taas oli letku irronnut/murtunut

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

taas oli letku irronnut/murtunut

Viesti Kirjoittaja 900S »

Yhtäkkiä kesken ajon loppui puhallus keskimmäisestä tuulettimesta, eli ei toiminut säädön ollessa <--> tuossa asennossa. Samalla ahtopainemittari lakkasi näyttämästä. No eipä siinä montaa vaihtoehtoa ollut, mikä voisi olla vialla ja irronnut alipaineletkuhan se siellä riippui paisuntasäiliön alapuolella. Oli irronnut imusarjan kyljestä. AINOA alipaineletku mitä en ole autooni vielä uusinut ja tottakai sekin sitten mureni. Se on vielä niin pirun lyhyt, että siitä ei paljonkaan voi enää katkaista.
Uusikaa hyvät ihmiset niitä vanhoja letkuja!! Säästytte monilta turhilta konepellin avaamisilta.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

kunnon letkut

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin ja kannattaa sitteen uusiessaan laittaa kunnon letkua.

Esim. Korja-Kumi Oy:stä saa hyviä letkuja.

Joskus autotarvikeliikeestä ostaessamme saimme jotain Opelin letkua, ja se ei muuten kauaa kestänyt.
SAAB
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

pääsääntöisesti haratsuissa ja muutenkin myytävät ko. tarkoituksiin myytävät pikkuletkut ovat surkeata laatua. ja jopa niin että uudemmissa ysisatkuissa on huonompilaatuisia kuin vanhoissa.
alipaineletkuja voi muuten ihan hyvin jatkaakin, letkuliitin tai esim pienikokoinen kupariputkenpätkä vaan väliin jne.
Ne muovimaisen kovat " kumi"letkut ryytyvät tosi nopeesti, ja mikä asentaminen niissä onkaan kojelautaan sisään!
stara
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Sen myös huomannut että jos tiukkuuden nimissä ostelee 3mm letkua ja tunkee sen isompaan päähän, niin tuloksena on jonkin ajan kuluttua se että takuulla letkunpää murtuu ja taas vuotaa.
#2274
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mikäs on se oikea, aito alipaineletkun sisähalkaisija og900:seen vai onko niitä useita?

Bensaletkut oli 6 ja 8mm?

Lähinnä kiinnostavat ne letkut mitä on tossa kaasarissa koneen puolella. Vanhoista ei oikein erota, kun ne taitaa olla päistään väljiä ja sisältä ne on ihan pöperöä täynnä.

Tarkoitus olisi ostaa kaikki alipaineletkut uusiksi. Toisaalta pitäis ostaa sellaset letkut että olis yhtä laadukkaat kuin alkuperäiset.

Tällä hetkellä pidän yhtä muoviletkua varalla, josta voin veistellä sitten kun joku letkuista katkee kesken ajon, mutta jos jostain löytyis alkuperäislaatuisia niin....
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie olen käyttänyt bensaletkuakin alipaineletkuna. 4mm sisähalkaisijalta olevaa bensaletkua on ainaskin saatavilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

3mm silikoniletkua on mulla saapeissa alipaineletkuina.. Sitten murtuu jos murtuu, mutta en ole aivan kauhean huolissani.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mä kävin Korja-Kumi oy:sta ostamassa 4 metriä sitä Mertmin mainitsemaa 4mm vahvistettua bensaletkua. Nyt on kaikki alipaineletkut koneen puolella uudet ja jäi vielä pätkä ylikin. (Alipainepullolle mulla ei edes mene letkua)

Kyllä tuo 4mm ihan sopivan tiukka on. Sai avaimella levittää hieman letkun päätä että letku meni kiinni. Kun kyseessä on alkuperäistä paksumpi letku, niin tuo 4mm pysyy varmaan juuri sen vuoksi jämäkästi.

Tuli sellainen fiilis että auton reagointi kaasuun olis parantunut. Ennen nytkytti enemmän moottorijarrutuksessa.

Vanhoista letkuista osa oli ihan haperoa, ja osa oli purkkaa. Tollanen "purkka" -letku tuntuu ajatuksena siltä että kun se antaa periksi, niin letkun sisähalkaisija ja pituus saattaa vaihdella hieman alipaineesta riippuen - ei hyvä.

Toisaalta osa vanhoista letkuista oli sisältä ihan pöperössä. Olisiko nämä niitä karstoja mitä on kertynyt kun ex-omistaja oli ajanut pölyisellä ilmansuodattimella puoli ikuisuutta?

Jos 10 euron remontilla auton kulkupuoli parani, niin voi olla aika tyytyväinen.
soossi
Matalapaineturbo
Viestit: 152
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 21:44

Viesti Kirjoittaja soossi »

Uusikaa hyvät ihmiset niitä vanhoja letkuja!! Säästytte monilta turhilta konepellin avaamisilta.
Vanhoille letkuille voi tehdä RVS käsittelyn , tosin itse olen säästäväisenä autoilijana käyttäny MotorUppia mitä saa ostosteeveestä halvalla.8) 8)
Joskus autotarvikeliikeestä ostaessamme saimme jotain Opelin letkua, ja se ei muuten kauaa kestänyt.
Eikö SAAB ole nykyään sama kuin Opel ? GM omistaa SAABin ja tekee myös Ooppeleita :lol: :lol:

-soossi-
Vastaa Viestiin