og900: Kokemuksia cruisesta turbokoneella
og900: Kokemuksia cruisesta turbokoneella
Moi,
Millaisia kokemuksia on tosta og900n cruisen toiminnasta turbokoneella. Kuulin jotain huhua että ylämäkeen tultaessa ei osaa reagoida oikein nopeuden muutokseen ja lyö lopulta lämän pohjaan, sit kun kone lähtee vetämään niin mennään reilusti pidettävän nopeuden yli ja nykivä meno jää nätisti päällee....
Eli onko cruise mäkisessä maastossa käyttökelvoton, entä maantiellä? ja vielä oleellisin: Onhan kaikissa aeroissa vakionopeudensäädin?
Millaisia kokemuksia on tosta og900n cruisen toiminnasta turbokoneella. Kuulin jotain huhua että ylämäkeen tultaessa ei osaa reagoida oikein nopeuden muutokseen ja lyö lopulta lämän pohjaan, sit kun kone lähtee vetämään niin mennään reilusti pidettävän nopeuden yli ja nykivä meno jää nätisti päällee....
Eli onko cruise mäkisessä maastossa käyttökelvoton, entä maantiellä? ja vielä oleellisin: Onhan kaikissa aeroissa vakionopeudensäädin?
900 T16 Aero -84
#2673
#2673
Kyllä omassa Aerossa ainakin toimii aivan moitteettomasti maastossa kuin maastossa.
Viime Pks potkijaisissa näin Aeron, jossa ei ollut vak.nop. säädintä ja jäin ihmettelemään sitä kun olin itse siinä uskossa, että kaikissa olisi sellainen.
Viime Pks potkijaisissa näin Aeron, jossa ei ollut vak.nop. säädintä ja jäin ihmettelemään sitä kun olin itse siinä uskossa, että kaikissa olisi sellainen.
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
Sitähän minäkin että ei ne Saabilta mitään sutta ois lisävarusteena tarjonnut Tais vaan kaverilla olla jotain ongelmaa omassaan. Vai mitenköhän toi menee... Onkohan noissa eri softat versiosta riippuen? Kyllähän T16:ssa pitäis kaiken järjen mukaan olla isompi turboviive kuin S:ssä? Vapareissa ei vastaavasti sitten viivettä ollenkaan? Kuka näistä tietää...
900 T16 Aero -84
#2673
#2673
Villi veikkaus, että omista kilometreistä ~80% tulee ajeltua cruisen kanssa. Toimii ihan suht tarkasti ton ikäiseksi alipainetoimiseksi. Pienissä mäissä hakee välilää nopeutta, ei kuitenkaan pahasti +- 2km/h.
Suuremmissa mäissä toimii tai ei toimi. Pienestä viiveestä huolimatta syy on koneessa, tai välityssuhteissa kuinka haluaa. Alle 100km/h ei jaksa kun kierrokset alle 2500rpm. Autossa T03 Garret. Mitsulla varmasti laajempi kayttöalue.
Eli yhteenvetona toimiva ja hyvä peli, mutta kovin mäkisessä maastossa (ainakin minä) joudun ajamaan polkimella. Tosin normaalisti tota kasitietä, että ei tapahdu kovin usein
Suuremmissa mäissä toimii tai ei toimi. Pienestä viiveestä huolimatta syy on koneessa, tai välityssuhteissa kuinka haluaa. Alle 100km/h ei jaksa kun kierrokset alle 2500rpm. Autossa T03 Garret. Mitsulla varmasti laajempi kayttöalue.
Eli yhteenvetona toimiva ja hyvä peli, mutta kovin mäkisessä maastossa (ainakin minä) joudun ajamaan polkimella. Tosin normaalisti tota kasitietä, että ei tapahdu kovin usein
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Itselläni on S:ssä tarvikesäädin.
Säätimen toiminnassa on muuten kyllä moittimista, jostain syystä sekoilee jarrupolkimen ja kytkimen kanssa.
Mutta tarkkuudesta ei voi syyttää. Pitää tosi hyvin nopeuden sekä talvisin vakiopaineilla että "kesäpaineilla". Tosin säätimen liikerata ei riitä painamaan kaasua kovin paljon ylämäissä eli isoissa mäissä päästää nopeutta tippumaan (ahdot ei mene ollenkaan plussan puolelle). Pienellä kaasupolkimen avituksella pysyy tarvittaessa vauhti paremmin.
Mitään viiveitä tuo ei anna, siinä on säätö herkkyydelle, sekä sylinterimäärälle (!). Tosiasiassa tuo sylinterimäärä on jenkkien tapa ilmaista että sillä napilla kerrotaan cruiselle moottorin tehoreserveistä. Turbollinen satku kulkee parhaiten kun cruise on 8-syl. asennossa
Säätimen toiminnassa on muuten kyllä moittimista, jostain syystä sekoilee jarrupolkimen ja kytkimen kanssa.
Mutta tarkkuudesta ei voi syyttää. Pitää tosi hyvin nopeuden sekä talvisin vakiopaineilla että "kesäpaineilla". Tosin säätimen liikerata ei riitä painamaan kaasua kovin paljon ylämäissä eli isoissa mäissä päästää nopeutta tippumaan (ahdot ei mene ollenkaan plussan puolelle). Pienellä kaasupolkimen avituksella pysyy tarvittaessa vauhti paremmin.
Mitään viiveitä tuo ei anna, siinä on säätö herkkyydelle, sekä sylinterimäärälle (!). Tosiasiassa tuo sylinterimäärä on jenkkien tapa ilmaista että sillä napilla kerrotaan cruiselle moottorin tehoreserveistä. Turbollinen satku kulkee parhaiten kun cruise on 8-syl. asennossa
Lisätään vielä omaa..
Kyllä cruise ainakin omasta mielestäni pitää nopeuden hyvin, auto on T16. Vakionopeudensäädintä ei kyllä tule käytettyä alle 80 km/h nopeuksilla, jolloin koneessa on tarpeeksi kierroksia ongelmien välttämiseen 5. vaihteella - vain ahtopainetta tulee mäen mukaan. Itse asiassa on tullut huomattua, että tasaisen ajonopeuden ylläpitämiseksi tarvitsee turboakin paineistaa automaattisesti aika vähän; jos itse on ajamassa tulee polkaistua varmuudeksi "liikaa", eli enemmän kuin cruise.
Hyvä ja suositeltava varuste.
Hyvä ja suositeltava varuste.
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: og900: Kokemuksia cruisesta turbokoneella
Millaisia kokemuksia on tosta og900n cruisen toiminnasta turbokoneella. Kuulin jotain huhua että ylämäkeen tultaessa ei osaa reagoida oikein nopeuden muutokseen ja lyö lopulta lämän pohjaan, sit kun kone lähtee vetämään niin mennään reilusti pidettävän nopeuden yli ja nykivä meno jää nätisti päällee....
Eli onko cruise mäkisessä maastossa käyttökelvoton, entä maantiellä.
Kyllä se toimii minunkin Aerossa ihan hyvin, ei nyvi eikä nosta nopeutta. Mun ymmärtääkseni kun käytetään säädintä toimii ahdin peruspaineella, sen hoitaa punahattuinen venttiili. Sitä ei ole iivareissa. Käytän melkein aina sitä yli 80:n nopeuksissa hyvissä olosuhteissa. Kun sataa tai on pimeä tai muuten paljon liikennettä, en käytä.
Reijo L
Eli onko cruise mäkisessä maastossa käyttökelvoton, entä maantiellä.
Kyllä se toimii minunkin Aerossa ihan hyvin, ei nyvi eikä nosta nopeutta. Mun ymmärtääkseni kun käytetään säädintä toimii ahdin peruspaineella, sen hoitaa punahattuinen venttiili. Sitä ei ole iivareissa. Käytän melkein aina sitä yli 80:n nopeuksissa hyvissä olosuhteissa. Kun sataa tai on pimeä tai muuten paljon liikennettä, en käytä.
Reijo L
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Kyllä se ihan hyvin toimii jotain +-2km/h ehkä on heittoa.
Tosin jos tuossa ei tuota kytkintä joka tiputtaa ahdot peruspaineille cruisella ajettaessa niin sitten saattaa tulla heijaavaa liikettä.
esim. jos cruise on jälkiasennettu, peruspaineet ruuvatta ylös yms.
Tuossa vanhalla ykköstiellä on yksi kohta jos on pieni mäen töppäre alas ja sit lähtee jyrkkä mäki ylös niin siinä käy juurikin tuollainen ryntäys.
Mutta kun antaa hieman kaasua siinä lyhyen alamäen kohdalla niin menee nätiste, muutenkin välillä annan hieman kaasua ennen isoja mäkiä aatellen että bensaa hieman säästyisi kun ei rupee vasta mäessä kaasuttaan. Ja toihan jatkaa samalla vauhdilla taas kun päästää kaasun ylös.
Tietty sen verta täytyy kattoa ettei aja liian isolla vaihteella, silloin kerätään pienempäänkin mäkeen turhaan painetta.
Pienillä vaihteilla esim. 2 ja 3, niin on vähän nykivämpää meno.
(Täällä maaseudulla on pitkiä pätkiä "alinopeuksisia" suoria)
Tosin jos tuossa ei tuota kytkintä joka tiputtaa ahdot peruspaineille cruisella ajettaessa niin sitten saattaa tulla heijaavaa liikettä.
esim. jos cruise on jälkiasennettu, peruspaineet ruuvatta ylös yms.
Tuossa vanhalla ykköstiellä on yksi kohta jos on pieni mäen töppäre alas ja sit lähtee jyrkkä mäki ylös niin siinä käy juurikin tuollainen ryntäys.
Mutta kun antaa hieman kaasua siinä lyhyen alamäen kohdalla niin menee nätiste, muutenkin välillä annan hieman kaasua ennen isoja mäkiä aatellen että bensaa hieman säästyisi kun ei rupee vasta mäessä kaasuttaan. Ja toihan jatkaa samalla vauhdilla taas kun päästää kaasun ylös.
Tietty sen verta täytyy kattoa ettei aja liian isolla vaihteella, silloin kerätään pienempäänkin mäkeen turhaan painetta.
Pienillä vaihteilla esim. 2 ja 3, niin on vähän nykivämpää meno.
(Täällä maaseudulla on pitkiä pätkiä "alinopeuksisia" suoria)
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Hienosti toimii niin vakiomoottorissa, parannetussa vakiomoottorissa kuin myös reippaan kokosella ahtimella varustetussa virimoottorissa. Kovin paljon yli 120km/h vauhdeissa cruise ei tahdo ymmärtää ton viritetyn koneen päälle, kun siinä ahdot spoolaa hieman räjähdysmäisesti korkeilla kierroksilla..
Muuten mainio värkki!
Muuten mainio värkki!
Aki Peltola #1132
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
Hyvin toimii ilman nykimisiä tai suuria nopeudenvaihteluja. Ahtopaineen se tosin rajoittaa 0.2bariin, mutta sen huomaa vain suurimmissa ylämäissä. Ahtopaine mittarista on muutenkin kiva seurata cruisen työskentelyä, eli kuinka kaasuläppä aukeaa ja paineet vaihtelee.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Itsellä tuossa 900s:ssä on tuo cruise. Olen kyllä tykästynyt siihen sen verran ,että vaikea enää ajaa sellaisella autolla missä ei ko. laitetta löydy Varsinkin kun työmatka on 50km ja pääasiassa suoraa ja tasiasta tietä, niin pääsee kyllä täydellisesti oikeuksiinsa
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: og900: Kokemuksia cruisesta turbokoneella
Itse kompensoin pienellä kaasulla ylämäkiä. Muuten cruise on aivan mahtava.tUrpoEinari kirjoitti:Millaisia kokemuksia on tosta og900n cruisen toiminnasta turbokoneella. Kuulin jotain huhua että ylämäkeen tultaessa ei osaa reagoida oikein nopeuden muutokseen ja lyö lopulta lämän pohjaan, sit kun kone lähtee vetämään niin mennään reilusti pidettävän nopeuden yli ja nykivä meno jää nätisti päällee....
Eli onko cruise mäkisessä maastossa käyttökelvoton, entä maantiellä.
Kyllä se toimii minunkin Aerossa ihan hyvin, ei nyvi eikä nosta nopeutta. Mun ymmärtääkseni kun käytetään säädintä toimii ahdin peruspaineella, sen hoitaa punahattuinen venttiili. Sitä ei ole iivareissa. Käytän melkein aina sitä yli 80:n nopeuksissa hyvissä olosuhteissa. Kun sataa tai on pimeä tai muuten paljon liikennettä, en käytä.
Reijo L
Jos mittari väpättää, ei cruise toimi.
Uudemmissa (esim. vm. 91) on tarkempi cruise, joka huomaa nopeuden muutokset herkemmin.
T. Pasi
99T-museopeli