900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus
900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus
Pientä ääntä painelaakeri on pitänyt jo muutaman vuoden, kytkin täytyy painaa todella syvälle joskus, jotta vaihteet menee päälle ja kytkinpolkimen ja pääsylinterin haarukassakin on n. 5mm "tyhjää" liikkumavaraa.
Nyt kytkin ei sitten pelitä enää ollenkaan. Painelaakeri pyörii ihan reilusti "vinossa", kun ilman kytkinkoppaa käytin autoa. On siis tavallaan epäkeskosti siellä, eli kytkintä painaessa toiselta puolelta liikkuu sentin verran enemmän kuin toiselta. Korjaantuukohan tuo yhtään pelkällä painelaakerilla? Kytkinlevyä en tarkemmin katsellut. Polkimenkin hitsaan kuntoon heti kun ehdin, mutta tosiaankin, tuleeko painelaakerin vaihdosta miksikään? -84 vuoden autoon kun ei enää viitsi alkaa koko kytkintä vaihtamaan, kun hintaa tulee jo enemmän kuin autolla arvoa.
Edit: Tuossa olisi myös pientä ruostekorjausta, ne tavalliset eli ovien alapäät ja takaluukun pohja. Auto on ollut talossa jo kohta 15vuotta, koskaan ei ole jättänyt tielle eikä aikaisemmin ole mitään vikoja ollut. Haluttaisi kovasti purkaa autoa perusteellisemmin, korjata ruosteviat ja pitää auto itsellä, mutta kustannuksia kertyy varmastikkin liikaa. Lisäksi auto joutui pienehkön kolarin uhriksi ja rahanpuutteessa on itse "pikakorjattu". Konepelti pitäisi vaihtaa,joka ei sinänsä ole vaikeaa, mutta ongelmaksi muodostunee tuo palkintapainen, jonka päässä etupuskurikin on kiinni. Se kun on painunut kasaan niin, että on hieman liian lyhyt. Saako sen koko pellin vaihdettua rintapellistä asti tai katkaistua jostakin välistä ja hitsata vaikkapa lattarauta-vahvikkein toisesta autosta paikalleen?
Autolla on tunnearvoa jostakin kumman syystä erittäin paljon..
Jos joku on haka pelti- ja maalaushommissa ja harrastaa Saabeja niin paljon, että pienellä budjetilla tuommosta ottaisi laitettavaksi vain harrastus ja kokemusmielessä, niin voi ilmoittautua.
Hitsaaminenkin kyllä sujuu itseltä, mutta maaliruiskua en oo koskaan käyttänyt..
Nyt kytkin ei sitten pelitä enää ollenkaan. Painelaakeri pyörii ihan reilusti "vinossa", kun ilman kytkinkoppaa käytin autoa. On siis tavallaan epäkeskosti siellä, eli kytkintä painaessa toiselta puolelta liikkuu sentin verran enemmän kuin toiselta. Korjaantuukohan tuo yhtään pelkällä painelaakerilla? Kytkinlevyä en tarkemmin katsellut. Polkimenkin hitsaan kuntoon heti kun ehdin, mutta tosiaankin, tuleeko painelaakerin vaihdosta miksikään? -84 vuoden autoon kun ei enää viitsi alkaa koko kytkintä vaihtamaan, kun hintaa tulee jo enemmän kuin autolla arvoa.
Edit: Tuossa olisi myös pientä ruostekorjausta, ne tavalliset eli ovien alapäät ja takaluukun pohja. Auto on ollut talossa jo kohta 15vuotta, koskaan ei ole jättänyt tielle eikä aikaisemmin ole mitään vikoja ollut. Haluttaisi kovasti purkaa autoa perusteellisemmin, korjata ruosteviat ja pitää auto itsellä, mutta kustannuksia kertyy varmastikkin liikaa. Lisäksi auto joutui pienehkön kolarin uhriksi ja rahanpuutteessa on itse "pikakorjattu". Konepelti pitäisi vaihtaa,joka ei sinänsä ole vaikeaa, mutta ongelmaksi muodostunee tuo palkintapainen, jonka päässä etupuskurikin on kiinni. Se kun on painunut kasaan niin, että on hieman liian lyhyt. Saako sen koko pellin vaihdettua rintapellistä asti tai katkaistua jostakin välistä ja hitsata vaikkapa lattarauta-vahvikkein toisesta autosta paikalleen?
Autolla on tunnearvoa jostakin kumman syystä erittäin paljon..
Jos joku on haka pelti- ja maalaushommissa ja harrastaa Saabeja niin paljon, että pienellä budjetilla tuommosta ottaisi laitettavaksi vain harrastus ja kokemusmielessä, niin voi ilmoittautua.
Hitsaaminenkin kyllä sujuu itseltä, mutta maaliruiskua en oo koskaan käyttänyt..
Viimeksi muokannut akyttala, Su Joulu 25, 2005 17:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oiskohan sulla kytkimen pää sylinterissä se vika?Onko kytkimessä tyhjää miten paljon,ennenkuin alkaa ottaa/irrottaa?Kytkimen pääsylinterin kumit ei monta euroo maksa ja on helppo vaihtaa.
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79
Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79
Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Ottaa/irrottaa alle senttimetrin lattiasta.ruusp-2g kirjoitti:Oiskohan sulla kytkimen pää sylinterissä se vika?Onko kytkimessä tyhjää miten paljon,ennenkuin alkaa ottaa/irrottaa?Kytkimen pääsylinterin kumit ei monta euroo maksa ja on helppo vaihtaa.
Mutta kuten sanoin, AINAKIN painelaakeri on paskana.
Siis alle sentin lattiasta...Kyllähän sen kytkimen täytyy ottaa viimeistään parin-kolmen sentin päästä kun sitä polkee.Mene ja osta uudet pääsylinterin kumit niin luulen että kytkin alkaa toimia.Vaatii kunnon ilmauksen kumien vaihdon jälkeen.Saattaa onnistua kun poljet tarpeeksi kauan kytkin poljinta,Mutta jos on kaveri joka polkee kytkintä ja avaat välillä ilmaus ruuvin niin pääsee ilmat pois.kytkinpoljin on oltava pohjassa silloin kun ilmaus ruuvi avataan ja suljetaan.
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79
Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79
Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Täytyypä siis harkita tuommosta. Mahtaako sama päteä ysikymppiin, jossa saman suuntasta oiretta? Siinä tosin on levy ja painelaakeri kunnossa. Kytkin vain ottaa todella alhaalla kiinni ja on semmonen löysän ja lerpun olonen.ruusp-2g kirjoitti:Siis alle sentin lattiasta...Kyllähän sen kytkimen täytyy ottaa viimeistään parin-kolmen sentin päästä kun sitä polkee.Mene ja osta uudet pääsylinterin kumit niin luulen että kytkin alkaa toimia.Vaatii kunnon ilmauksen kumien vaihdon jälkeen.Saattaa onnistua kun poljet tarpeeksi kauan kytkin poljinta,Mutta jos on kaveri joka polkee kytkintä ja avaat välillä ilmaus ruuvin niin pääsee ilmat pois.kytkinpoljin on oltava pohjassa silloin kun ilmaus ruuvi avataan ja suljetaan.
varmaan korjautuu ysikympistäkin samoilla ohjeilla.on tosiaan helppo vaihtaa kumit.Osta jarrunestettä pullo samalla kun ostat pääsylinterin kumit.Nestettä menee hukkaan ilmatessa ja kun purkaa sylinterin.Hyvänä vinkkinä.osta apteekista muovi ruisku.Ei maksa paljoa.On erittäin kätevä työkalu imeä jarruneste/kytkin neste säiliö tyhjäksi.
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79
Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79
Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
ei taida ilmaus onnistua tuolla OPILLA!!!! lue edellisiä keskusteluja aiheesta!!akyttala kirjoitti:Täytyypä siis harkita tuommosta. Mahtaako sama päteä ysikymppiin, jossa saman suuntasta oiretta? Siinä tosin on levy ja painelaakeri kunnossa. Kytkin vain ottaa todella alhaalla kiinni ja on semmonen löysän ja lerpun olonen.ruusp-2g kirjoitti:Siis alle sentin lattiasta...Kyllähän sen kytkimen täytyy ottaa viimeistään parin-kolmen sentin päästä kun sitä polkee.Mene ja osta uudet pääsylinterin kumit niin luulen että kytkin alkaa toimia.Vaatii kunnon ilmauksen kumien vaihdon jälkeen.Saattaa onnistua kun poljet tarpeeksi kauan kytkin poljinta,Mutta jos on kaveri joka polkee kytkintä ja avaat välillä ilmaus ruuvin niin pääsee ilmat pois.kytkinpoljin on oltava pohjassa silloin kun ilmaus ruuvi avataan ja suljetaan.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Miksi näin?ruusp-2g kirjoitti:jarruneste/kytkin neste säiliö tyhjäksi.
Helpommin käy kun ottaa sopivan pätkän letkua ja tulppaa toisen pään,
sitten nyppää kytkimen pääsylinterille menevän letkun irti jarrunestesäiliöstä ja laittaa tuon tulpatun letkun sen tilalle.
Joku sopiva rätti tietysti alla, ettei ne vähät jarrunesteet mitä sieltä tulee päädy väärään paikkaan.
No,konstit on monenlaiset sano"akka kun kissalla pöytää pyyhki".Tämä neste säiliön tyhjennys ennen pääsylinterin irroitusta ei varmaan ole pahasta.Kun taitaa olla niin,ettei niitä nesteitä tule vaihdettua ellei ne vaju ja tarvitse lisätä.Kun luulen että ne uudet nesteet siellä säiliössä eivät ole ainakaan pahasta.Kun niihin nesteisiin tuppaa tulemaan epäpuhtauksia ja vettäkin.
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79
Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79
Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
minä ilmasin kytkimen poljinta pumppaamalla ja pyörän pumpulla ilmaa nestesäiliöön, sopivaa sovituskumia käyttäen.
ilmausruuvista oli letku jarrunestepulloon.
On varmaan tarpeks epäselvästi selostettu, mutta sain kytkimen kuntoon
ilmausruuvista oli letku jarrunestepulloon.
On varmaan tarpeks epäselvästi selostettu, mutta sain kytkimen kuntoon
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Kyllähän tuohon tuli jarru/kytkinnnesteet vaihdettua, kun remppasin jarrusatulat ympäri auton.
Ja oon aina jarrut ilmannut perinteisesti letku ilmausruuvista nestepurkkiin, jossa on pikkuruisen nestettä, kaveri painaa polkimen pohjaan ja ruuvi auki. Ruuvi kiinni, poljin ylös, uusi paine ja taas ruuvi auki. Kyllä se ilma aina on tullut ulos tai ainakin isommat, ettei ajoa haittaa..
Mistäköhän johtuu muuten tuommonen pieni suhina jarrupoljinta painaessa ihan aluksi? Sellainen sihahdus kuulu ihan hetken aluksi, kun painaa poljinta. Sama vika Saabissa ja Ducatossa, molemmissa on jarrusatulat korjattu, Ducaton takasylinterit vaihdettu ja palat/kengät on ympäri uudet. Ei jarrut ainakaan ole kaukana..
Ja oon aina jarrut ilmannut perinteisesti letku ilmausruuvista nestepurkkiin, jossa on pikkuruisen nestettä, kaveri painaa polkimen pohjaan ja ruuvi auki. Ruuvi kiinni, poljin ylös, uusi paine ja taas ruuvi auki. Kyllä se ilma aina on tullut ulos tai ainakin isommat, ettei ajoa haittaa..
Mistäköhän johtuu muuten tuommonen pieni suhina jarrupoljinta painaessa ihan aluksi? Sellainen sihahdus kuulu ihan hetken aluksi, kun painaa poljinta. Sama vika Saabissa ja Ducatossa, molemmissa on jarrusatulat korjattu, Ducaton takasylinterit vaihdettu ja palat/kengät on ympäri uudet. Ei jarrut ainakaan ole kaukana..
Samat sanat.900i kirjoitti:Ihmettelen näitä ilmaus asioita.
Kumma kun itselläni on onnistunut ilmaus ilman mitään korkki rakentelu konsteja.
Ed. 900:n kytkimen pääsylinterin ilmasin 11 -vuotiaan pikkusiskon polkiessa kytkytintä. Kytkimeen paine polkemalla ja pääsylinteristä lähtevän putken liitin auki. Kun poljin on pohjassa, liitin kiinni. Eli sama idea kuin jarrujen ilmauksessa. Prosessia jatketaan niin kauan, että kytkin ottaa ylhäältä. Jos työsylinterille lähtevä putki on täynnä nestettä, sinne ei pääse ilmaa. Tällä tekniikalla on meillä ilmattu kytkimiä niin kauan kun on Saapeilla liikuttu. Eli vsta 1983.
Onko pääsylinterin jousi muuten kunnossa? Jos jousi on poikki tai oikein painunut ei pääsylinteri täyty kunnolla ja polkimen liike jää vajaaksi.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )