Nyt pakkasten tultua näyttää og900:n takasivulasit vetävän huuruun, varsinkin matkustajien määrän noustessa. Onko kukaan ideoinut huurteenpoistoa? Mielessäni on käynyt muutama idea. Tonnarissahan taitaa olla ainakin joissakin malleissa puhaltimet/suuttimet takaovissakin?
Mietin yhtenä vaihtoehtona johtaa ilmaa takajalkatilaan menevästä ilmakanavasta oveen vievän ruttukumin kautta takaoven sisälle ja ovesta ilma nousisi ikkunalle. Olisikohan liian hankala toteuttaa?
Pitäisikö sittenkin vaan ostaa pari kappaletta raappoja takamatkustajien iloksi?
Ilmasuuttimia tosiaan löytyy ainakin tonnarista, og9-3(ng900?) ja 9-5 ja ilmeisesti toimivat erillisellä sähköpuhaltimella. Kerkesin vaihtamaan 0g900 pois ennen kuin ehdin pidemmälle suunnittelemaan samaa. Elektroniikka puljuista löytyisi 12V pikku tuulettimia joita voisi oviin soveltaa. Tuolla voisi saada riittävän ilman virtauksen aikaiseksi jotta takasivulasit pysyisivät kirkkaina. Jotenkin vain pitäisi saada ilmasuuttimet sovitettua lasin läheisyyteen ilmakanavineen oven sisältä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Täytyy mietiskellä tuota tässä joulunpyhinä Vanhat perusniksit tietenkin on pitää lattiamatot puhtaina ja kopistella kengäs lumesta kunnolla autoon tullessa. Tämäkin auttaa paljon.
Lumet pois lattioilta, se auttaa paljon. Sitten sivulasit puhtaaksi kunnon pesuaineella, vaikka laimealla sinoliliuoksella (huom. laimealla) Loppuu huurtuminen kun lasi on puhdas eikä vain puhdistettu.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä *
Moikka!
Kyllä yleensä riittää kun laittaa lämppärin ilmanohjainvivun asentoon, jossa lämppäri huutaa täysillä automatix. Muutaman tiiman jälkeen yx pykälä ylöspäin ja lasit pysyvät kirkkaina 2-nopeudella.
Puhdistus tai lasiin jäänyt pesuainekerros saattaa auttaa. Huomasin asian, kun asensin satkun takaoven pikkuikkunan, ja käytin aika paljon nestemäistä saippuaa liukasteena. Nyt tuo sama pikkuikkuna on ainoa, joka ei tunnu huurtuvan kostealla kelillä, tai ainakin oli jonkun aikaa asennuksen jälkeen..
saabt8 kirjoitti:Moikka!
Kyllä yleensä riittää kun laittaa lämppärin ilmanohjainvivun asentoon, jossa lämppäri huutaa täysillä automatix. Muutaman tiiman jälkeen yx pykälä ylöspäin ja lasit pysyvät kirkkaina 2-nopeudella.
Mutta Hyvää Joulua kaikille!
Saattaapi tulla koppiin kylmä -20 pakkasella, jos laittaa tuohon tuuletusasentoon, keskisuuttimethan työntää pakkasilman lämmittämättömänä kabiiniin!
Kattelin tuossa miten raitisilmasuodatin on vetänyt vettä itseensä. Pitäisi varmaan tuoda se sisälle kuivumaan...
Saattaapi tulla koppiin kylmä -20 pakkasella, jos laittaa tuohon tuuletusasentoon, keskisuuttimethan työntää pakkasilman lämmittämättömänä kabiiniin!
Eipä tuu kun valitsee asennon, jossa noi nuolet näyttääpi sivulle. Eka asennossa toimii puhaltimen oma nopeussäätö ja tuplanuolissa puhaltaa täysillä. Näin ainakin omassa vm.88 ja lasit pysyy auki vaikka olis koppi täynnä hönkäileviä sieluja.
saabt8 kirjoitti:
Eipä tuu kun valitsee asennon, jossa noi nuolet näyttääpi sivulle. Eka asennossa toimii puhaltimen oma nopeussäätö ja tuplanuolissa puhaltaa täysillä. Näin ainakin omassa vm.88 ja lasit pysyy auki vaikka olis koppi täynnä hönkäileviä sieluja.
Mistäs ne keskisuuttimet avautuu siinä siun autossa? Saahan ne keskisuuttimet tietysti suljettua siten, että kääntää siitä suuttimien läpät kiinni. Ongelmaksi muodostuu seuraavana tuulilasin huurtuminen vähitellen yläreunasta alkaen...