Vaihdelaatikkojen yhteensopivuus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Vaihdelaatikkojen yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Sopiiko normaalin 8v kaasari koneen nelivaihteinen laatikko, 8v turbo koneeseen, jossa on kiinni automaatti laatikko?

Kiitän tiedoista!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vaihdelaatikkojen yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Make^ kirjoitti:Sopiiko normaalin 8v kaasari koneen nelivaihteinen laatikko, 8v turbo koneeseen, jossa on kiinni automaatti laatikko?
Käyhän se laatikko, kytkimen toki joudut rakentamaan kaveriksi.
Ensiökoppa kannattaa myöskin tarkastaa, 99/900 on eri koppa, käyvät kyllä ristiin laatikoihin, etukiinnistys vaan on autoissa eri.
Myös poljinkasetin vaihto ja kytkinlinja ovat aiheellisia, kuten myös vaihteensiirtohässäkkä, virtalukkoineen päivineen. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Juu, moottori on 90 saabista.. Ja toi turbo kone on 900! Mutta jos se muuton onnistuu ni ei siinä sit mitään.. Ei noilla vivuilla mitään väliä ole, ei ne mitään vakio osia muutenkan ole :roll:

Sellanen sitte vielä, että onnistuuko sillai, et laittaa (sähkösen) tarvike bensa pumpun ja sit vaan bensan paineen säätimen, vai tarviiko sen vakio pumpun, että saa toimiin?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Moottoriöljyn putki sieltä öljypohjasta on erilainen manuaali vs. automaatti.

Bensapumpulla on aika kovat vaatimukset K-jetissä, kun paineet vaaditut on sähköruiskuja korkeammat. Liian tehottomalla pumpulla voi tuotto alkaa kärsimään K-jetin kera, jos järjestelmä edes toimii... Suosittelisin hankkimaan pumpun, jota on käytetty jossakin autossa nimenomaan Bosch K-jetronic -laitteiston kanssa. Saabissa pumppu on tankin sisällä, mutta muita automerkkejä tutkailemalla löytyy myös versioita, joissa pumppu on tankin ulkopuolella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Mertmi kirjoitti:Moottoriöljyn putki sieltä öljypohjasta on erilainen manuaali vs. automaatti.
Kuinka paljon toi vaikuttaa laatikon sopivuuten?

Todennäköisesti sen saabin pumpunkin saa jotenkin sovitettua..

Hyvää tietoa tulee kokoajan :D
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu se imuputki on vaan kampuran pulttien päässä kiinni, eli helppo vaihtaa.

ainakin esim golffeissa on k-jetti ja ulkoinen pumppu..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Helppo vaihtaa, ja pitää vaihtaa myöskin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Hyvä että pitäs onnistua! :D
Entä onko kytkimissä eroa vapaasti hönkivän ja turbon kanssa? Eli käykö 90 saabin kytkin?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos ei ihan metsään mene, niin ainoa ero on kytkinlevyssä turbon eduksi. Se on reilu 20% isommalla levyllä. Asetelmat jne samaa tavaraa 8-tappisissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Aha, sitä voi varmaan kokeilla sillä vakio levyllä ja jos luistaa, niin on ymmärtäny et tohon on se helppo vaihtaa! :D
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Vastaa Viestiin