900S sähkövika (pysähtelee)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
nevist
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Syys 18, 2004 19:37
Paikkakunta: Rauma

900S sähkövika (pysähtelee)

Viesti Kirjoittaja nevist »

Tulipa tällainen ongelma:

- Jarruvalojen syttyessä lämpömittarin neula kohoaa toisinaan vain muutaman millin, toisinaan sitten tappiin asti jolloin moottori sammuu.

- Peruutusvalot aiheuttavat saman reaktion.

- Lämppärin puhaltimen päälle kytkeminen aiheuttaa välittömasti lämpömittarin neulan hypähtämisen tappiin ja moottori sammuu heti.

- Lämpömittarin neula hyppii vilkkujen tahdissa, mutta ei ainakaan vielä ole sammunut pelkkiin vilkkuihin.

Uudelleenkäynnistystä yritettäessä virtojen kytkeminen aiheuttaa toisinaan lämpömittarin hypähtämisen tappiin jolloin moottori ei tietenkään käynnisty. Yleensä muutaman yrityksen jälkeen lämpömittari rauhoittuu ja moottori käynnistyy.

Kaikki tämä on vielä yhteydessä lämpötilaan. Ongelmat alkavat vasta muutaman kilometrin ajon jälkeen - kylmänä ei vikaa ole.

Onko kenelläkään ajatusta/kokemusta mistä ko. vika löytyy??? Maadoitusvikako? Konehuoneen puolella vai kojelaudan sisällä??? Ainakin lämpömittari tuntuu olevan aktiivisesti mukana kuvioissa vian näyttäjänä mutta ainakaan minusta ei aiheuttajana. Autolle ei ole tehty ennen ongelmaa mitään muutoksia/korjauksia joista ongelma voisi johtua.

Auttakeehan viisaat ettei tarvitsisi koko autoa yrittää tutkia kerrostalon parkkipaikalla... :(

Ja autohan on 900S -90.
Saab... hyvä auto... kaikille!

Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Onpa aika visainen vika.Tuntuis että jokin siellä menee oikosulkuun joka katkaisee moottorin sytytysvirran.Tuo vilkkujen tahdissa lyöminen kyllä viittais maadoitusvikaan.Itellä oli ihmettelemistä satkussa kun oli moottori sammuksissa ja virta pois päältä,ja kun painoi jarrua niin syttyi ajovalot palamaan.Kauan mietin ja räknäilin vian aiheuttajaa,kunnes huomasin ettei toisen puolen jarruvalo toiminut.Vaihdettuani uuden polttimon vika poistui.Eli minun tapauksessani katkennut lanka polttimossa aiheutti maadoituksen joka sytytti ajovalot.Kyseessä oli kaksoispoltin jossa on toinen lanka takavaloille.Eli joskus vika voi olla
ihan arvaamattomassa paikassa.Tarkisteleppa,että polttimot ovat ehjät. :)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tekniikan vaihtoa kun tein vanhemmasta uudempaan niin mittaristo aiheutti silloin juuri tuo ettei lähtenyt käyntiin, lämpömittari tosin ei silloin värähtänytkään, sitten kokeilin auto alkuperäistä mittaristo takaisin, kaikki toimii taa hienosti... eli olisiko maadoittanut jotain tai antanut kokoajan sähköä johonkin kierroslukuun liittyvään joka saa tiedon sytytyspäätteltä..

mitenkään juttu ei asiaan liity mutta tulipahan kerrottua :D

maadoitus vialta tosiaankin tuo vikasi kuulostaa.. oletko koeillut ottaa lämpöanturin johtoa pois?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
nevist
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Syys 18, 2004 19:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja nevist »

Pientä tarkennusta alkup. aiheeseen:

- Mikä tahansa sähkönkuluttaja saa lämpömittarin heilumaan. Ajovalot tuntuvat vaikuttavan kaikkein vähiten (minusta tämä on outoa koska kyllähän ajovalopolttimot edessä ja parkit takana yhteensä sentään kuluttavat sähköä paljon enemmän kuin esim. pelkät pakkivalot). Takalasinlämmitin ja lämppärin moottori ovat tehokkaat moottorin sammuttajat.

- Kylmänä ei ole mitään vikaa. Vika alkaa vähitellen ja pahenee koko ajan moottorin saavuttaessa normaalin käyntilämpötilansa.

- Moottorin maadoituksessa ei ole vikaa.

- Moottori sammuu kipinän loppumiseen.

- Akku ok, lataus ok.

- Jäähdyttäjän palkissa oleva maadoituspiste ja liittimet puhdistettu - ei mitään vaikutusta.

- Flektin katkaisin rikki. No, tämä nyt ei liittyne mitenkään varsinaiseen ongelmaan.

Seuraavaksi pitänee syöksyä kojetaulun sisään tutkimaan siellä sijaitsevia maadoituksia. MUTTA, miten ihmeessä moottorin lämpötila vaikuttaisi siellä sijaitseviin liittimiin? Jotenkin vaan näin kaupunkilaisjärjellä ajateltuna vian pitäisi olla moottorin läheisyydessä jolloin lämpö ja lämpeneminen pääsisi oikeasti vaikuttamaankin... Mina ei jummartaa 8O

Olisko lisää ideoita... :(
Saab... hyvä auto... kaikille!

Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

yksi maadoituspiste

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Nii siellä virtalukon tykönäkin on sitten muuten yksi maadoituspiste.

Eli sen saa esille kun purkaa sen keskikonsolin. Ja jos oikoo pitää penkit ja vaihdekepin paikallaan niin se vaatii vähän näppäryyttä.
SAAB
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

nappaa kaiutin pois ja kokeile irrottaa mittariston liittimet.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Niinkuin aiemmin on todettu kyseessä on varmaankin maattovika.

Ehdotan että tutkit seuraavaksi "maadoituspisteen 3". Piste on sijoitettu ohjauspyörän vasemmalle puolelle kojelaudan alle, polvisuojuksen taakse. (eli mittaristopalkin etupuolelle, vilkkureleen taakse)

Pisteeseen on kytketty mm. seuraavat maadoitukset:

-valokatkaisin
-mittarivalot
-vilkkurele
-varoitusvilkut
-puhallin
-yhdistelmämittari
-tupakansytytin
-kello
-tihkurele
-kiekkamittari (tästä voi olla yhteys sytkäpääteasteeseen!)
-takalasin lämmitin
-taustapeilien sähköt ja lämmitykset
-vakionopussäädin
-nopeusanturi
-yms kaikkea pientä kivaa.

Tietty voi olla, että ko. maadoitus on kunnossa mutta jokin em. laitteista tai niiden johdotuksista on viallinen. Tällöin saattaapi mennä tuon maadoituksen kautta oikosulkuun.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Sama polttimon kautta virrankulku oli kaverilla ooppelissa. Kun painoi jarrua ja sammutti muka avaimista auton niin ei sammunut ennenkuin nosti jarrulta jalan. Kauan hajetutti vikaa ja takalampun polttimossa oli vika. lampussa lanka poikki ja nojas toiseen lankaan joka syötti virtaa niin kauan kuin painoi jarrua.. .
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

toms kirjoitti:Sama polttimon kautta virrankulku oli kaverilla ooppelissa. Kun painoi jarrua ja sammutti muka avaimista auton niin ei sammunut ennenkuin nosti jarrulta jalan. Kauan hajetutti vikaa ja takalampun polttimossa oli vika. lampussa lanka poikki ja nojas toiseen lankaan joka syötti virtaa niin kauan kuin painoi jarrua.. .
kaverilla on taunuksessa sama "vika" paitsi se on vaan ajovaloista, toisaalta on kyllä ihan kätevä niin ei jää valot päälle :wink:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

noniin, pirssi tuli minulle!
vika löydetty, tai ei oikeastaan tarkkaan paikallistettu mutta kaikki maadoitukset putsaamalla ja rasvaavalla tuntui ainakin ½ tunnin koeajon jälkeen hyvin toimivan.

pieni nykiminen vielä on ala kierroksilla, ilmeisesti sytkä puolelta, näytti virran jakajakin aika hapettunut olevan, no huomena uudet sytkä osat ja lisää raporttia!

edit: ja by passikin on sökönä.. :arrow: uutta!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

nyt on taas ässä vedossa, uudet tulpat, johdot, pyörijä, vj kansi ja by-pass.

kaikki nykimiset hävisi ja pensakaan ei tunnu kauheesti maistuvan, alle 10L/100km aikasta raskaalla kaasujalalla ja kaupunki pyöritystä varmaan 200km.

huomenna kunnon pesu ja vahaus!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin