og900: Kokemuksia cruisesta turbokoneella

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

og900: Kokemuksia cruisesta turbokoneella

Viesti Kirjoittaja smuurine »

Moi,

Millaisia kokemuksia on tosta og900n cruisen toiminnasta turbokoneella. Kuulin jotain huhua että ylämäkeen tultaessa ei osaa reagoida oikein nopeuden muutokseen ja lyö lopulta lämän pohjaan, sit kun kone lähtee vetämään niin mennään reilusti pidettävän nopeuden yli ja nykivä meno jää nätisti päällee.... :?

Eli onko cruise mäkisessä maastossa käyttökelvoton, entä maantiellä? ja vielä oleellisin: Onhan kaikissa aeroissa vakionopeudensäädin? :P
900 T16 Aero -84
#2673
SamiJoel
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 10:33
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja SamiJoel »

Kyllä omassa Aerossa ainakin toimii aivan moitteettomasti maastossa kuin maastossa.
Viime Pks potkijaisissa näin Aeron, jossa ei ollut vak.nop. säädintä ja jäin ihmettelemään sitä kun olin itse siinä uskossa, että kaikissa olisi sellainen.
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

Sitähän minäkin että ei ne Saabilta mitään sutta ois lisävarusteena tarjonnut :) Tais vaan kaverilla olla jotain ongelmaa omassaan. Vai mitenköhän toi menee... Onkohan noissa eri softat versiosta riippuen? Kyllähän T16:ssa pitäis kaiken järjen mukaan olla isompi turboviive kuin S:ssä? Vapareissa ei vastaavasti sitten viivettä ollenkaan? Kuka näistä tietää... :lol:
900 T16 Aero -84
#2673
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Villi veikkaus, että omista kilometreistä ~80% tulee ajeltua cruisen kanssa. Toimii ihan suht tarkasti ton ikäiseksi alipainetoimiseksi. Pienissä mäissä hakee välilää nopeutta, ei kuitenkaan pahasti +- 2km/h.

Suuremmissa mäissä toimii tai ei toimi. Pienestä viiveestä huolimatta syy on koneessa, tai välityssuhteissa kuinka haluaa. Alle 100km/h ei jaksa kun kierrokset alle 2500rpm. Autossa T03 Garret. Mitsulla varmasti laajempi kayttöalue.

Eli yhteenvetona toimiva ja hyvä peli, mutta kovin mäkisessä maastossa (ainakin minä) joudun ajamaan polkimella. Tosin normaalisti tota kasitietä, että ei tapahdu kovin usein :D
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Itselläni on S:ssä tarvikesäädin.

Säätimen toiminnassa on muuten kyllä moittimista, jostain syystä sekoilee jarrupolkimen ja kytkimen kanssa.

Mutta tarkkuudesta ei voi syyttää. Pitää tosi hyvin nopeuden sekä talvisin vakiopaineilla että "kesäpaineilla". Tosin säätimen liikerata ei riitä painamaan kaasua kovin paljon ylämäissä eli isoissa mäissä päästää nopeutta tippumaan (ahdot ei mene ollenkaan plussan puolelle). Pienellä kaasupolkimen avituksella pysyy tarvittaessa vauhti paremmin.

Mitään viiveitä tuo ei anna, siinä on säätö herkkyydelle, sekä sylinterimäärälle (!). Tosiasiassa tuo sylinterimäärä on jenkkien tapa ilmaista että sillä napilla kerrotaan cruiselle moottorin tehoreserveistä. Turbollinen satku kulkee parhaiten kun cruise on 8-syl. asennossa ;)
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Lisätään vielä omaa..

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kyllä cruise ainakin omasta mielestäni pitää nopeuden hyvin, auto on T16. Vakionopeudensäädintä ei kyllä tule käytettyä alle 80 km/h nopeuksilla, jolloin koneessa on tarpeeksi kierroksia ongelmien välttämiseen 5. vaihteella - vain ahtopainetta tulee mäen mukaan. Itse asiassa on tullut huomattua, että tasaisen ajonopeuden ylläpitämiseksi tarvitsee turboakin paineistaa automaattisesti aika vähän; jos itse on ajamassa tulee polkaistua varmuudeksi "liikaa", eli enemmän kuin cruise.

Hyvä ja suositeltava varuste.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: og900: Kokemuksia cruisesta turbokoneella

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Millaisia kokemuksia on tosta og900n cruisen toiminnasta turbokoneella. Kuulin jotain huhua että ylämäkeen tultaessa ei osaa reagoida oikein nopeuden muutokseen ja lyö lopulta lämän pohjaan, sit kun kone lähtee vetämään niin mennään reilusti pidettävän nopeuden yli ja nykivä meno jää nätisti päällee.... :?

Eli onko cruise mäkisessä maastossa käyttökelvoton, entä maantiellä.


Kyllä se toimii minunkin Aerossa ihan hyvin, ei nyvi eikä nosta nopeutta. Mun ymmärtääkseni kun käytetään säädintä toimii ahdin peruspaineella, sen hoitaa punahattuinen venttiili. Sitä ei ole iivareissa. Käytän melkein aina sitä yli 80:n nopeuksissa hyvissä olosuhteissa. Kun sataa tai on pimeä tai muuten paljon liikennettä, en käytä.

:oops: :oops:
Reijo L
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä se ihan hyvin toimii jotain +-2km/h ehkä on heittoa.

Tosin jos tuossa ei tuota kytkintä joka tiputtaa ahdot peruspaineille cruisella ajettaessa niin sitten saattaa tulla heijaavaa liikettä.

esim. jos cruise on jälkiasennettu, peruspaineet ruuvatta ylös yms.

Tuossa vanhalla ykköstiellä on yksi kohta jos on pieni mäen töppäre alas ja sit lähtee jyrkkä mäki ylös niin siinä käy juurikin tuollainen ryntäys.
Mutta kun antaa hieman kaasua siinä lyhyen alamäen kohdalla niin menee nätiste, muutenkin välillä annan hieman kaasua ennen isoja mäkiä aatellen että bensaa hieman säästyisi kun ei rupee vasta mäessä kaasuttaan. Ja toihan jatkaa samalla vauhdilla taas kun päästää kaasun ylös.

Tietty sen verta täytyy kattoa ettei aja liian isolla vaihteella, silloin kerätään pienempäänkin mäkeen turhaan painetta.

Pienillä vaihteilla esim. 2 ja 3, niin on vähän nykivämpää meno.
(Täällä maaseudulla on pitkiä pätkiä "alinopeuksisia" suoria)
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Hienosti toimii niin vakiomoottorissa, parannetussa vakiomoottorissa kuin myös reippaan kokosella ahtimella varustetussa virimoottorissa. Kovin paljon yli 120km/h vauhdeissa cruise ei tahdo ymmärtää ton viritetyn koneen päälle, kun siinä ahdot spoolaa hieman räjähdysmäisesti korkeilla kierroksilla..

Muuten mainio värkki!
Aki Peltola #1132
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Hyvin toimii mullakin, mutta nyt vaan viimeaikoina alkanut ilmenemään sellaista vikaa, että aina ei vakkarin päälle laittaminen onnistu. missä vika?
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Hyvin, ja tosi pehmeästi verrattuna tonnareihin, se pelasi mielestäni syksyllä kasikutosessani. Hieman suuremmalla marginaalilla kylläkin.. :roll:
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Hyvin toimii ilman nykimisiä tai suuria nopeudenvaihteluja. Ahtopaineen se tosin rajoittaa 0.2bariin, mutta sen huomaa vain suurimmissa ylämäissä. Ahtopaine mittarista on muutenkin kiva seurata cruisen työskentelyä, eli kuinka kaasuläppä aukeaa ja paineet vaihtelee.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

JuHem kirjoitti:Ahtopaineen se tosin rajoittaa 0.2bariin, mutta sen huomaa vain suurimmissa ylämäissä.
Kovin on matalat peruspaineet sinulla, tai ahtomittarin näyttämä alakanttiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Itsellä tuossa 900s:ssä on tuo cruise. Olen kyllä tykästynyt siihen sen verran ,että vaikea enää ajaa sellaisella autolla missä ei ko. laitetta löydy :P Varsinkin kun työmatka on 50km ja pääasiassa suoraa ja tasiasta tietä, niin pääsee kyllä täydellisesti oikeuksiinsa 8)
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: og900: Kokemuksia cruisesta turbokoneella

Viesti Kirjoittaja Passi »

tUrpoEinari kirjoitti:Millaisia kokemuksia on tosta og900n cruisen toiminnasta turbokoneella. Kuulin jotain huhua että ylämäkeen tultaessa ei osaa reagoida oikein nopeuden muutokseen ja lyö lopulta lämän pohjaan, sit kun kone lähtee vetämään niin mennään reilusti pidettävän nopeuden yli ja nykivä meno jää nätisti päällee.... :?

Eli onko cruise mäkisessä maastossa käyttökelvoton, entä maantiellä.


Kyllä se toimii minunkin Aerossa ihan hyvin, ei nyvi eikä nosta nopeutta. Mun ymmärtääkseni kun käytetään säädintä toimii ahdin peruspaineella, sen hoitaa punahattuinen venttiili. Sitä ei ole iivareissa. Käytän melkein aina sitä yli 80:n nopeuksissa hyvissä olosuhteissa. Kun sataa tai on pimeä tai muuten paljon liikennettä, en käytä.

:oops: :oops:
Reijo L
Itse kompensoin pienellä kaasulla ylämäkiä. Muuten cruise on aivan mahtava.

Jos mittari väpättää, ei cruise toimi.

Uudemmissa (esim. vm. 91) on tarkempi cruise, joka huomaa nopeuden muutokset herkemmin.

T. Pasi
99T-museopeli
Vastaa Viestiin