Lisä äänieristäminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Lisä äänieristäminen

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve!

Olettekos kukaan parannellut satkun äänieristystä jo entisestään?

Kaasarisatkussa ainakin toi koneen ääni kuuluu vähän enemmän matkustamoon, koska niissä ei oo kierroslukuimittaria niin on jätetty moottorin ääni paremmin kuuluville.

Ainakin viimeisemmissä 99 malleissahan on kojetaulun puolella matkustamosa kyllä fyllinkejä. 99:hän on varmaan muuten meluisampi kuin 900.

Samaten kaikista parhaat äänieristykset vakiona on tietysti viimeisimmissä 900 malleissa.
SAAB
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Muistelisin, että kaasarisatkussa ei ole niin paljoa eristettä kuin ruiskuissa. En oo tosin varma.

99:iä eristin veljen "Kuularuiskusta" jääneillä lattiaäänieristeillä, niillä missä on kumi vaahtomuovin pinnassa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie vaimensin satkun ääniä uusimalla pakoputken kannatinkumit. Kylläpä hiljeni paljon. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Jenkkiversioissa oli kuulemma paljon enemmän eristyksiä kuin suomimalleissa, joten ei muutakuin sellainen purkamaan :lol: No, ei nyt sentään. Saahan sitä lisättyä yleistarvikkeillakin. Bitumia peltejä vasten ja paksumpia toppauksia alkuperäisten eristeiden alle. Ei tosin kannata ahnehtia liikaa ahtaissa paikoissa. Käy muuten niin, että kasaus vaiheessa kaikki osat ei enää mahdu kunnolla paikoilleen.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Minä otin tuosta purettavana olevasta ruisku satkusta äänieristeet, ja lisäsin ne noppaan.

Ruiskussa on erilaiset äänieristykset, mitä kaasariversiossa.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

urheilullisuus

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin tässä on vaan se probleema että jos äänieristää, niin urheilullisuus kärsii.

Turbo taikka Aero voiskin olla "urheilullinen" jos ottas ne äänieristeet pois.
SAAB
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

16v malleista löytyy konepellin kokonaan peittävä eriste, joka osaltansa vaikuttaa melutasoon.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

- Kattokaapa etuikkunapylväitten yläpäitä ! Suoraan auki kattoverhoillun alle ja alhaalta konehuoneeseen. Laiittakaapa joku ajaan ja kuunnelkaa tuulilasinyläkulmanrajasta sisällä, jo tulee ääntä =tukkoon ! vaikuttaa vitusti !
- Oven reikiin alumiinit sikaflexillä ja äänieristehuopa panelin ja oven väliin..
- Vaihdetangon läpivienti tiiviiksi.
- Takapyöräkoteloihin bitumi ja huopa.
- Takakontin vanerin alle huopa
- Ruiskun/ turbon äänieriesteet ja lisähuopa lattiaan.
- rintapeltiin bitumilevyä sisäpuolelle ja 2 kerrota huopaa missä ohut bitumi liimattu bitumien väliin..
- Sisäpuolella sivuikkunoitten alareunan tiivisteet ei oo lasia vasten = tulee ääni ovien sisältä.
- Konepeltiin koko eriste jostain uudemmasta.
- Kaikki läpiviennit ja varsinkin lämppärin suodattimen kohta taatusti tiiviiksi.
- Takakontissa huopa verhoilujen taakse.
- Ohutta mustaa askarteluhuopaa kojelaudan rakoihin tms. mitkä nitisee ja natisee ja kaikki lelut kunnolla kiinni + fyllaten esim kaijutinritilät kojelaudassa ym.
- Muita ei tartte liimata kuin tuo rintapellin huopa/bitumi hässäkkä ja siinäkin Tixo- Liimaa. Ainoo mikä kestää ja pitää. Bostikit tms venyvät kontaktiiliimat on anaalista !
Ite käytin aikaa, rahaa ja tutkin juttuja äänieristyksestä ja tuli tosi hiljainen Saba.
Jos liikutte Raahessa päin niin saatte koeajon hiljaisella 900, vaikkakin jäykkä alusta. Soittakaa, vaikka äänieristehommissa p. 050- 3281373. -Tommi-
Ei yöllä / kännissä.... :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re:

Viesti Kirjoittaja sarka »

toms kirjoitti:- Kattokaapa etuikkunapylväitten yläpäitä ! Suoraan auki kattoverhoillun alle ja alhaalta konehuoneeseen. Laiittakaapa joku ajaan ja kuunnelkaa tuulilasinyläkulmanrajasta sisällä, jo tulee ääntä =tukkoon ! vaikuttaa vitusti !
- Oven reikiin alumiinit sikaflexillä ja äänieristehuopa panelin ja oven väliin..
- Takapyöräkoteloihin bitumi ja huopa.
- Takakontin vanerin alle huopa
- rintapeltiin bitumilevyä sisäpuolelle ja 2 kerrota huopaa missä ohut bitumi liimattu bitumien väliin..
- Takakontissa huopa verhoilujen taakse.
- Ohutta mustaa askarteluhuopaa kojelaudan rakoihin tms. mitkä nitisee ja natisee ja kaikki lelut kunnolla kiinni + fyllaten esim kaijutinritilät kojelaudassa ym.
Tulipa taas vaimennettua tuoreinta satkua vähäsen:
- Vararengaskoteloon olin jo aiemmin laittanut vanhoja tonnarista purettuja mattoja.
- Ovissa oli bitumit valmiina, niin laitoin vaan koko oven pituiset suikaleet vanhasta vaahtomuovipatjasta kaveriksi. Höyrysulku kuntoon styroksi/alumiinifoliolevyllä. Ylimääräiset reiät tukkoon solumuoviteipillä.
- Kuskin ja vänkärin lattioille/rintapeltiä kohden laitoin lisäbitumilevyt, sitten vanhaa retkipatjaa reiluhkosti, niin ylös kuin saa (myös rattiakselin ympärille). Siihen päälle orggismatot. (Kantsii tsekata että kytkin menee pohjaan asti fyllingin kanssa...)
- Kuskin ja vänkärin jalkatiloista tungin vaahtomuovia kojetaulun sisään
- Keskikonsolin radion/lokeron aukosta vaahtomuovia sisään
- A-pilarin alapää oli helppo tukkia vaahtomuovilla, reiän teippasin paksulla solumuoviteipillä.
- B-pilareiden sisään vaahtomuovin kappaleet rei'istä. Turvavyö pitää irrottaa.
- Takakontin sivukoteloihin vaahtomuovia
- Takapyöränkoteloiden päälle lisää bitumia
- Verhoilun taakse, kaiuttimien viereen muotoon leikatut vaahtomuovikäikäleet
- Takapenkin alle bitumia ja vaahtomuovia, turhaa tilaa ja suoraa ohutta peltiä...
- Ilmanottokoppa tuli tiivistettyä jo aiemmin, kun vuoti sisälle. Täytin yläpuolen ja kyljet konehuoneen puolelta RTV silikonilla, sitten sisältä alareuna ja kylkiä niin ylös kuin onnistui kojetaulua irroittamatta.

Vielä vois jonain päivänä askarrella huopasuikaleet kojetauluun... Tosin ei se nykyisellään ees nitise 8O Lienee vain ajan kysymys...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Lisä äänieristäminen

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Kuinkas moni on käyttäny näitä hifimattoja vaimennukseen?

Esim.
http://www.fanaticaudio.com/shop/butyyl ... -bulkpack/
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Lisä äänieristäminen

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Olkaa maltillisia sen eristämisen kanssa että kondenssivedet pääsee valumaan ulos. Nämä on muutenkin jo läpimätiä koriltaan ja jos kondenssi jää johonkin killumaan, saa pellille sanoa hyvästit puolen metrin säteeltä...

Kaasarimalleissa on erilainen äänieriste mutta eiköhän syynä oo se, että auto on ollut halvempi tehdä ilman fyllejä. Täysin i-mallin äänieristeisiin päivittäminen on aika työläs juttu kun pitää irroittaa kojelauta täysin. Niissä kun on fylli rintapellissä aina tuulilasin alareunaan asti ja tämä puuttuu ainakin mulla olevasta 900c-mallista. Samoin lattian kokolattiamaton alla ei ole superloni-kumimattokombinaatiota, joka on löytynyt 2:sta puretusta 900i:stä. Sen verran ajattelin alkuperäisyyden ideaa hämärtää että laitan nuo tuohon c-malliin, kun se nyt joku päivä tässä entisöinnin alle pääsee.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Lisä äänieristäminen

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ainakaan toistaiseksi en ole todistettavasti nähnyt noiden vaahtomuovien lisäävän ruostumista. Niitä ei siis pidä tunkea oven pohjapeltiä vasten, vaan ahtaimpaan kohtaan siten, että oven alareunaan sisälle jää vielä tyhjä tila. Samoten jos kondenssiveden kertyminen pelottaa, voi fylleistä tehdä lyhyemmät, jolloin esim oven etu- ja takareunaan jää avoimet tilat. Samalla kun noita täytteitä laittelee, on hyvä tarkistaa ruostesuojauksen kunto... Dinitrolia tuli suihkittua runsaasti, kun oli kuivan oloisia paikkoja.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lisä äänieristäminen

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

sarka kirjoitti: Samalla kun noita täytteitä laittelee, on hyvä tarkistaa ruostesuojauksen kunto...
Kunnollinen ruostesuojaus auttaa myös äänten vaimenemistakin, ainakin vähän
Vastaa Viestiin