seiskaykkönen oli seissyt yli kolme vuotta kun se viime syksynä saatiin kilpiin. varovasti lähdettiin kasvattamana reviiriä, ekat tuhat kilsaa sellaista paikallista pörräilyä, nyt keväällä/kesällä on tullut tehtyä parhaimmillaan 200 kilsan päiväreissuja ja mittarilukema kasvanut huhtikuun lopusta jo kolmella tuhannella. vesipumpun laakeri tuossa valitettavasti tuntuu valittavan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Oletkos tulossa reissullasi näyttämään upeaa vanhustasi Kajaanissa?

Mä olen edelleen sitä mieltä, että mun paras matka-auto on ollut se mun vihreä 75 vuoden tuplis. Toki mukavuus on kehittynyt vuosien myötä, mutta kun etupää oli kunnossa, niin olihan ajonautinto kohillaan. Tulikin sillä 20 tkm ajettua liki ongelmattomasti.

Ei sitä vanhaakaan Saabia tarvii siksi vierastaa. Melutaso näissä on sellainen, ettei siitä radiosta pääse niin nauttimaan, mutta kyllä se silti pidemmän päälle kannattaa laittaa. Eihän sitä lyhyemmillä siirtymätaipaileilla kyllä edes kaipaa.

Nyt kun olen matkaa tehnyt tuolla uusimmalla, niin hieman tylsältä tuo jo alkoi tuntumaan. Liian mukava varmaan. Kyllä se veri vetää vanhan Saabin rattiin :lol:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Kajaaniin tullaan parin viikon päästä, ja pistetään auto heti telakalle. Kaikenlaisen pienen (takajousien ja iskarien vaihto, pyöränkoteloiden massaus..) lisäksi ohjelmassa seuraa.. *fanfaari* kansiremppa :lol: . Nyt kun jäähdytinnesteen joukossa oli öljyä niin oireet on jo aika selvät.

Muutenhan se kulkee ja pahimmankin murjottajan naama kyllä venyy virneeseen kun tuon rattiin pääsee. Öljyä oli jonkun verran mennyt, mutta kun sen kannen laittaa niin tuskin enää sen jälkeen. Moottori kun käy muuten niin nätisti, että kai se pitää remontti vääntää :cry: .
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Vastaa Viestiin