Tässä jarrukilpijutussa sivuttiin pyöränlaakereita ja omista kokemuksista olen tehnyt seuraavat johtopäätökset. Saabin etupyörän laakerit ovat pienehkö tyyppivika. Hyvin useissa yli 200000 ajetuissa 900:ssa on vaihdettu toinen tai molemmat Mistähän tämä johtunee. Olen miettinyt syitä ja tullut siihen tulokseen, että 195 renkaat ovat yksi mahdollinen syy sekä laakerin, että pallonivelien ennenaikaiseen kulumiseen. Vahva tehostin yhdistettynä leveisiin renkaisiin on varsinkin pallonivelille "haaste". Tänä keväänä hankin 185:set kesärenkaat ja olen todennut, että keveämmin kääntyy kaupungissa ja ohjaus on keveäpi. Selvästi rullaa mukavammin. (Tai sitten osui sopiva rengas.) Pyörälaakerin asennuksessa pitää olla huolellinen, keskimutteri ei saa jäädä löysälle ja muutenkin laakeri pitää asentaa oikean kokoisilla työkaluilla. Ilman prässiä sitä ei ehjänä paikalleen saa. Lyömällä asennettaessa on varmaa, että sen kestävyys jää heikoksi. Laakeri rasittuu myös kuluneiden pallonivelien takia, koska pyöräkulmat (pystykallistus) muuttuvat. Laakeria ei saa päästää liian kuluneeksi, kun se alkaa pitää ääntä se on vaihdettava heti. Pyörän napa vioittuu yllättävän helposti. Ja kuten jarrukilpijutussa mainitsin uusi maksaa 100€ ja purkuosan löytyminen juuri siihen hätään saattaa olla hankalaa. Laakereiden hintahaarukka on aika laaja.
Espanjalainen tarvike 24€, FAG + muut hilut 35-39€ ja SKF 40 ylöspäin ostopaikasta riippuen, näin muutamia mainittuna. Nykylaakerit lähes kaikki, ovat laadultaan aivan kelvollisia. Parhaat merkit tottakai ovat tasalaatuisempia, kuin halvemat tarviketuotteet.